Piepschuim achterwand, nuttig?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik heb een nieuw aquarium gekocht, omdat mijn geplande bak eigenlijk te klein was en ik deze voor een prikkie kon krijgen.
Het is een bak van 100-40-40, en de vorige eigenaar was begonnen met het maken van een achterwand. De wand is van piepschuim, wat je dus kan ombouwen tot kunststeen. Hoe dit allemaal moet kan ik goed op google vinden, maar ik vraag me af, is het wel nuttig/mooi in een sala bak?

Het piepschuim is ook al aan de wanden vastgelijmd met volgens mij siliconenkit, dus als ik het weghaal vrees ik dat ik vlekken krijg op m'n glas.
Wat adviseren jullie mij? Op internet zie ik ook dat ze het piepschuim pas ná de behandeling vastlijmen, gaat dit eventueel nog wel goedkomen, omdat ik niet overal meer bijkan?

Coen Deurloo

Als je een lege bak hebt moet je daar nog vrij makkelijk bij kunnen. Een achterwand is meestal alleen vanuit esthetisch oogpunt nuttig, ook om de natuurlijke 'look' wat te verbeteren. Het kan ook extra lichtinval verminderen mocht je bak vrij staan, wat weer minder stress betekend voor je salamanders.

Met een niet-gladde achterwand verhoog je ook de kans op ontsnappingen, zorg er dus voor dat je bak ontsnappingsvrij is en ze niet ergens achter/tussen kunnen kruipen.

Siliconenresten kun je vrij makkelijk van glas verwijderen met een scheermesje.

DannyS

Ik ben er nog niet 100% over uit wat ik er in wil doen. Ik zit te denken aan T. kweichowensis, maar dat gaat denk ik lastig worden gezien het aanbod, al heb ik wel een maandje of wat geduld. Ik ga uitgebreid de tijd nemen om me goed te documenteren en de bak in te richten.

Zowel de achterkant als de zijkanten zijn 'beplakt' met piepschuim, dus houdt het veel licht tegen. Misschien wel teveel om er goed in te kunnen kijken. Ik wil er in ieder geval een kap op maken, of ik daar een TL bakje indoe weet ik nog niet.

®ob

Ik vind de achterwand uit esthetisch oogpunt erg mooi. Daarbij is het heel praktisch om javamos tegenaan te laten groeien, dat geeft een mooi, natuurlijk beeld.

Danny, ik zou er niet op rekenen dat je binnen een maand of wat kweichowensis kunt vinden. Deze dieren worden niet regelmatig aangeboden. Het aanbod van Andy uit Engeland was echt een uitzondering als je het mij vraagt. Ik zou eerder inzetten op een leuke Cynops soort, een leuk dier uit de triturus-familie is natuurlijk ook leuk!

Deze dieren zijn (over het algemeen) niet bijzonder lastig om te houden en de verkrijgbaarheid is vele malen makkelijker dan T. Kweichowensis

DannyS

Zijn alle Tylototriton soorten lastig te krijgen?

Ik zoek het liefst land/semi-aquatische salamanders. De Tylototritons spreken mij erg aan, maar dan moeten ze natuurlijk wel te krijgen zijn :D
Over de C. ensicauda popei die ik in mijn oude bak wilde houden lees ik alleen maar dat ze aquatisch gehouden worden, dus ben ik wat huiverig om die op het land te gaan houden, omdat ik nergens referentiemateriaal heb.

Ik ben wel een beetje aan het rondkijken op de soorten index van caudata culture, maar daar kan je natuurlijk niet vinden wat er hier te verkrijgen is, dus het blijft een beetje plaatjes kijken.

®ob

De enige tylototriton die echt regelmatig als nakweek te krijgen is, is de tylototriton verrucosus, maar die zit grotendeels aquatiel.

Ik zou niet ind de tylototriton hoek zoeken dan als ik jouw was. De meeste landgebonden tylo's zijn ook geen beginnerssoorten.

