ontwormen tylototriton shanjing

Harry

Op de beurs in Houten zag ik dat enkele mensen tylototriton shanjing hebben aangeschaft. Het isverstandig deze dieren te ontwormen met panacur of flagyl.

Gelukkig zijn we inmiddels zover dat een aantal mensen nakweekdieren aan het opkweken zijn

hier nog een keer de tekst (voor de mensen die wildvang hebben)

uit een  artikel over tylototriton kweichowensis  (salamandra 28 1992 J. Fleck) de volgende samenvatting:

Uit een import uit 1989 van 17 tylototriton kweichowensis stierven er 7 binnen korte tijd.
Na pathologisch onderzoek van dierenarts Susanne Wiemert van 2 dode dieren kwam het volgende naar voren:
De dieren hadden 2-3mm grootte huidbeschadigingen en het maag/darmkanaal was opgezet en door beschadigingen van het slijmvlies sterk veranderd. Verder was er  een ophoping van rondwormen. Veel meer rondwormen dan een dier onder normale omstandigheden aan zou kunnen.
Bij bacteriologisch onderzoek van de huid werden moraxella sp en pseudomonas putida geisoleerd. In de longen lever en nieren van beide dieren werd citrobakter sp in cultuur gevonden.
Het parasietologisch onderzoek stelde een massale opeenhoping van strongyliden in het slijmvlies vast en wel in elk stadium (eieren, larven en volwassenen).
Verder werden er ook flagellaten in het darmlumen ( in de ontlasting ) gevonden.

Deze gegevens werden als volgt geïnterpreteerd:

Flagellaten zijn in feite onschadelijke darmbewoners, net als strongyliden. Alleen als deze in te grote hoeveelheden voorkomen dan beschadigen ze de darmwand ( dit geldt dus ook voor flagellaten!!!) Door deze beschadigingen kunnen andere in de darm levende en in principe onschadelijke bacteriën in de bloedsomloop terecht komen en zo andere organen infecteren. Op die plaasten waar deze bacteriën normaalgesproken helemaal niet kunnen komen leveren ze daarentegen wel een echt gevaar op!!

Door het massale voorkomen en het het bloedzuigende karakter van de wormen ( strongyliden) leidde dit tot beschadigingen van het slijmvlies en tot zweren in het gehele maagdarmkanaal.
Deze uitgebreide epitheelbeschadigingen waren ingangspoorten voor bacteriën. Secundair ontstonden er ook bij de inwendige organen infecties. De huidinfecties ontstonden waarschijnlijk ook secundair door de daaraan voorafgaande massale opeenhoping van wormen die de orgaaninfecties veroorzaakte en tot resistentie-verzwakking leidde.
Nadat aangenomen werd dat de massale opeenhoping van stronyliden de veroorzaker voor het ziektepatroon was werden de nog levende dieren behandeld tegen wormen. Gebruikt werd Fenbendazol (panacur oplossing 2,5% van de Firma Hoechst)
Deze oplossing werd 2x in de week over de gevoerde wormen in een dosis van 0,1 tot 0,2 ml verwerkt.
Alle dieren die deze behandeling hebben gehad hebben het overleefd.!!!

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Interessant, maar hoe zit het met de praktische oplossing? Hier is nog veel onduidelijkheid over naar mijn mening.

Je kunt de panacur en flagyl kopen bij bijvoorbeeld de Rainforest Frogs webshop. Vervolgens krijg je daarbij de instructie dat je 4 druppels moet oplossen in het water en dit 2 maal per dag in het terrarium moet sproeien. Dit lijkt mij geen goede oplossing voor de salamanders...Dus had ik gemaild met de vraag hoe het zit met de inwendige behandeling (injecteren van een worm). Hier moest ik dezelfde dosering hanteren (Ik deed 1 druppel op 250 ml), en deze iedere 7 dagen herhalen.

Ik ben nog bezig met een behandeling van een Taricha granulosa die redelijk dun blijft, deze verdenk ik van wormen (waarschijnlijk wildvang, op een beurs) en behandel ik met Panacur.

Jorgen

Hallo,

even voorstellen, ik ben Jorgen, woon in Belgie en ben sinds 2 jaar bezig met salamanders. Heb al meerdere jaren ervaring met reptielen en daar wordt panacur ook veel gebruikt, maar uit onderzoeken blijkt dat deze tot onvruchtbaarheid of afwijking van de jongen kan leiden. de fabrikant valt hier niets voor te verwijten omdat dit een middel is dat voor varkens is ontworpen. Ik weet natuurlijk niet of dit bij amfibieën ook zo is maar vermoed het wel. Wou dit gewoon even melden.

mvg,   
Ambystoma opacum
Bombina orientalis
Cynops orientalis
Hyla cinerea
Notophthalmus viridescens
Pachytriton labiatus
Pleurodeles waltl
Salamandra s. salamandra
Salamandra s.terrestris
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus marmoratus
Tylototriton shanjing
Tylototriton verrucosus

Coen Deurloo

Hoi Jorgen, welkom op het forum!

Heb je hier wat meer info over, of een link naar een site waar dit bevestigd wordt?

