Lissotriton montandoni

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

Vorig jaar vroeg ik of er iemand nog L. montandoni had. Ik kreeg een vrouwtje van Hans Kuiper en een mannetje van Redgy Vernocke. En na drie maanden in de koelkast zijn ze klaar voor het voorjaar. Het mannetje is als eerste uit de winterslaap gehaald. Ook bij mij wilde die in eerste instantie het water niet in, maar na een tweetal weken op een eilandje ging het vanzelf. Het vrouwtje is toen pas uit de winterslaap gehaald. Watertemperatuur is 11-12 graden, dus i.t.t. de waarneming van Harry hoeft het niet koud te zijn. Bij mij was het denk ik wachten op een moment dat het mannetje kon vervellen. 
P.s. het is geen geweldige foto, maar meer ter illustratie hoe fraai ze zijn.....vrouwtje op de voorgrond, en ja, die zijn ook echt veel groter dan de mannetjes.  

Harry

Leuk Sergé dat er toch weer montandoni gekeekt wordt. Mijn laatste nakweek van destijds zit bij Hein Wijkhuizen. En die moeten inmiddels ook zover zijn. Verder zijn er weinig dieren hiervan meer in omloop. Pim A heeft 3 eitjes van alle triturussoorten nodig omdat er momenteel een mooie kans is voor onderzoek. De eitjes hoeven niet levend te zijn (vers gelegd en dan in de vriezer of 95% ethanol))
Mocht je eieren krijgen bewaar er dan ook wat voor hem. Ik heb al carnifex en ophryticus eitjes in de vriezer. Hij moet eieren 3 stuks van alle Triturus soorten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Sergé Bogaerts

Hoi Harry,

ik zal eitjes bewaren, geen probleem. Maar dat ze in het water zitten en baltsen is nog geen garantie dat er gekweekt gaat worden. Maar de verwachtingen zijn goed.

Roy van Grunsven

Goed dat dit soort dingen wel in de gaten gehouden worden, voor je het weet is zo'n soort verdwenen.

Coen Deurloo

Mooi Sergé, laten we het beste er maar van hopen. Ik hoop ook wat succes te boeken bij mijn L. italicus groep.

Sergé Bogaerts

Er zijn eitjes...en volgens mij ook bevrucht.

Coen Deurloo

Mooi, gefeliciteerd alvast! Hoeveel eitjes worden er meestal gelegd per vrouwtje?

Hugo

Goed om te horen!
Het zou top zijn als je van deze mooie dieren weer nieuwe aanwas hebt :)

Sergé Bogaerts

Hmm, mijn doel is om een grote kweekgroep op te bouwen, maar niet bij mijzelf. De nakweek wordt verdeeld onder respectievelijk geïntereseerden die zich al hebben gemeld (o.a. iemand die me een mannetje leende) voordat ik er mee ging kweken. Het is aan hen om de soort verder te behouden. Maar goed, eerst opkweken ;-)

Sergé Bogaerts

Inmiddels zwemmen de larven rond...dus dat gaat goed, en de dieren baltsen nog steeds. Als er iemand anders is die ook montandoni kweekt dan graag een berichtje, ik wil straks wel wat jonge dieren ruilen (meld je niet voor verkoop want alles wat ik heb is al gereserveerd!).