Hulp bij keuze voor Triturus soort.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

In dit topic is hier al een klein beginnetje aan gemaakt, maar dat topic gaat eigenlijk meer over de achterwand van mijn nieuwe bak.

Mijn vraag is dus dit:
Ik wil graag een salamandersoort in mijn aquarium en ik zit te twijfelen tussen een aantal soorten.
Ik heb al flink wat gezocht, maar ik heb nog een paar vraagjes over 2 Triturus soorten; de T. marmoratus en de T. dobrogicus.

Op een aantal sites lees ik dat de T. dobrogicus makkelijk(er) te houden en beter is voor beginners dan de T. marmoratus. Ik vraag mij af waar dit aan ligt.
Ik heb zelf al meer dan een jaar een paartje axolotls, heb larven daarvan opgekweekt etc. Word ik nu nog gezien als beginner? Natuurlijk zijn axies heel andere salamanders, maar de soorten onderling lijken mij ook behoorlijk verschillend.

Ik heb ook gelezen dat de T. marmoratus als hij zich bedreigd voelt, extra gif afscheidt. Heeft dit voor mensen eventuele werking? (ik weet dat alle amfibiën giftig zijn, maar de mate van giftigheid verschilt natuurlijk. Voor de belangstellenden: nee ik ben niet van plan om ze te gaan likken :p. Ik vraag me gewoon af of je na aanraking je handen moet wassen oid)

De laatste vraag is eigenlijk de hoofdvraag:
Hoe zit het met de land-water verdeling van de Triturus soorten? Ik heb begrepen dat ze alleen in het paarseizoen aquatiel worden en überhaupt het water in gaan en de rest van het jaar op het land wonen.
Klopt dit?

Ik heb btw de caresheets/info pagina's van caudata.org en .nl al gelezen.

Coen Deurloo

Ik weet uit ervaring dat T. marmoratus wat moeilijker te houden is. Deze soort is veel gevoeliger voor temperaturen, ventilatie en ook de waterkwaliteit moet veel meer in de gaten gehouden worden dan bij T. dobrogicus. Er zijn veel factoren die de T. marmoratus een moeilijkere soort maken, en ik zou het sterk afraden om met deze soort te beginnen. Bij de een gaat het gelijk goed, en bij de ander niet. Het risico zou ik niet meer nemen.

Axolotls zijn totaal verschillend, en dus ben je nog een beginner wat betreft Triturus soorten.

Informatie over de land-water verdeling staat in de caresheets. Het gehalte aan gif (Tetrodotoxine) is bij Triturus soorten het laagst, en bij Taricha soorten het hoogst. Ik zou me hier niet al teveel zorgen over maken, maar handen wassen na contact lijkt me wel verstandig. Contact met de dieren moet je wel zoveel mogelijk vermijden omdat dit stress kan veroorzaken bij het dier.

Chris Schouten

Ik twijfel zelf ook nog steeds of de marmoratus wel zo'n goede keus is.

Wat is het voornaamste verschil met de kamsalamander? Qua omgeving en verzorging?

Als het zo weinig verschilt dan kan ik gerust mijn aqua-terrarium bouwen en daarna pas beslissen welke van de 2 soorten ik ga huisvesten. We zullen zien.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Vergeleken met T. dobrogicus, T. carnifex e.d. is de T. marmoratus gewoon moeilijker. Ik zou niet kunnen 'pinpointen' wat nu het wezenlijke verschil is, omdat het meerdere factoren zijn die hierin meespelen. Alles bij elkaar opgeteld is de marmoratus gevoeliger voor zijn omgeving en kan zich minder goed aanpassen dan de T. dobrogicus bijvoorbeeld.

Sergé Bogaerts

#4
Triturus marmoratus heeft naar mijn stellige overtuiging een droge periode nodig in de zomer/najaar. Een aquaterrarium is daarvoor vaak ongeschikt omdat het landgedeelte toch veel te vochtig wordt of door slechte ventilatie te bedompd wordt. Het best zijn twee aparte bakken voor T. marmoratus; een landterrarium met bosgrond en een open bovenkant (met gaas o.i..d. maar geen glasplaat) en een aquarium voor de voortplanting. T. marmoratus brengt het grootste deel van zijn tijd op het land door. Ik zou als je alleen eaxolotlts gewend bent zeker niet beginnen met T. marmoratus. 

DannyS

Ik zal dan niet koppig doen en de T. marmoratus maar even uit mijn hoofd zetten. Ik wil wel dat mijn dieren het naar hun zin hebben.

