Is de Triturus Marmoratus geschikt voor in de tuin?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron Krol

Ik heb in de afgelopen winter mijn tuin compleet 100% afgesloten.. Ik heb 2 vijvers zonder vissen, 2 ingegraven cementbakken en alles heel erg ruim beplant.. Tevens een groot moerasgebied.. Ook zijn er veel winterplekken gemaakt (dakpannen, hout, stenen enz...).. Nou zit ik te twijfelen.. Welke soort kan ik het beste buiten houden?... Momenteel heb ik in de schuur de volgende soorten: Triturus marmoratus, cynops orientalis, triturus dobrogicus en in 1 vijvertje zitten wat axolotls.. Is het mogelijk om bijv. de dobrogicus in een vijver (erg ondiepe vijver trouwens... maar helemaal ingericht voor salamanders).. te combineren met de wat meer landsalamanders als de marmoratus?.. Of moet ik het, ook in de tuin, houden bij 1 soort... Alvast bedankt... Ron

®ob

hoe heb je je tuin 100% afgesloten?

Een muurtje of iets dergelijks is niet voldoende!

Roy van Grunsven

Uitheemse salamanders in een tuin is geen goed idee. De kans dat ze ontsnappen is te groot. Zowel voor dobrogicus als marmoratus is dat dus een slecht idee.

Als je het wat minder goed agesloten had waren er waarschijnlijk vanzelf salamanders gekomen (de soort is afhankelijk van waar je woont)


Ron Krol

Waar ik woon (flevopolder) komen echt heel weinig salamanders voor.. Heb m'n hele tuin er eigenlijk wel goed voor ingericht, maar de kans dat ze hier vanzelf komen is gewoon klein.. Daarom leek het me wel wat om uitheemse salamanders in de tuin te houden.. Hij is echt GOED afgesloten.. Maarja, misschien heb je gelijk.. Heb je misschien andere tips?.. Aangezien het verkopen van inheemse soorten verboden is.. De tuin was redelijk snel afgesloten, aangezien ik rondom de tuin een dichte schutting heb.. op sommige plaatsen alleen wat heel fijn gaas geplaatst.. 

Ron Krol

oh rob, zie je bericht nu pas..
M'n tuin is afgesloten met dichte schuttingen... daar bovenop heb ik een plankje gemaakt, die wat oversteekt naar binnen (ongeveer 10 cm)... onder de poortdeur zit heel fijn gaas, (ongeveer 1,5 cm)..  als de poort dicht zit, leg ik er stenen op, zodat er niks naar buiten kan...

alibombali

Lijkt mij een prachtige plek voor praktisch alle triturus soorten!!!

Pamela

Ja, ik ken iemand die idd de marmersalamander in zijn volledig afgesloten had. Hij vond dit erg mooi. Ik zeg had omdat hij inmiddels is verhuisd.
Ik ken echter ook iemand die de Ophryticus in zijn afgesloten tuin heeft. Nu klinkt dat erg saai omdat dit niet een makkelijke salamander is. Zij verblijven maar kort in het water. Maar in de natuur zitten ze vaak al in het najjar in het water en het was echt een prachtig gezicht. Vooral die mannen met hun torenhuize kammen.
Hou ons op de hoogte wat je keuze is.
gr. Pamela

®ob

Ik ben geen voorstander van salamanders in een afgesloten tuin houden.  Als je een buitenterrarium maakt blijft het redelijk overzichtelijk waar 'zwakke plekken' zitten qua ontsnapping etc. Een complete tuin die ruim beplant is geeft zoveel plekken waar de dieren zich kunnen verstoppen. ALs je een keer snoeiafval afvoert, of een plant aan de buren geeft (ik verzin ook maar wat hoor) bestaat er altijd een redelijke kans dat je salamanders buiten je tuin belanden.

Ken je het verhaal van de Triturus carnifex op de veluwe? Daar zit nou een flinke populatie Italiaanse dieren omdat mensen de dieren in hun tuin hadden.

