Salamandra corsica discussietopic (samengevoegd)

Wouter

CiteerEn ja,de larven zitten vaak in hun biotoop in kouder water.Maar is het ook niet
zo dat er geen water aanwezig is met hogere temperaturen?

Larven van S. corsica zitten met een zeldzame uitzondering altijd in koud water, aangezien dat de natuurlijke habitat is. Warmer water = water op lagere hoogte is ruim voorhanden op Corsica (denk bijvoorbeeld aan Europese Moerasschildpad, Groene Pad, veel populaties van de Tyrrheense Schijftongkikker, Italiaanse Poelkikker, planten zich allemaal in water in het laagland voor) maar daar komt simpelweg geen S. corsica voor.

Ontwikkeling bij Tylototritonlarven gaat inderdaad sneller bij hogere temperaturen. Dat is echter ook logisch, aangezien deze uit de Chinese subtropen komen en bijna niet groeien bij temperaturen van minder dan 16 graden, dus totaal andere temperatuurpreferenties dan S. corsica.

Nogmaals, herhaalde waarneming en de dieren volgen op lange termijn zal pas uitsluiten of het nu echt goed is om zeker de Europese soorten uit een gematigd klimaat als larf zo'n temperatuurboost te geven.

petro pees

Citaat van: Wouter Beukema op juni 27, 2008, 05:48:10 PM
CiteerEn ja,de larven zitten vaak in hun biotoop in kouder water.Maar is het ook niet
zo dat er geen water aanwezig is met hogere temperaturen?

Larven van S. corsica zitten met een zeldzame uitzondering altijd in koud water, aangezien dat de natuurlijke habitat is. Warmer water = water op lagere hoogte is ruim voorhanden op Corsica (denk bijvoorbeeld aan Europese Moerasschildpad, Groene Pad, veel populaties van de Tyrrheense Schijftongkikker, Italiaanse Poelkikker, planten zich allemaal in water in het laagland voor) maar daar komt simpelweg geen S. corsica voor.

Ontwikkeling bij Tylototritonlarven gaat inderdaad sneller bij hogere temperaturen. Dat is echter ook logisch, aangezien deze uit de Chinese subtropen komen en bijna niet groeien bij temperaturen van minder dan 16 graden, dus totaal andere temperatuurpreferenties dan S. corsica.

Nogmaals, herhaalde waarneming en de dieren volgen op lange termijn zal pas uitsluiten of het nu echt goed is om zeker de Europese soorten uit een gematigd klimaat als larf zo'n temperatuurboost te geven.

Wat moet ik zeggen? En ja, herhaalde waarneming is belangrijk en nee, zomaar op hogere temperatuur is
nou niet de optie. :)
En Harry het zijn prachtige beesten!
Tylototriton Shanjing

®ob

Ik denk inderdaad dat ze in de natuur niet voor niks in bepaalde omstandigheden voorkomen, dus ik probeer dat zoveel mogelijk te volgen.

Bert Broers

Als ik naar m'n eigen "warm-weer-ervaringen" kijk, heeft dat ook meer te maken met toevalligheden (veel warme dagen in het vroege voorjaar, waardoor de dieren ook warm kwamen te staan) dan met bewust uitproberen. Omgekeerd hebben de meeste dieren ook vrij veel vorst moeten doorstaan.
Ik kan me overigens voorstellen dat plasjes met een centimeter of 10 water in de bergen ook nog verrekt warm kan worden als er zon op staat.

®ob

Wouter en Pamela zijn zelf in Corsica geweest. Als zij de dieren in warme plasjes hadden gezien hadden ze dat wel vermeld. Laten we er dus gewoon van uitgaan dat de dieren in koud water zitten op Corsica, dat zijn de bevindingen ter plaatse namelijk.

Wouter

Ik ben zelf ook voor natuurlijk houden van dieren, dus ik huiver gewoon een beetje als ik hoor dat de dieren zo warm staan; ik denk gewoon dat ze het op lange termijn niet aankunnen. Hieronder waterwaarden van 3 beken waarin we in 2005 larven vonden op Corsica;                         

pH   kH/dH     Temp.
Small brook (fast flowing)   6.8   0-1   8.5°C
Small brook (slow flowing)   7.2   0-1   6.5°C
Agnone river waterholes   6.1   0-1   6.5°C

Je zult zeker stukjes beek hebben waar zon op staat, maar over het algemeen zetten S. corsica hun larven alleen af in snel, stromend water (dus beekjes in bossen waar zonlicht amper doordringt) die meestal door sneeuw gevoed worden (standaard koud). Ik kan het verhaal niet duidelijker maken. Ik probeer dus eigenlijk niet eens een discussie te beginnen, maar wijs gewoon op feiten en het microklimaat waarin deze soort voorkomt. Vorst kunnen ze dus inderdaad goed hebben.
Alleen als advies voor de houders op dit moment! Dieren op de natuurlijke manier opkweken of warmer blijft natuurlijk eigen keus...

Mark

Yep, Wouter heeft gelijk. We hebben deze soort in het wild gezien, zowel volwassen als larven, en we vonden ze allemaal in erg koud water. Je moet ook niet vergeten dat het op die hoogte in Corsica in het voorjaar sowieso vrij guur is.

Ik wil zeker niet zeggen dat mensen niet moeten experimenteren (dat is juist erg goed!). Maar ik zou nog niet meteen gaan roepen dat warm opkweken beter is dan koud want de effecten op lange termijn weten we nog niet. Daarnaast is het vergelijken van corsica met een soort als T. shanjing nergens op gebaseerd, aangezien dit een vrij tropische soort is.

