Informatie inrichting aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nynke

Ik heb een aquarium van 1m bij 40 bij 40 ( waterhoogte).
Ik zou hier graag 4 axelotl in willen houden.

Nu heb ik al veel informatie over hun opgezocht. Maar ik zit even met de bodem bedekking en het filteren. De ene zegt het hoeft niet. De ander zegt ja filteren en bodem bedekking moet.

Mijn keus zou zijn. Bodem bedekking met zand, en dan grote grove stenen erin. Af en toe wat planten zoals waterpest, valliseria( schrijf ik het zo goed?) en andere koud waterplanten. Ik wil geen filter gebruiken. In verband met lawaai en stroming (het aquarium staat op mijn slaap kamer).

Ahja moet het water trouwens tot de rand gevuld worden ? Of mag de waterstand 20/30 cm zijn ? En hoe lang moet het water rijpen ? Voor dat de axelotl erin mogen.

Alvast bedankt voor de ophelderingen.

Nynke

®ob

Hey Nynke, om te beginnen, Welkom op het forum!

je dieren heten axolotls, niet axelotls, maar dat terzijde.

Zand op de bodem is prima. Zorg dat de keien die je erbij doet groter dan een cm of 5 zijn, dan kunnen je axo's ze niet per ongeluk opeten.

Ik zou het water gewoon de volledige 40 cm vullen aangezien je axo's nooit het water verlaten is dat anders 'verloren' ruimte. Een weekje zou ik je bak minimaal laten draaien voordat je er dieren in doet.

Een filter is niet persé nodig, maar wel aan te raden. Voor geluidsoverlast hoef je niet bang te zijn, een klein intern filtertje hoor je helemaal niet!

Heb je al een adres waar je je axo's kunt kopen?


Nynke

Ja de pet Place heeft er 4 in de verkoop voor een mooie prijsje. 10 euro voor de wildkleur en 15 euro voor de albino. ( 2 albino en 2 wildkleur)

Als ik met regenwater start moet ik dan ook een week wachten ?
Ik wou eigenlijk morgen ( woensdag) mijn aquarium in gereed brengen. En dan vrijdag of zaterdag de axolotls in het aquarium plaatsen.

Een kleine binnenfilter heb ik wel. Moer er ook verlichting boven de bak ? Zelf wou ik de bak open houden, omdat ik een doorzon kamer heb. Zo kan het wateroppervlakte afkoelen. En de zon brengt genoeg licht en warmte het aquarium binnen. Zelf weet ik dat het water 20/21 graden wordt zonder verwarming in mijn kamer.(in de zomer)


®ob

Ik zou het je afraden om na 2 dagen meteen 4 axo's in de bak te doen. Het is natuurlijk erg spannend om dieren aan te schaffen en ik begrijp dat je ze dan zo snel mogelijk wil hebben (ik herken het van mezelf :) ) maar voor de dieren is het beter om gewoon wat geduld te hebben.

Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit, het enige dat het proces iets zou kunnen versnellen is wat vijverwater, maar dat is ook maar marginaal, geduld is het toverwoord.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van salamanders bij de dierenwinkel kopen, zelf zou ik een kweker zoeken (bijvoorbeeld op dit forum) maar als je ze echt wil kopen bij je dierenwinkel, let dan goed op dat de dieren gezond zijn. Hebben ze alle pootjes nog, geen schimmels, zien de kiewen er mooi gezond uit, hoe worden ze gehouden etc.

ALs er zieke dieren in de bak zitten, of bijvoorbeeld een verwarming, koop ze dan niet.

Veel succes!

Nynke

Citaat van: Rob Keulers op april 22, 2008, 06:49:10 PM

Regenwater of leidingwater maakt niet zoveel uit, het enige dat het proces iets zou kunnen versnellen is wat vijverwater, maar dat is ook maar marginaal, geduld is het toverwoord.
ALs er zieke dieren in de bak zitten, of bijvoorbeeld een verwarming, koop ze dan niet.


Ik heb wel water uit de regenton ( zitten paar hondert kikkervisjes in) en water uit de vijver. ( maar dat is op dit moment groenig van kleur)

ps hoeveel water zou ik per week moeten verangen met 4 oxolotls

®ob

Kikkervisjes uit de regenton? hahahahah cool!

Regenwater pakken kan altijd... Ik zou als ik jou was een kwart vervangen per week. Maar ik ben geen axo-kenner, misschien dat anderen hier nog iets zinnigs over te melden hebben?


Roy van Grunsven

Het wachten moet omdat de bacterien zich moeten vestigen. Dieren scheiden ammoniak uit en dat is heel giftig. Maar gelukkig zijn er bacterien die dit omzetten in nitriet wat minder schadelijk is en andere bacterien die dat weer omzetten in nitraat. Als je een nieuw aquarium hebt zijn deze bacterien er amper en kun je dus te veel ammoniak krijgen. Deze bacterien zitten niet in het water maar op substraten, op stenen, het glas en de spons van je filter.

