Buitenterrarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Erg mooi buitenterrarium, en dat voor een 1e poging! Wat ga je anders doen in je 2e bak (ik blijf het gewoon vragen ;))?

do

Coen, Sorry misschien waren de plaatjes niet helemaal duidelijk.
Om te beginnen het formaat van de bak. De nieuwe is kleiner(mijn vrouw vond/vindt de tuin nu al erg vol dus dit was het max. haalbare). Ik maak een kleiner/ondieper water gedeelte. Dit is meer geschikt voor landsalamanders.
De rand, die de salamanders moet tegenhouden als ze tegen de muur op klimmen, wordt niet van steen maar van hout en steekt meer over. Dit om het nog moeilijker voor ze te maken om te ontsnappen.
Ik ben nog een beetje aan het denken over de overwinterplekken. In het eerste buitenterarrium heb ik een ondergronds(1 meter diep)gangenstelsel gemaakt. Zoiets wil ik nu weer maken maar met kleinere gangen. Het lastige is dat het op een kleinere oppervlakte moet. De gangen moeten dus spiraalsgewijs omhoog. Verder zit dit terrarium aan het huis vast waardoor ventilatie roosters van het huis moeten worden aangepast. kortom ik ben nog wel even bezig.

Pamela

Citaat van: Do van Dijck op februari 29, 2008, 11:42:04 PM
Coen, Sorry misschien waren de plaatjes niet helemaal duidelijk.
Om te beginnen het formaat van de bak. De nieuwe is kleiner(mijn vrouw vond/vindt de tuin nu al erg vol dus dit was het max. haalbare). Ik maak een kleiner/ondieper water gedeelte. Dit is meer geschikt voor landsalamanders.

Hoi Do,
Prachtig. Ik ken natuurlijk je eerste terrarium en dat is nog mooier dan op de foto. Vooral 's avonds met je dieren erin. Nog een extra tip. Je kunt ondergronds nog iets bouwen, vlonder erbovenop voor het tuinstel en zo hou je èn je vrouw tevreden èn je kunt nog 'uitbouwen'  ;)
Excuus dat de tuin te klein is bestaat gewoonweg niet meer.
En als je klaar bent en je wilt nog graag een terrarium bouwen omdat dit zo verslavend werkt: wij hebben nog plek zat.
gr. Pamela

Pamela

Citaat van: Pascal op maart 26, 2008, 09:35:22 PM
Kleine correctie: Hoeveel winters zijn er al over heen geweest?
Dit vraag ik omdat ik al veel gehoord en gelezen heb over beton vijvers zowel positief als negatief.
Negatief in de zin van kapot vriezen en verzakken, dus ik vroeg me af of er hier toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Gr pascal
Hoi Pascal,
Ik denk dat de meesten òf geen vijver erin hebben gebouwd òf folie òf een plastic bak erin hebben. Wij hebben 1 terrarium met een grote voorgevormde vijverbak erin.
gr. Pamela

do

Enige tijd geleden heb ik hier wat plaatjes gemaild over mijn buitenterraria. Inmmidels heb ik boven beide bakken netten gemaakt om merels tegen te houden. De merels begonnen mijn salamanders in mijn bakken op te eten. Ik dacht dat dit voldoende was om predatoren tegen te houden. Niet dus...
De afgelopen dagen heb ik al drie grote padden uit mijn bakken gehaald. Ik was er op een moment getuige van dat een pad tegen de muur, rechtstandig, om hoog klom om bij de wormen en salamanders te kunnen komen. Hier had ik dus niet op gerekend. Als je dus iets gaat bouwen denk ook om padden!
Ik heb 1 van de beestjes, voordat ik hem drie straten verderop heb losgelaten, eerst gefotografeerd. Let eens op de buik. Hoeveel jonge marmers zouden hier inzitten.........................

Coen Deurloo

Bijzonder mooie foto Do, jammer dat de aanleiding wat minder mooi is...hoeveel juvenielen heb je ongeveer nog over?

do

Hoi Coen,
heb geen idee. Er zijn ruim 130 larven in gegaan. Regelmatig zie ik wat lopen. Ik heb geen idee hoeveel ze er op hebben.
Ik kijk bijna ieder avond en heb ze pas de afgelopen week in de bak gezien. De eerste heb gewoon in de tuin gezet. De volgende dag was hij al terug. Toen ben ik intensief naar padden gaan zoeken. Zoals gezegd ik heb al 3 grote en er loopt nog een kleinere.
De foto is gemaakt op deze wijze waarop jij in een andere topic hebt geschreven.

