Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

De dieren zoeken steeds vaker de waterschaal op. Gisteren een onbevrucht ei afgezet
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

De dames van mij zijn vanavond ook aan de wandel..

Harry

#2
Yess en wel heel vroeg dit jaar 17 maart vanochtend de eerste  4 larven gevonden in het bakje bij 0 graden. Weer na een warme zatrdag van 15 graden gevolg door een dag regen. Wanneer een regendag volgt op een extreem warme dag is het altijd raak!! Zag gisteravond al het afzetten.

resultaten tot nu toe: 4 onbevruchte eieren en 4 larven

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#3
en de eerste 4 larven vandaag!!!!!!!!! +1 auw
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo


®ob



Harry

bale in het weggegooide beukenblad zat nog een larf die is helaas op het land uitgedroogd. Ik zal nNOOIT meer een larf over het hoofd zien. Een harde les.

grootte 3,5 cm net als vorig jaar

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Van de nakweek van dit jaar ga ik er 20 zelf houden 5 zijn er al gereserveerd.
Mensen die belangstelling hebben voor het geval ik meer dan 25 larven krijg kunnen contact opnemen, maar ik geef alleen aan gerenomeerde kwekers/ bekenden af.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

heb de 4 larven in een normaal ingericht aquarium gezet. Bij overdag 17 graden en snachts 14
misschien wel te warm maar vanuit andermans ervaringen moet het kunnen. Ik voer gelijk kleine rode muggelarven.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Roy van Grunsven

Balen van die larf inderdaad, maar dat soort dingen gebeuren.

De temperatuur is inderdaad vrij hoog. Ik heb totaal geen ervaring met salamandra maar volgens mij is de zuurstofspanning belangrijker dan de temperatuur in dit soort gevallen, een luchtpompje kan datn al veel goeds doen.

Wouter

CiteerBij overdag 17 graden en snachts 14
misschien wel te warm maar vanuit andermans ervaringen moet het kunnen.

Ik vraag me af of dat ook werkelijk om S. corsica ging. Alle larven die ik van de soort in het wild vond zaten in water van ongeveer 6 graden, logisch eigenlijk voor een beek-larve. Ik zou met temperaturen van 17 graden erg uitkijken. Salamandra's zijn nu eenmaal niet soorten die je door hoge temperaturen en veel voedsel in 1 jaar volwassen krijgt! Zoals Roy zegt, een luchtpomp is enorm belangrijk.

Sergé Bogaerts

Ik vind de temperaturen ook veel te hoog, gewoon buiten zetten, liefst op een beschaduwde plek. Dan groeien de larven langzaam en veel groter en komen ze dus als relatief grote dieren aan land.

Als je ze te warm houdt worden ze gestimuleerd tot nood-metamorfose waardoor ze veel te klein zijn en dus veel kwetsbaarder. Jullie hebben ze toch in het wild ook gezien daar was het water echt geen 18 graden lijkt me...

Harry

#13
Ik kan me jullie reacties voorstellen wat betreft de temperatuur. Maar het is een experiment. Ik vermoed dat een zeer gering aantal dieren in een aquarium een grotere kans geeft geeft op grote dieren na de metamorfose dan een lage temperatuur. Natuurlijk heb ik een goede pomp voor voldoende zuurstof, want dat is ook zeer belangrijk. Het werd ook gezegd van tylototriton dat je grotere dieren krijgt als je ze kouder opkweekt. Ik heb echter T. kweichowensis in 2 maanden en 17 dagen  bij 25 graden opgekweekt tot aan de metamorfose waarbij de dieren maar liefst 7,5cm waren en dat had ik bij mensen die ze koud opkweekten nog niet gezien. Ik had wel maar maximaal 5 larven in 1 aqaurium van 50 bij 30.
Bij mij komen er nooit meer meer dan 5 dieren in zo'n bak. Ik wil dus eens testen of dit gaat lukken bij S. corsica. In het verleden heb ik ook Neurergus strauchii bij te hoge temperaturen succesvol opgekweekt.

Wat betreft Corsica. Ja inderdaad het water wordt daar niet warmer dan 4 tot 8 graden, maar in de poeltjes waar larven zaten was er vrijwel geen voedsel aanwezig. Slechts in een enkel stromend stukje werden beekvlokreeften aangetroffen. Ik denk dat de koude temparatuur belangrijk is omdat er geen voedselaanbod is, waardoor ze alleen langzamer groeien. Bij voldoende voedselaanbod in een aquarium is een hogere temparatuur volgens mij geen probleem. Bovendien gaat het opkweken sneller. Belangrijk is natuurlijk wel het zuurstofaanbod in het water zodat de kieuwen lang blijven.

we zullen zien.

De volgende lichting larven verwacht ik pas half april, dan is het ook warmer buiten om ze daar op te kweken. Nu bij 0 graden en vorst snachts is dit te riskant want ze eten dan amper.

Maar ja willen we iets meer te weten komen over deze soort moeten we ook experimenteren. De 4 larven doen het momenteel uitstekend en eten al muggelarven en hangen in het waterpest. (zie foto)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Sergé Bogaerts

Een goed experiment doe je door te vergelijken; niet door alles op één manier te doen. Oftewel, wil je aantonen dat temperatuur niet van invloed is of wel, dan hou je alles exact hetzelfde maar zet je de ene groep koud en de andere warm. En exact hetzelfde betekent dus ook voedsel gelijk houden.

Ik zou pas beginnen met experimenteren als je meer dan genoeg larven hebt, niet als je er maar een paar hebt want de uitkomst van je experiment is dan van nul waarde. Je vergelijkt het immers nergens mee.
Natuurlijk kun je ze bij hogere temperaturen opkweken, dat kan best, maar natuurlijk is het niet. Maar ga straks niet zeggen dat het opwkeken bij hoge temperaturen de beste wijze is; dat weet je namelijk niet als je niet vergelijkt (en dan wel beginnen met larven van dezelfde leeftijd).
En alleen rode muggelarven voeren is de doodsteek...zorg dat ze ook voer krijgen waar kalk in zit!

Maar goed, ik heb niet zo veel ervaring met Salamandra's opkweken ;)