De T. dobrogicus leeft net als de T. marmoratus ook hoofdzakelijk op het land?
Ik ben bezig met het inrichten van mijn nieuwe bak, en ik zit te denken aan een constructie waarbij ik in de paartijd een deel van het landgedeelte onder water kan laten lopen en later weer droog kan maken, maar echt concrete ideën heb ik nog niet.

Ik heb gelezen dat de T. dobrogicus man een heel hoge kam heeft in de paartijd, heeft iemand hier toevallig foto's van? Ik had ergens op internet een plaatje gevonden, maar die kan ik niet meer terugvinden.

Coen Deurloo

#6
Ik hou mijn T. dobrogicus groep het hele jaar rond aquatisch, wat prima gaat. Slechts af en toe rusten ze op het kleine stuk land.

Edit: aquatisch = aquatiel ... Waarschijnlijk gebruikt iedereen het woord 'aquatisch' als letterlijke vertaling van 'aquatic', maar het correcte NL woord is aquatiel.
R

DannyS

#7
Zijn ze in het wild ook voornamelijk aquatisch, of alleen in het paarseizoen?

Edit: aquatisch = aquatiel ... Waarschijnlijk gebruikt iedereen het woord 'aquatisch' als letterlijke vertaling van 'aquatic', maar het correcte NL woord is aquatiel.
R

Chris Schouten

#8
Citaat van: Coen Deurloo op januari 21, 2008, 03:09:47 PM
Ik hou mijn T. dobrogicus groep het hele jaar rond aquatisch, wat prima gaat. Slechts af en toe rusten ze op het kleine stuk land.

Edit: aquatisch = aquatiel ... Waarschijnlijk gebruikt iedereen het woord 'aquatisch' als letterlijke vertaling van 'aquatic', maar het correcte NL woord is aquatiel.
R


Komt dat vooral door hun eigen voorkeur of geef je ze alleen te eten in het water?
Het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld voederdieren op land te houden. Als ze zich totaal niet daardoor laten leiden zou ik makkelijke tijdens hun aquatiele fase voederdieren kunnen kweken op land.

Mijn spellingcontrole maakt van aquatiele trouwens aquatische, lekker verwarrend.

Plaatje van de Triturus Dobrogicus. Geen idee of dit de grootste kam qua paarkleed is.


Edit: Foto verwijderd. Lees even de regels - Coen
Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Ik heb ze destijds aquatiel aangeschaft en dit zijn ze altijd gebleven. Dit is eigen voorkeur, gezien ze wel de optie hebben om op het land te gaan.

DannyS

Citaat van: Chris Schouten op januari 22, 2008, 10:07:19 AM
Plaatje van de Triturus Dobrogicus. Geen idee of dit de grootste kam qua paarkleed is.
*plaatje*
Ik vind hem wel een enorm mooie kop hebben zo :)

Ik ben al bezig met het landgedeelte van mijn bak, dus het lijkt me wel leuk als ze er ook gebruik van gaan maken..

DannyS

Even een vraagje:
Het lijkt mij erg gaaf om de T. dobrogicus zelf vanuit het ei op te laten groeien, zodat ik de gehele opgroeifase meemaak.
Ik vraag me alleen af hoe verstandig dit is. Ik heb ervaring hiermee met axolotls, maar misschien zijn deze heel anders. Mijn bak is nog niet klaar, maar als larf zullen ze toch nog een flinke tijd in aparte bakjes zitten.

Kan iemand mij hierover adviseren?

Coen Deurloo

Als je over klein voer beschikt, is de T. dobrogicus in mijn ervaring totaal niet moeilijk om groot te brengen. Heb je de beschikking over eitjes?

DannyS

Ik heb nog geen adresje oid voor de eitjes, maar volgens mij is dat geen probleem.
Ik heb als voer Artemia die ik zelf opkweek. Dit gaat prima, behalve dat ik de lege eitjes van die beesten niet kan scheiden van de artemia zelf. De axies aten die eitjes gewoon op en poepte ze weer uit. Ik neem aan dat dit ook met andere larven zo is?

Coen Deurloo

Nee, de schalen van de Artemia eitjes kunnen erg schadelijk zijn. Er zijn op internet veel methodes te vinden om ze goed te kunnen scheiden van elkaar. Ik had hier echter geen zin in en heb een kant en klare kweekset gekocht, waar het ook prima mee gaat. let er wel op dat Artemia vrij snel dood gaat in het zoete water, zorg er dus voor dat je niet teveel voert.