Harry

jorgen, volgens mij bedoel je collistine, dat is inderdaad voor varkens ontworpen en wordt bij salamanders gebruikt tegen zweertjes. Er zijn genoeg goede kweekresultaten bekend na behandeling met panacur
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Erwin Bakker

Jorgen heeft wel een punt om aandacht aan te besteden, denk ik.

Ik heb ook wel gehoord dat Panacur tot (tijdelijke) onvruchtbaarheid leidt. In hoeverre dit klopt weet ik ook niet, maar het blijft een medicijn.

Coen denkt erover om het te gebruiken omdat hij een dier verdenkt van wormen. Het lijkt mij beter om de ontlasting van een dier te controleren. En dan pas bij het constateren van een wormeninfectie het dier te behandelen.

Coen Deurloo

Ik heb 2 T. granulosa's, en waar het andere dier goed aandikte, bleef het andere dun op hetzelfde dieet. Lang voor de behandeling heb ik al met meerdere mensen gemaild of het aannemelijk is dat dit dier wormen had. Ik heb me toen nog wat meer ingelezen en het product gekocht bij Rainforest Frogs. Ik had natuurlijk een ontlastingsonderzoek kunnen doen bij bijvoorbeeld het HCH, maar dit is een behoorlijk eind rijden voor mij (Ik woon in Zeeland). Panacur is, voor zover ik me heb laten informeren, geen zwaar medicijn als je je aan de dosering houd, het wordt zelfs preventief toegepast. Wat wel een risico kan vormen is de plotselinge sterfte van de wormen in het lichaam van het dier. Van tijdelijke onvruchtbaarheid heb ik, naast een speculatieve discussie op het gifkikkerforum, niets kunnen vinden.

Kenny

Dit is wat ik op wikipedia kan vinden:link
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Jorgen

hallo,
Spijtig genoeg kan ik naar geen artikels verwijzen, ik vermoed dat dergelijk onderzoek niet gepubliceerd werd, omdat dit slechte reclame is voor de financiers ervan. Maar het blijft bij vermoedens.
Ik heb deze informatie van een dierenarts gekregen, hij raadde mij af het te gebruiken.
vond dit toch zeker het vermelden waard, om salamanders de beste zorgen te kunnen verschaffen.
Ambystoma opacum
Bombina orientalis
Cynops orientalis
Hyla cinerea
Notophthalmus viridescens
Pachytriton labiatus
Pleurodeles waltl
Salamandra s. salamandra
Salamandra s.terrestris
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus marmoratus
Tylototriton shanjing
Tylototriton verrucosus

Coen Deurloo

Het lijkt mij geen slechte reclame, aangezien amfibieën en reptielen slechts een klein deel uitmaken van de markt voor Panacur (fenbendazole), en zijn dus niet echt interessant.

sanderfrog

Hallo
Ik heb panacur in poedervorm vaak gebruikt bij boomkikkers, hagedissen en ook mijn salamanders, maar heb bij mijn boomkikkers en hagedissen geen onvruchtbaarheidsverschijnselen kunnen waarnemen en gewoon larven en jongen gekregen.
Wat ik wel heb vernomen is dat panacur soms weinig tot geen effect heeft en niet alle rondwormen hiermee kunnen worden besteden maar dat Drontal +(tegen rond en bandwormen bij o.a. katten) betere resultaten geeft tenminste bij reptielen.
Zelf heb ik heb nog niet gebruikt bij mijn salamanders.

groeten Sander 

alibombali

Hoe bracht je de poedervorm toe bij je boomkikkers?

sanderfrog

Door de krekels te bepoederen precies zoals ik met vitaminekalk doe, bij de salamanders gebruik ik wasmotlarven als poederinsekten die ik dan uit de pincet voer,regenwormen zij te nat en te beweeglijk dit wordt een smeerboel.

groeten Sander

Coen Deurloo

Bepoederen wordt meestal afgeraden, omdat een juiste dosering dan onmogelijk toe te dienen is.

Steven DC

@Coen: Het preventief gebruik van panacur mag enkel gebruikt worden bij dieren die niet afgetakeld zijn. Dieren die reeds afgetakeld zijn door een parasitaire infectie kunnen zwakkere nieren hebben en een lichte dosis van het verkeerde medicament kan dan fataal zijn.
Als je dus een vermoeden hebt dat één van je dieren geïnfecteerd is, laat je best een mestonderzoek uitvoeren. Panacur helpt bijvoorbeeld niet tegen flagellaten dan kan je meer verkeerd doen dan je denkt.

Ik heb me destijds zelf een microscoop aangeschaft via ebay. Een bresser visiomar, kost ongeveer 100euro en is zeer goed voor mestonderzoek. Je kan ermee filmen en raad vragen aan ervaren mensen. Het is een kleine investering die je een hoop ellende kan besparen.

Ik heb thuis ergens de dosissen liggen van panacur en flagyl. Deze zijn wel berekend voor baardagamen maar een baby baardagaam is even groot als een volwassen salamander.  Je moet wel elk dier appart wegen en je dosis per druppel substantie aanpassen. Ik zal straks eens zien en als ik tijd heb zal ik de berekeningen en dosissen eens posten.

Mvg Steven