Ik denk dat, qua landgebonden dieren, de tijgersalamander het makkelijkst te houden is, ook qua gedrag zijn ze razend interessant. Ook bij deze dieren is de verkrijgbaarheid nag wel eens lastig, maar dat moet uiteindelijk wel te lukken zijn.. Hoewel... net nu ik je deze tip geef bedenk ik me dat er eigenlijk alleen maar wildvang Tijgers te koop zijn, en dat is natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Ik weet verder geen landgebonden salamanders die vaak nagewekweekt worden.. wie wel?


DannyS

Ik wil absoluut geen wildvang, onder geen voorwaarde.

Ik heb net gelezen dat de Triturus soorten zowel aquatiel als landgebonden, afhankelijk van het seizoen. Klopt dit?

Op zich zijn de kamsalamanders ook leuk. Kleurtechnisch lijken de T. marmoratus me erg mooi, maar de dobrogicus is weer makkelijker te houden voor beginners, lees ik. Deze is gezien de idioot grote kam in de paartijd ook erg mooi.

®ob

Er zijn zat triturus-kenners hier (oa Alex, Harry) die je hiermee kunnen helpen. De kamsalamanders zitten in de natuur inderdaad periodes op het land. Ik neem aan dat anderen ergens deze week wel goede tips kunen geven.

T. marmoratus en dobrogicus zijn vrijwel het hele jaar te verkrijgen in Nederland.

Ik vind het cool dat je wildvang zoveel mogelijk probeert te vermijden. Zelf heb ik ook geen wildvangdieren.

DannyS

Even een vraagje over het 'aankleden' van de wanden en het andere piepschuim:
Hoe behandelen jullie het?
Ik lees op veel sites dat ze het met tegellijm behandelen tot ze de gewenste kleur hebben, en dan afwerken met epoxy hars.
Nu heb ik gelezen dat de epoxy in vloeibare vorm nogal giftige dampen geeft en dat het in een zeer goed geventileerde ruimte behandeld moet worden. Behandel je het niet met epoxy, dan tast de tegellijm de PH van het water aan. Nu gaat dit bij mij wat lastig, omdat het al aan de bak is vastgekit, dus zou de hele bak naar buiten moeten...
Ik heb ook wanden gezien met kokosvezel oid.

Wat raden jullie aan?

Coen Deurloo

#9
Op welke manier tast tegellijm de PH van het water aan (zuurder, meer basisch?) en bij welke soorten tegellijm is dit het geval?

Epoxy moet je inderdaad mee oppassen. Na uitharding is het echter inert en dus onschadelijk...

Roy van Grunsven

Als je het wil laten begroeien is epiweb goed spul. Is bij terraria zaken te krijgen (of op een beurs)

DannyS

Citaat van: Coen Deurloo op januari 22, 2008, 04:12:17 PM
Op welke manier tast tegellijm de PH van het water aan (zuurder, meer basisch?) en bij welke soorten tegellijm is dit het geval?

Epoxy moet je inderdaad mee oppassen. Na uitharding is het echter inert en dus onschadelijk...
Ik heb begrepen dat het meer basisch wordt.

DannyS

Even een aantal plaatjes als verduidelijking wat ik aan het doen ben. Alles behalve de achter en zijwanden staat nog los. Foto's zijn een paar dagen oud, ik zal in de loop van vandaag meer plaatjes schieten.

Grot op het landgedeelte:


Overzicht bak:

DannyS

Hier een paar plaatjes van vandaag:







Het piepschuim schotje geeft aan waar het glas moet komen voor het watergedeelte.
Dat komt dan uit op ongeveer 30*40*25, is dit groot genoeg?

®ob

Hey Danny,

Bedankt voor de foto's... Het verduidelijkt al een heleboel!

Ik heb een kleine aanmerking, buiten het feit dat ik het een leuk ontwerp vind. Persoonlijk zou ik nooit aan de achterkant een gat/verlaging maken. Daar blijft dan altijd water in staan, of rommel natuurlijk.. Ik snap dat daar grond in komt, maar toch, ik weet het niet...

Verder ziet het er prima uit!...