Bert Broers

Maar roepen dat het in warme omstandigheden beter gaat, doet niemand!
Pam en Harry melden alleen dat, tegen alle verwachting in, de dieren die binnen en warmer gehouden zijn, minder uitval vertonen en groter zijn. Dat waren feiten, die iedereen die kan tellen en meten kan vaststellen. Maar ik heb niet gezien dat daar conclusies uit werden getrokken. Bij mij zie ik dat dieren niet zichbaar te lijden hadden onder hoge temperaturen (overigens voor alle verontruste medelezers: het dier staat nu al weer enige tijd op een veel koelere plaats). Maar ook ik trek daar geen conclusies uit.  Ik heb trouwens óók vermeld dat vier dieren in water waar de zon op stond verstrikt zijn geraakt in het wier en verdronken.
Dus ik snap die suggestie als dat er conclusies getrokken zijn dat warme omstandigheden beter zijn niet zo goed. Willen we nou ervaringen van elkaar horen of niet?

Mark

Ik zeg ook niet dat mensen dat doen  ;) alleen dat we daar op moeten letten.

salamandre

Ik heb zelf het geluk geahd dat ik er op Corsica een heb gezien.
Dat was op zo'n 1500 meter hoogte in de buurt van Vizavona. Het was 6 uur in de morgen het regende en het was denk ik niet veel warmer dan 4 graden. Ze houden dus absolut niet van warmte en bevinden zich op grote hoogte in de mist en kou en regen. Ik ben Corsica van noord naar zuid over de bergen tevoet doorkruist in mei en toen lag er nog veel sneeuw en kon het behoorlijk koud zijn.

Harry

Tot slot nog een paar dingen. Het eerste jaar dat ik de larven opkweekte (buiten onder de carport) was het een hele koude meimaand en zaten de larven niet warmer dan 4 tot 10 graden. Ik heb alle larven zonder uitval groot gekregen en die zijn inmiddels zo goed als volwassen bij de mensen aan wie ik ze heb afgestaan.

Het opvallende dit jaar was dat mijn caresheet die ik aan de mensen heb gegeven die larven gingen opkweken niet werkte en dat er buiten nogal wat dieren uitvielen. Niet alleen bij ons maar ook bij een paar andere mensen. Waarschijnlijk komt het doordat de meimaand dit jaar erg warm was. Het is dus belangrijk als we een caresheet maken waarbij de dieren buiten gehouden worden we ook vermelden dat we moeten letten op een ander weertype en temperaturen.

Het enige opvallende dat we graag wilden melden is dat de meeste dieren die het overleefd hebben binnen bij hogere, compleet onnatuurlijke temperaturen (16 tot 22 graden) zijn opgekweekt, veel langer 2-3 maanden in het water bleven en groter metamorfoseerden. Dat vonden we toch heel bijzonder en onverwacht.

Wat het effect is van dat warme opkweken zal op de langere termijn duidelijk worden.

Een ander verschil met het eerste jaar is, dat ik het eerste jaar de dieren na de metamorfose in een aquaterrarium hield, waarbij de dieren  (bij lage temp) behoorlijk vochtige schuilplaatsen opzochten en bij hoge temp drogere. 

Dit jaar hebben we de dieren droger gehouden op het land en hadden we ook op het land uitval.

Het beste succes had ik dit jaar met mijn laatste larven. Die heb ik in een aquarium opgekweekt met allemaal vijverpotjes met planten erin. Het water stelde ik gelijk met de bovenkant van het vijverpotje en daarbovenop stapelde ik stukken schors. na de metamorfose waren de dieren langdurig te vinden zeer nat tussen de stukken schors. Op het schors voerde ik rode muggelarven, die goed gegeten werden.

Er zal nog heel wat moeten worden uitgezocht...  Het is geen gemakkelijke soort!!

Inmiddels hebben de eerste dieren zich tijdens deze regenbuien en koude weer gemeld. Net als vorig jaar zijn ze in oktober heel actief

Ben nog steeds benieuwd wie er nog hoeveel dieren over heeft. Heb al eerder een poging gedaan om dat te achterhalen, maar nog niet iedereen heeft gereageerd.

Het eerste jaar waren de dieren al na 37 dagen op het land terwijl de temp 4 tot 10 graden bedroeg
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Misschien een idee om voortaan bij het afstaan van gevoelige soorten de telefoonnummers van de toekomstige houders te 'eisen', zodat contact leggen altijd laagdrempelig is.

Jari B

Harry bij mij doet alles het goed en ze eten erg goed, als ik ze in een bakje stop om ze te eten te geven. Voor dat ik er 4 heb gevonden zitten ze al pieren te eten in het bakje dus ze eten allemaal erg goed ook al kost het wat tijd om ze te voeren in een appart bakje.
Ik maak binnenkort wel een foto van de grootste van de groep.

Bert Broers

Ben nog steeds benieuwd wie er nog hoeveel dieren over heeft. Heb al eerder een poging gedaan om dat te achterhalen, maar nog niet iedereen heeft gereageerd.

Bij mij is het uiteindelijk niet goed afgelopen. De warme maanden was er niets aan de hand, maar in augustus met al die nattigheid kreeg ik te maken met salamanders die plotseling flets van kleur werden en stierven of simpelweg verdwenen. Ik denk dat ze te nat zijn komen te staan. Misschien dat ik nog één of twee over heb (ze zijn in een groter buitenverblijf gekomen die niet zo snel na te zoeken is), maar ik ga er vanuit dat ik geen jongen meer heb.

Jari B

Probeer je ze de volgende keer binnen op te kweken Bert?
Want daar kun je de vochtigheid zelf regelen.