Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Paramesotriton species

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk Wallays

Uitleg volgt ... eerst een beeldje ...


Kamil

Hi Henk,

odd looking species / animal. Is this the same type Günter Schultschik breeds/sells as "rusty red" variant?

Best Greetings,

Kamil

Jef Janssens

heeft deze als buiktekening een paar zwarte vlekken?

Henk Wallays

Bij een recente import die eerst als "Paramesotriton cf deloustali " waren uiteindelijk dieren die ik voorlopig als Paramesotriton hongkongensis omschrijf. Tussen deze dieren staken ook wat eigenaardig blekere dieren (vooral bij de mannetjes was dat duidelijk) . Deze was echter de meest spectaculaire en die heb ik dan naast een paar andere meer egaal gekleurde dieren meegenomen. Zoals gebruikelijk waren de mannetjes eerder mager en ook in stress (ik hou ze nu separaat) en de vrouwtjes zijn  erg dik en dus waarschijnlijk goed gevuld met eitjes. Ik ga - als de mannetjes iets dikker zijn- ze proberen om bij elkaar te zetten en kijken wat gebeurd.

Voorheen heb ik ook reeds oranje fuzgongensis achtige dieren en vorig jaar kwam in Duitsland de andere vorm voor die bijna uitsluitend uit dergelijke oranej dieren bestond (die import hebik gemist ...). De buiktekening van deze hongkongensis achtige dieren is echter redelijk vaal van kleur , bij sommige dieren was die bijna egaal oranje met kleine zwarte stippen...maar 90% van de dieren had een normale voor ons gekende hongkongensis tekening. Ik heb een kweekgroepje opgestart van deze dieren ( 3 mannen  -waarvan 2 normale- en 5 vrouwen, hopelijk mogen we daar iets van verwachten nu of volgend jaar ...)

Coen Deurloo

Interessant Henk!

Je hebt het over import dieren, waar precies worden deze dieren naartoe geimporteerd?

kevin

Henk ze zitten op moment weer bij Tropenparadies zag ik. Misschien kun je er informeren om welke het nu gaan.

Henk Wallays

Hun omschrijving is Paramesotriton cf deloustali ...  ;D

kevin

Ja daarom maar wie weet wat het precies is. Want vaak zie je nog wel bij zendingen dat het toch een net andere soort betreft vandaar mijn reactie erover.

Henk Wallays

Dan vatik jeopmerking niet Kevin, want het heeft duidelijk geen zin om het aan hen te vragen, zij weten het duidelijk niet. De 'normale' dieren zijn volgens mij hongkongensis, dit gekleurd exemplaar zou wel eens een abnormale kleurvariant kunnen zijn binnen hongkongensis, zoals we ze ook al in andere soorten hebben gezien. Dit was het enige dergelijke dieren tussen een 40- 50 dieren die ik nakeek.

kevin

Aha oke. Maar het was meer een tip naar je toe. Of het misschien interressant is. Heb ook welleens over telefoon heen een soort meer kunnen bepalen. Dus misschien kon dat nu ook. Ik dacht misschien had je er wat aan.

Henk Wallays

Hier een nog 'dichter' beeld van dat mannetje


Salasander

Amaai zulke salamanders heb ik nog nooit gezien.
Het lijken precies onderwater hagedissen.
;D

rene

Hallo Henk

ik heb eeder foto's van deze dieren gezien namelijk op de site van Angus Lee.
hij noemde ze ook al hongkongensis maar dan een rode variant. hij bood mij een jaar of 2 geleden een aantal van deze dieren aan maar heb daar niks op terug gestuurt.

Groeten Rene

Kamil

Hi,

a shop not far away from here imported once a big quantity of animals from probreeder (angus lee) and all of the animals were sick and died within a short time... I can not recommend this wholesaler (though the situation in the shop surely did not improve the health of the animals). I have seen the shop too late as I (and many other people) have bought this animals on expos...

Best Greetings,

Kamil