Hoe goed je tuin ook afgesloten is, ik betwijfel ten zeerste of je een complete tuin ontsnappingsvrij kunt maken voor salamanders met enkel een schutting. Als je daarbij ook nog mijn  in deze post eerder genoemde problemen bekijkt, kan ik tot geen andere conclusie komen dat het een buitengewoon gewaagd plan is.  Introductie van uitheemse dieren in de Nederlandse natuur moeten we vermijden, da's duidelijk.

Maar hey, misschien ben ik ook wel te kritisch, het is slecht mijn persoonlijke mening.

Coen Deurloo

Het lijkt mij niet verstandig. De dieren kunnen zich inderdaad overal verstoppen en je bent het overzicht kwijt. Veel salamandersoorten overwinteren in muizengangetjes, dus een schutting zal ze niet lang tegenhouden.

petro pees

Verstandig of niet,het klinkt heel mooi en ideeén om evt.ontsnappingspogingen
tegen te gaan worden op deze manier ook nog (gewild  of ongewild)naar
buiten gebracht.Zoals bv;die muizengangen. :)
Als je je idee(goed of niet)toch wil doorzetten wordt dat graven  :D
En neem van mij maar aan dat je dieper moet dan 10 centimeter!!!  ;D
Tylototriton Shanjing

®ob

Ik had het ook niet over of het mooi was of niet, ik had het puur over de vraag of het een slimme actie is om ze los te laten in de tuin. Heb geprobeerd om mijn bezwaren te verwoorden, maar het liep niet echt lekker. Coen daarintegen geeft in zijn post met weinig woorden precies aan wat ik bedoel!

®ob

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=558.0

eventjes een verhaal opgeduikeld uit de oude doos. Je zou toch zeggen dat dit een mooi afgesloten buitenterrarium is, en toch zijn er ontsnappingen geweest door kleine kieren. Nu die gedicht zijn is dat over.

Maar wat ik hiermee dus wil laten zien is dat zelfs een kleine buitenbak moeilijk ontsnappingsvrij te maken is, laat staan een complete tuin!

(ben een bijtertje soms, sorry hahahah)

Chris Schouten

Het idee spreekt me wel erg aan. Maar misschien is het een idee om 2 delen van de tuin apart af te sluiten en ook ondergronds de doorgang af te sluiten naar buiten. Op deze manier zou je 2 soorten kunnen houden en ze beter in de gaten houden.

Ook is beter voor invloeden van buitenaf. Ik moet regelmatig een kikker uit de klauwen van een van men katten halen. Maar dat risico zal er altijd zijn met een buiten terrarium. Als ze genoeg schuil plekken hebben zal het risico wel meevallen.

Wat je ook besluit te doen ik ben erg benieuwd wat het wordt. 

Triturus marmoratus - 0.0.5

Sergé Bogaerts

Als extra argument:
Als je tuin niet dicht is, en als je dieren ontsnappen en dat wordt gevonden en ze vinden jou dan ben je in overtreding want...het is verboden exoten uit te zetten in Nederland.

Ik ken nog geen rechtszaak waarin dit eens uitgevochten is, maar je zult maar de persoon zijn die de AID uitkiest om een proefproces mee aan te gaan. Ik weet het is allemaal speculatief, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik kan je dus alleen maar sterk afraden om exoten uit te zetten in je tuin, zelfs als die afgezet is. Je zult dan inderdaad schermen diep de grond in moeten maken en ook de rest van je omheining goed moeten beveiligen. Salamanders zijn meesters in ontsnappen. De enige exoten die je kunt uitzetten in je tuinvijver zijn axolotls...omdat die niet uit je vijver zullen kruipen.



Roy van Grunsven

Ik geloof er weinig van dat je een tuin zo kunt afsluiten dat er geen salamanders ontsnappen (ook de jonge beesten niet). Bovendien zul je nog ooit verhuizen en hoe vang je ze dan allemaal.

Kleine water zit gewoon in de flevo dus die kan vanzelf komen.