Lissotriton italicus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bakker

Heb ongeveer een week geleden een stuk of 10 eitjes van Lissotriton italicus met de post ontvangen. Deze waren een week onderweg! Gisteren zijn de eerste twee uitgekomen. Heb ook net een nieuwe camera, dus maar wat foto´s. De larven/eitjes zitten in een grote pot, dus de kwaliteit van de foto´s is niet fantastisch.

Jari B

Had je ook onbevruchte eitjes gehad?

Coen Deurloo

Mooi Erwin, als het goed is zijn wij nu de enige 2 houders in NL, laten we er zuinig op zijn!

Erwin Bakker

Volgens mij zijn alle eitjes bevrucht. Inmiddels zijn er vijf uitgekomen.

Om van een stuk of tien eitjes naar een kweekgroep te komen, moet je ERG ZUINIG zijn. Ik doe m´n best.

Coen Deurloo

Als alles goed gaat kan ik volgend jaar misschien een eerste kweekpoging wagen.

Erwin Bakker

Ik heb nu 14 larven en alle eitjes lijken uitgekomen te zijn, dus dat is erg mooi. Ze zitten in een bakje van 25 cm X 15 cm met een waterhoogte van ongeveer 7 cm. Ik heb ze in 'oud groen water' gedaan, dus ik denk dat daar al wel voedsel inzit (wat de larven wel zien, maar ik in ieder geval niet). Ook heb ik een artemiabroed opgezet en daarvan krijgen ze elke morgen en avond.

Steven DC

Hoe gaat het nu met je larven Erwin?

Erwin Bakker

Ik heb nu 16 larven en de eerste is op land. Ik heb 1 larf gehad die dood is gegaan, dus het bleken 17 larven in plaats van 14. Nu komt denk ik een lastige periode. Weet nog niet precies hoe ik dit ga aanpakkken.

Steven DC

Citaat van: Erwin Bakker op mei 15, 2008, 03:55:26 PM
Ik heb nu 16 larven en de eerste is op land. Ik heb 1 larf gehad die dood is gegaan, dus het bleken 17 larven in plaats van 14. Nu komt denk ik een lastige periode. Weet nog niet precies hoe ik dit ga aanpakkken.

Hey Erwin,
De L. Italicus juvenielen zijn gemakkelijk te huisvesten en zijn normaliter geen moeilijk eters. Ik hield de juvenielen in een terra van 70x40(met 2verluchtingen nl. 1 vooraan en 1 bovenaan) met bosgrond en eikenbladeren. Ook vermolmd hout hebben ze graag. Zorg voor een vochtige tot natte kant met mos en hout én een volledige droge kant met eikenbladen en hout. Sproei 's avonds eens goed aan de vochtige kant. De droge kant nooit sproeien.
Zorg ervoor dat er in de bak een hoop pissebedden, slakken, spinnetjes, regenwormen en springstaartjes  zitten. Vang regelmatig ook wat kleine beestjes uit de tuin...

De verzorging is quasi gelijk aan die van L. Boscai


Een andere Optie is een aquaterrarium te maken met 1 zijde land en 1 zijde water waarin je een oevergedeelte inbouwt. Je water/land gedeelte dus geleidelijkaan ineen laten vloeien. Volwassen en juvenielen dieren zouden volgens ervaren kwekers in 1 bak kunnen blijven. Ze zouden niet cannibalistisch zijn, wat het ook al een heel stuk eenvoudiger maakt.

Mvg Steven