Jari B

Bij mijn buitenterrarium heb ik ook last van padden meestal gaan ze in mijn vijver zitten maar ze zijn er echt moeilijk uit te vangen.
Maar de laatste 3 maanden heb ik er geen last meer van gehad.

do

Ik vind het niet leuk meer....
Na een merel aanval en een padden invasie te hebben afgeslagen dient het het volgende probleem zich alweer aan.
Muizen in mijn buitenbak. Niet van die lieve planten etende woelmuizen maar bosmuizen. Beestjes die planten eten, maar volgens mij ook wel insekten en salamanders verorberen.
Ik ben nu 2 weken bezig, met life traps, om ze te vangen maar geen resultaat.
Zit ik vandaag lekker in zonnetje, aan de rand van het buitenterrarium, zie ik de de hele middag muizen in en uit mijn bak rennen... Ze liepen keurig om mijn vallen heen. Ik heb redelijk wat ervaring met het vangen van muizen voor onderzoek maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Ik ga maar een deel van mijn sal. naar binnenhalen.
Ik begin een beetje te balen van deze hobby.


Coen Deurloo

Wat vervelend Do, maar dit is toch vrij eenvoudig op te lossen met een kleinmazig gaas?

petro pees

Do,
Echt balen zoiets maar toch niet van de hobby zelf?
Het buitenterrarium is een onderdeel ervan,een uitdaging erbij.
Kijk naar hetgeen je aan prachtige bakken en dieren ernaast nog
heb en je begrijpt wat ik bedoel!
En het buiten terrarium leg je oor bij Pam en Harry of Alex te luisteren,
dan kom je er heus wel achter hoe het te doen om voorkomende pro-
blemen te voorkomen.
Wat bij de één makkelijk gaat,gaat bij de ander moeilijker.
Petro
Tylototriton Shanjing

do

De bakken die ik buiten heb gebouwd zijn van het ruïne model (slordig metselwerk,oude stenen) en dus lastig om te bouwen. Bovendien zitten er midden in de bak een soort bergjes waaronder een tunnelstelsel is aangelegd. Wanneer ik de bak muis dicht wil maken zal ik dus behoorlijk de hoogte in moeten en er een soort voliere van maken. Dit lijkt me niet zo'n mooie oplossing. De grote bak ligt overigens bijna midden in de tuin. Een hoger bouwsel geeft hier een zeer volle indruk. Hier is mijn vrouw geen voorstander van. Zoals jullie weten moet je met vrouwen over de hobby geen conflict krijgen....
Het zal er wel op neerkomen dat ik maar afwacht wat er gaat gebeuren. Ondertussen zal ik de tuin vol zetten met vallen en de voorzieningen die ik heb gemaakt om de katten van de buren uit de tuin te houden zal ik verwijderen.

Chris Schouten

Katten hebben meestal weinig met amfibieën. Om de simpele reden dat als een dier zich dood houdt de katten geen interesse tonen. Dus daar zal ik niet te bang voor zijn. Er is namelijk een kikker uit onze vijver die talloze keren gespot wordt door de katten. Ze duiken er dan bovenop. Het beest houdt zich dan 5 minuten dood en hopt daarna weer vrolijk verder. Ik merk dit schrikgedrag ook een beetje bij men sallas, maa wel in mindere mate. Ik neem aan dat de reden van de katten afscherming was om de beesten daartegen te beschermen?

Als je katten wil gebruiken als hulp tegen de muizen raad ik wel ann op te houden met het gebruiken van gif. Of zijn het muizenvallen zonder gif? Ik heb namelijk een kat gehad die gif had binnengekregen via een muis. Dit is absoluut niet gewenst. Ook lost het het probleem helaas niet op. Onze katten komen namelijk regelmatig met muizen aan, terwijl onze buurman ze nog steeds bij zen volière vindt.

Ik weet niet exact hoe het bij je opgebouwd is, maar ik zou toch het terrarium aanpassen. Kan je meteen bij het leeghalen ook tellen hoeveel dieren het hebben overleeft. Ik heb nog nooit gehoord dat muizen amfibieën aten, eerder andersom, maar dat kan aan mijn beperkte kennis liggen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Coen Deurloo

De meeste mensen willen geen katten in de tuin omdat ze daar in poepen ;)

alibombali

mmmm..die mensen of die katten???? ??? ???