Cynops orientalis larf

Kristy

Hoi allemaal,

mijn vuurbuiksalamanders hebben nu voor de 2de keer eitjes gelegd, dus ik weet dat de larfjes normaal gesproken zwart zijn maar nu is er een paar dagen geleden een larfje uitgekomen die heel licht bruin is, nou vroeg ik me af waar dat aan lag. Is hij mischien te vroeg uit het eitje gekomen? Of ligt het aan iets anders? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes Kristy.

®ob

Hallo Kristy! leuk dat je het forum gevonden hebt!

Mijn ervaring met cynops larven is dat de kleur kan variëren van lichtbruin tot zwart. Na de metamorfose is het kleurverschil bijna altijd weg en hebben alle dieren een normale kleur.

Er bestaat een kleine (bijna te verwaarlozen) kans dat je een larf met een kleurafwijking hebt. Of dit echt zo is kun je pas bepalen na de metamorfose, dus gewoon opkweken, dan wijst het zich vanzelf uit!

Succes ermee.

Hoeveel dieren heb je eigenlijk?

Kristy

Ok, bedankt  :) . Ik heb 6 vuurbuiksalamanders, 3 volwassen en 3 die ik vorig jaar gekweekt heb en verder heb ik nog 23 larfjes, dat was het wel zo'n beetje   ;D

®ob

'vuurbuiksalamanders' kan trouwens vanalles betekenen. Er worden verschillende soorten onder die naam verkocht. Ik vermoed dat je cynops orientalis hebt. Om het zeker te weten, kijk even op:deze site (klikken!) om het zeker te weten. Je kunt ook even een paar pics maken en die plaatsen hier, dan helpen we je!

Leuk dat je al voor de 2e keer kweekt zeg!

Kristy

Dat wist ik niet, maar zo te zien is het een cynops orientalis ja.

Ik vind het ook heel leuk om ze te kweken, dit zijn de eerste salamanders die ik heb, maar het lijkt me leuk om in de toekomst ook nog met een ander soort verder te gaan.

®ob

Wat voer je de larfjes? hoe kweek je ze op? Ben erg benieuwd!

Kristy

Ik voer ze watervlooien en soms artemix, ze zitten per grootte in bakjes, want ik bang dat ze elkaar anders op gaan eten. Verder ververs ik regelmatig het water omdat die watervlooien snel dood gaan en dan word het water zo snel vies.