Iemand al 'er op uit' geweest?

DannyS

Aangezien zo langzamerhand de amfibiën amfibieën weer actief gaan worden buiten vroeg ik mij af of er al mensen op zoek gegaan zijn. (en natuurlijk wat hebben gevonden)
Ik wil dit jaar ook eens lekker gaan zoeken, maar ik heb geen idee wanneer ik kan beginnen (tijd v/h jaar).
Ook moet ik nog een leuke plek vinden in de buurt. Ik wil gaan zoeken naar zowel reptielen als amfibiën amfibieën.

Weet iemand btw hoe het met de wet zit betreffende het zoeken in de nacht? Ik heb begrepen dat je in bossen niet mag zoeken oid, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Coen Deurloo

Als het goed is zou er nu al aardig wat te vinden moeten zijn aan amfibieën, maar je kan beter wachten tot maart/april, dan is het paarseizoen vaak in volle gang, afhankelijk van de soort waar je naar op zoek bent, en hoe het klimaat zich gedraagt.

Je kan gaan en staan waar je wil, tenzij het natuurlijk verboden terrein is. Zorg er wel voor dat je zo weinig mogelijk de natuur verstoort, alleen kijken en observeren dus. Vaak mag je in bepaalde gebieden niet van het wandelpad af en dat moet je dus ook niet doen. Het spreekt eigenlijk allemaal voor zich...

DannyS

Het maakt mij niet zo héél veel uit wat ik vind, het gaat er om dat ik ervaring opdoe en gewoon dieren zie.

Heeft iemand tips betreffende locaties? (waar ik op moet letten, niet per se exacte locaties)

Coen Deurloo

Mooie locaties zijn gezonde, visloze vijvers en moeraslandschappen. Misschien is er een instantie in je buurt (boswachter, natuurvereniging) die je wat meer op weg kan helpen. Waar woon je ergens? Misschien heeft een forumlid die in de buurt woont enkele tips. Ik zelf woon in Zeeland...

Jari B

Coen woon jij in het plaatsje Zeeland of provincie.
En ik raad je aan om bijvoorbeeld te gaan zoeken bij de Veluwe of bij het duinlandschap bij Waalwijk.

Coen Deurloo

In de provincie Zeeland, voor zover ik weet ben ik in deze provincie de enige salamanderliefhebber.

Henk Wallays

Hier in de tuin(vijver) al een 15 tal vulgaris en 4 alpestris in actie gezien... Ook 2 bruine kikkers zitten al in het water

Chris Schouten

Ik ben van plan om wat kikkerdril op te vangen en men vijver deponeren. Iemand hier weet vast wel wanneer ik dat het beste kan doen. Er zijn wel padden aan komen waaien en er hebben 3 kikkers in gezeten.

Wanneer zou ik dat het beste kunnen doen, en hoeveel kan of mag ik verplaatsen?
Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

Ik heb trouwens nog maar 1 L. vulgaris gezien in mijn vijver, waarschijnlijk een vrouwtje... Ik zal binnenkort nog eens kijken. 's Nachts is de beste tijd overigens!

®ob

je mag er géén verplaatsen, da's officieel illegaal...

Roy van Grunsven

Vangen, verstoren of verplaatsen van amfibieën of reptielen is verboden. De meeste natuurgebieden mag je 's nachts niet in.

Maar veel soorten kun je ook in gewone sloten en visloze vijvers vinden en met een zaklamp kun je 's nachts een hoop zien.