Ervaring met Maaszand voor aquatisch gedeelte

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Platoplato

Hallo vrienden salamanderliefhebbers!

Heeft iemand van jullie ervaring met Maaszand als bodemmateriaal voor het aquatische gedeelte van bakken? (voor cynops orientalis en cynops ensicauda). Ik kan namelijk Maaszand in zakken kopen bij een aquariumspeciaalzaak. Is metselzand van de bouwmarkt een alternatief? Of raden jullie sowieso grind aan ivm het afhevelen van vuil / het wortelen van planten etc.

Daarnaast vroeg ik me af of het nodig of wenselijk is om grof en ruw materiaal (substraat, bekend van aquariumzaken) als onderlaag te gebruiken ivm vergroot oppervlakte voor bacteriën om stikstof etc. af te breken.

(Hoop dat dit de moeite van een nieuw topic waard is ;-) Of is het policy om berichten zoveel mogelijk onder eerdere threads te hangen?)

®ob

Nee joh, als je een dergelijke vraag hebt kun je er gewoon een nieuwe post van maken!

Ik heb mijn zand wat ik in alle bakken gebruik (op 1 na) gekocht in een aquariumwinkel, gaat super! Ik zou nooit meer terug willen naar fijn grind of iets dergelijks, zand vind ik persoonlijk practischer en vele malen mooier.

In mijn foto-bakje heb ik simpel zilverzand gedaan van de bouwmarkt. Tot nu toe heb ik er weinig over te melden, ook dat gaat prima. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik pas een paar dagen de bak aan het draaien heb en ik geen tests doe naar de waterkwaliteit.

Wie heeft er nog meer ervaring met zand?

bisani 10

ik gebruik zand in de pleurodeles walt bak en dit bevalt erg goed geeft mooie uitstraling en de planten doen het er goed op.

Platoplato

Thanks allebei! I'll give it a try. Ga denk ik wel experimenteren met dat grofkorrelige granulaat. Eerst de voedingsstrips snijden en plakken.

Greetz,

Sebastian

®ob

Nadeel van granulaat/voedingsbodems/2verschillende soorten ondergrond is wel dat het zo'n rommel kan worden.

In mijn tropisch aquarium heb ik granulaat met daarop grind. Nu ik een aantal plantjes verplaatst heb etc zie je overal granulaat tussen het grind liggen, het raakt allemaal wat gemengd.

Platoplato

Gisteren bij 'mijn' speciaalzaak geweest en het voorgelegd. Schijnt dat met de combinatie van granulaat en zand het granulaat toch boven komt te liggen. Ik ga gewoon eens proberen, eerst maar eens aan glasstrips komen voor een voedselstrook en dan vullen maar die bakken!

Kenny

Citaat van: Platoplato op april 04, 2008, 01:43:04 PM
Gisteren bij 'mijn' speciaalzaak geweest en het voorgelegd. Schijnt dat met de combinatie van granulaat en zand het granulaat toch boven komt te liggen.

idd heb ik zelf ondervonden, ik gebruik nu ook gewoon aquariumzand (sable de loire) in m'n Pomacea en in m'n axolotl bak
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

capra hircus

Het topic is al een paar maanden oud, maar ik wil mijn ervaring met zand graag met jullie delen.

Ik gebruik rivierzand in al mijn aquaria, ik heb hier verschillende reden voor:

Ik begin met de belangrijkste, het is voor salamanders niet schadelijk als ze tijdens het eten zand binnenkrijgen. Zand beschadigd de verteringsorganen niet terwijl kiezeltjes kunnen blijven steken of zelfs schade kunnen aanrichten omdat ze scherp zijn.

Zand ziet er erg natuurlijk uit, maar dat is ook weer een kwestie van smaak. En tenslotte, die rotzooi is echt achterlijk goedkoop. 1 euro voor een zak van 10 kilo is niet duur.

Daarnaast heeft een voedingsbodem volgens mij ook weinig meerwaarde, tenminste in mijn 'zandbakken' draaien de planten allemaal prima.

Platoplato

Beste Jasper, thanks voor je reply. Is jouw ervaring ook dat je niet meer alg hebt met een zandbodem dan met grind ivm afbraak van afvalstoffen? Zal hoofdzakelijk zand gaan gebruiken met hoekje met grind en beluchting. Groet! Sebastian

capra hircus

Ik heb geen alg. Wel af en toe een beetje op de ruiten, mar dat verwijnt dan vanzelf wel weer. Ik denk dat het voor algen weinig uitmaakt of je zand of grind gebruikt. Waterpest lijkt altijd wel goed te zijn tegen alg.

Platoplato

Jasper (en de rest ;-) waar koop je je zand en onder welke naam? Net bij tuincentrum geweest en daar hebben ze zandbakzand en ophoogzand en brekerzand, nergens staat rivierzand. Enig idee wat ik moet kopen? Greetz!

capra hircus

Ik heb het gewoon als rivierzand (metselzand) bij de plaatselijke fixet. Volgens mij was het een zak van 25 kilo. Het koste mij maar één euro.

Spoel het wel goed uit, gewoon blijven spoelen tot het water helder is. Kijk gewoon bij doe-het-zelf zaken, daar hebben ze ongetwijfeld rivierzand.

Platoplato