Axolotls-->agressieve schimmel

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Dag iedereen,

Enkele van mijn axolotls hebben last van een nare ziekte!
Bij deze ziekte lijkt een schimmel langs de randen van vinzomen te groeien.
Veelal zit het schimmel aan het uiteinde van de staart en soms ook op de kieuwen.
De schimmel zit slechts enkele dagen op een plek en "vreet"in 2 a 3 dagen tijd eenuiteinde of rand van de vinzoom weg, het aangetaste deel laat los.

Een agressief schimmel/bacterie!
Ik heb de bakken verschoond, meerdere malen, de dieren hebben zoutbaden gehad.
Dit alles helpt bij veel dieren niet, sommige dieren heel even en dan komt het weer terug!

Wie heeft ervaring hiermee, of ideeen of kennis?
Ik hoor graag hoe ik deze dieren kan opknappen want het gaat om o.a. de enigste koperen man die naar mijn weten in Nederland aanwezig is, zou zonde zijn als dit misging!

petro pees

#1
Hugo,
SH2000.
Lees het even goed,het is de bedoeling dat je de hoogst mogelijke
dosis gebruikt,ik weet alleen niet meer hoe of wat.
Gelukkig is de gebruiksaanwijzing heel duidelijk er staat precies wat
je moet doen.Het gebruik is voor vissen,maar de axelotl zal er zeker
baat bij hebben.Ik heb het zelf in de zaak verkochten weet uit onder-
vinding dat het werkt.
Petro.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

#2
De juiste naam is bovendien ESHA2000, en inderdaad het proberen waard, anders een zoutoplossing nog een keer proberen... (zie veelgestelde vragen op de homepage voor de dosering)

alibombali

Hoi Hugo,
Ik heb die schimmels ook gehad bij mijn axo's (5, 6 jaar geleden)
het was uiterst besmettelijk en ben een groot deel van mijn toenmalige axo bestand kwijtgeraakt..Ik zou ze zowiesi scheiden!!!

petro pees

Citaat van: Alex Kenter op februari 21, 2008, 11:48:04 PM
Hoi Hugo,
Ik heb die schimmels ook gehad bij mijn axo's (5, 6 jaar geleden)
het was uiterst besmettelijk en ben een groot deel van mijn toenmalige axo bestand kwijtgeraakt..Ik zou ze zowiesi scheiden!!!

Alex
Kun jij je nog herrinneren wat je toen gedaan hebt om ze beter te maken?
Tylototriton Shanjing

alibombali

#5
Alle dieren met die schimmel gingen dood of moest ik dood maken... :(
zout werkte overigens ook niet, die schimmel was veel te agressief....

driessens rudi

In de aquariumzaak waar ik vroeger werkte gebruikten wij bij agressieve schimmels ook ESHA 2000, maar de dubbele dosis die aangegeven staat op de bijsluiter. Na drie dagen water verversen en opnieuw dezelfde dosis toedienen. Je mag dit gerust enkele keren na mekaar herhalen, maar alle drie dagen water verversen. Als je bang bent om de hoge dosis te gebruiken kan je eens proberen met 1 dier en als het lukt de andere. Wat Alex zegt is ook juist: het is inderdaad ZEER besmettelijk!!! Wat je ook niet mag doen, maar dat zul je al wel weten, is over actieve kool filteren omdat die de medicatie eruit filtert. Het is in alle geval te proberen, als je niets doet gaan je dieren sowieso dood. Ik wens je veel succes toe.

Groetjes,
   Rudi

Apocalyptica139

Je zou ook methyleenblauw of malachietgroen kunnen gebruiken, is verkrijgbaar bij aquariahandel en vijverhandel. Tis spul dat alle bacteriën (waaronder ook de goede) doodt.

Qwertu

#8
Citaat van: Miriam op februari 22, 2008, 05:20:54 PM
Je zou ook methyleenblauw of malachietgroen kunnen gebruiken, is verkrijgbaar bij aquariahandel en vijverhandel. Tis spul dat alle bacteriën (waaronder ook de goede) doodt.

Alle bacterien doden is niet mogelijk, maar het heeft inderdaad wel een breed spectrum werking.

Overigens heb ik mijn twijfels over de (breedspectrum ) middelen die zeggen de "goede" bacterien te sparen......dat heb ik nooit gesnapt.

fftzz

Hoi hugo,

Ik heb het middel fungi cell gebruikt en met succes.
Ik had salamanders met bijtwonden die geïnfecteerd waren met een schimmel en de schimmel infectie is toen weg gegaan.
De salamanders waren  Paramesotriton chinensis wildvang, 4 zijn daarna toch gestorven en 2 leven nog.

Groeten,
Ronald

petro pees

Citaat van: Hugo op februari 21, 2008, 09:57:16 PM
Een agressief schimmel/bacterie!
Ik heb de bakken verschoond, meerdere malen, de dieren hebben zoutbaden gehad.
Dit alles helpt bij veel dieren niet, sommige dieren heel even en dan komt het weer terug!


Hugo,
Hoe is het nu met je Axo's?
Petro
Tylototriton Shanjing

Hugo

Hey hoi,

Bedankt voor jullie reacties!
Gisterenavond heb ik in enkele aquaria ESHA2000 toegevoegd.
Omdat dit zo kort geleden is zie ik nog geen verandering bij de dieren!

Maar dat betekent gelukkig ook dat er gisteren geen dieren slechter zijn geworden van een flink portie ESHA2000. Dat wordt afwachten de komende week!

Groetjes,
Hugo