Cynops orientalis aanschaffen

Yeti

Goededag :).

Ik had me graag enkele Cynops orientalis aangeschaft. Nu heb ik al eindeloos veel informatie gevonden, vooral op deze site en dit forum, maar ik zit nog met enkele vragen.
Ik ben van plan een nieuwe bak te kopen van ongeveer 60-30-30.

1) Zijn 3 volwassen en volgroeide exemplaren (1mannetje en 2 vrouwtjes) goed voor deze bak (niet te veel of te weinig)?
2) Ik heb gelezen dat de meeste mensen nakweek aanbevelen boven de wildvang dieren. Is het mogelijk dat een winkel ook nakweekdieren verkoopt? Zoja, is er een manier om te weten of dit dan ook wel degelijk nakweek is?
3) Ik zie dat er voornamelijk Nederlanders op dit forum zitten, zijn er ook Belgen die nakweekdieren verkopen (liefst omgeving Gent)?
4) Nog eentje voor de Belgen :D : is ons leidingwater goed genoeg voor de diertjes of wordt het aangeraden het te neutraliseren?
5) Ik las ergens dat het noodzakelijk is om een nieuwe bak eerst een week te laten staan (met water) om de goede bacteriën hun werk te laten doen. Klopt dit?
6) (toekomst perspectief) Ik las dat bij het kweken het is aan te raden de dieren een winterperiode te geven, waarbij ze enkele maanden op een koelere plaats zitten. Mag de bak dan gewoon ineens naar een koelere plek gebracht worden of moeten de salamanders aan de temperatuur wennen (dus geleidelijk aan de temperatuur laten zakken/stijgen)?
7) Laatste vraag ;) : kan er gekweekt worden via incest, jongen van hetzelfde 'nest'? Misschien een rare vraag maar vond dit antwoord nergens en ben er wel eens benieuwd naar  :P

Dank bij voorbaat!

DannyS

Allereerst welkom op het forum!

1) 60*30*30 zou volgens mij wel kunnen voor 3 stuks, maar zeker weet ik dit niet.

2) Winkels verkopen beide volgens mij, maar als je het vraagt zullen ze altijd zeggen dat het nakweek is. Het veiligst is om ze via kwekers van dit fora of de salamandervereniging te kopen.

3) -

4) -

5) Het water op 'klimaat' laten komen is essentieel. Doe je dit niet, dan zullen er, wanneer de dieren er in zitten, binnen no-time de ammonia en nitriet waardes omhoog schieten, wat erg giftig, en potentieel dodelijk, is voor je dieren. Je moet dus je bak volledig inrichten en dan het water een week of wat laten staan. Met testsetjes kan je kijken hoe het met het water gesteld is. Als de Ammonia en Nitrietwaardes 0 zijn dan kunnen de dieren er in. Ammonia gaat eerst omhoog, dan komt de nitriet pas.
Als alles er in zit moet je natuurlijk om de zoveel tijd je water nakijken of de waardes nog goed zijn.

6) Volgens mij kan je gewoon de bak meteen koeler zetten.

7) Incest/inteelt kan prima.

®ob

1 no problem!

2 er wordt geen nakweek orientalis via de winkel verkocht. Voor een euro of 4 kunnen ze wildvang inkopen, dus waarom zouden ze dan nakweek verkopen die duurder is? toch raad ik je met klem aan om nakweek te kopen. Deze dieren zijn sterker, dragen waarschijnlijk geen ziektes, en je onttrekt geen dieren uit hun natuurlijke milieu.

3 Nee, misschien dat Jef Janssens (Belgische kweker) je verder kan helpen, maar ik denk het niet. Op marktplaats staat een 60-30-30 bak te koop met orientalis erin. Ook hebben enkele Nederlandse salamanderhouders larven op het moment!

4 Het water is prima

5 Heeft danny al uitgebreid beantwoord

6 Een paar graden koeler zetten in een keer is geen enkel probleem.

7 Inteelt kan, maar het is slim, zeker bij makkelijk verkrijgbare soorten als orientalis om af en toe te zorgen voor 'vers bloed' door dieren te ruilen met andere kwekers. Hou je genenpoel zo divers mogelijk.

succes!

Jef Janssens

hoi yeti,
wat rob zegt ;)
pm me maar even ivm orientalis.