Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Is dit een salamander?

sweet16

Hallo, ik ben nieuw hier, op een avond hebben wij een soort salamander gezien in de tuin, tenminste wij denken dat het een salamander is, ben niet echt thuis in deze wereld, sorry

Wat denken jullie, is het een salamander, zo ja, welke soort??

Groetjes

keffer

ik ben geen kenner maar is dat geen kleine watersalamander?

Coen Deurloo

Dit is waarschijnlijk een vrouwtje Lissotriton vulgaris

petro pees

Citaat van: Coen Deurloo op maart 29, 2008, 12:49:41 AM

Waarschijnlijk=zeker
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Citaat van: petro pees op maart 29, 2008, 10:27:58 AM
Citaat van: Coen Deurloo op maart 29, 2008, 12:49:41 AM

Waarschijnlijk=zeker

Ik durf L. helveticus niet uit te sluiten, maar aangezien ik deze nog nooit in het echt gezien heb kan ik deze ook niet determineren....

®ob

vulgaris en helveticus lijken akelig veel op elkaar, maar ga voor het gemak maar uit van een vulgaris, die zijn veel algemener.

sweet16

;)bedankt, nu weet ik eindelijk wat ik precies heb gefotografeerd, het rare is dat er geen vijvers in de buurt zijn (toch niet direct) Vind dit wel een interessant forum, vooral nu ik weet dat het een salamander is ;D, ik heb ook wel intresse om salamanders te houden maar eerst wil ik eens alles grondig bestuderen, dus dit wordt rondsnuffelen op deze site

®ob

Is er ook geen beekje/poeltje/drassig grasland in de buurt?

Dit dier is trouwens inheems, dus je mag hem niet in je aquarium houden. Als je een leuke salamandersoort zoekt, neus eens rond op het forum, er zijn verschillende kwekers die nakweek aanbieden van de meest schitterende soorten!

sweet16

nja zo'n salamander zou ik ook niet vangen, naast het feit dat het verboden is, wil ik het diertje zijn vrijheid niet afnemen. Ja ik neus hier zeker eens rond, bedankt maar eerst ga ik me wat informeren en zo voor ik er aan begin. Als je er aan begint terwijl je er niks vanaf weet..., weet niet zo, ik wil ook geen fouten maken en zo, ben graag voorbereid ;D toch bedankt ;)

Wij wonen op het platteland, hier verderop is een vijver, maar het is echt niet bij de deur, wel raar dat de salamander in onze tuin terecht gekomen is, mss heeft één van de overburen een vijver, zal ik eens moeten navragen ;)