Nynke

Citaat van: Roy van Grunsven op april 22, 2008, 08:50:30 PM
Het wachten moet omdat de bacterien zich moeten vestigen. Dieren scheiden ammoniak uit en dat is heel giftig. Maar gelukkig zijn er bacterien die dit omzetten in nitriet wat minder schadelijk is en andere bacterien die dat weer omzetten in nitraat. Als je een nieuw aquarium hebt zijn deze bacterien er amper en kun je dus te veel ammoniak krijgen. Deze bacterien zitten niet in het water maar op substraten, op stenen, het glas en de spons van je filter.


Oke dankje. Ik zal vragen als ze de axolotls willen reserveren voor mij. Zo dat mijn aquarium tijd heeft om te rijpen.
Ps lusten axolotls ook kikkervisjes ? (dan zet ik die erin om mijn auqarium wat te laten rijpen) Of is het verstandiger om guppen erin te doen. Zo dat later de jongen van de guppen levend voer worden voor mijn axolotls.

En als laatste gister was ik wat aan het rekenen maar klopt het dat er 800 liter in mijn aquarium past 1m bij 40 bij 40 ( rekenen is niet mijn sterkste punt)

Coen Deurloo

Het is verboden om kikkervisjes in gevangenschap te houden...

®ob

een bak van 100 x 40 x 40 kan 160 liter water bevatten.

Dat van die kikkervisjes is verder een slecht idee

Nynke

Haha oke geen kikkervisjes.

De bak heb ik helemaal schoongemaakt. En er zit een enorm stuk kienhout in. Heb het kienhout ooit eens van iemand gekregen. Het is een enorme boomwortel. Ik heb het er zo ingelegt dat het de hele bak in beslag neemt. Als er straks nog zand bij in komt, ziet het er prachtig uit.

Zelf heb ik 1 plantje valisneria gekocht en een zuurstof plantje. Voor in de avonds heb ik de ario aerator (zuurstof pomp). En heb een aqua flow 2 gekocht als filter. ( als dit niet voldoende is heb ik nog zo'n zelfde pomp)

Ik denk dat ik aardig op weg ben. Als het aquarium in mijn kamer staat zal ik het water er in gaan gooien.

Nynke

Nieuw nieuws. De 4 axolotls zijn gereserveert en ze zien er echt prachtig uit. Volgende week woensdag donderdag of vrijdag haal ik ze op. Het water is bij hun 24 graden.  Heb een opvoer pompje gekocht zo dat het water verversen een stuk makkelijker wordt. (het aquarium wordt op de vloer neer gezet).

Is het handiger bij de opstart dat er vissen in de bak zitten ? Of gewoon laten draaien met planten ?


driessens rudi

Hallo,

Mag ik je de raad geven om de topic i.v.m. de inrichting van een terrarium of aquarium eens goed te lezen. KikkerVISJES en dus ook VISSEN horen eigenlijk niet thuis bij salamanders. Salamanders houd je alleen. Je aquarium inrichten doe je dus best (volgens mij): zand erin, vullen met water, planten en filter erin en dan laten draaien. En dan minimum een week, langer is nog beter, wachten. Hopelijk heb je er wat aan. Ik wens je veel succes!

Mvg
Rudi

Coen Deurloo

Citaat van: Rudi op april 23, 2008, 03:13:24 PM
Hallo,

Mag ik je de raad geven om de topic i.v.m. de inrichting van een terrarium of aquarium eens goed te lezen. KikkerVISJES en dus ook VISSEN horen eigenlijk niet thuis bij salamanders. Salamanders houd je alleen. Je aquarium inrichten doe je dus best (volgens mij): zand erin, vullen met water, planten en filter erin en dan laten draaien. En dan minimum een week, langer is nog beter, wachten. Hopelijk heb je er wat aan. Ik wens je veel succes!

Mvg
Rudi

Dit werd al tweemaal gezegd Rudi :)

24 graden is bovendien aan de warme kant! Salamanders en dus ook Axolotls hebben geen verwarming nodig.

Nynke

#14
Mijn water is niet 24 graden, dat van de dieren winkel waar ze inzitten. Bij aquariums als je ze laat indraaien gebruik je vissen zodat er voedsel voor de bacterien zijn. Alle bacterien hebben toch voedsel nodig ?

Ik wou alleen de guppen gebruiken als opstart, en als de axolotls er in zitten, zijn ze levend voer. Voor de rest draaid het aquarium nu. Zal toch 1 of 2 tl buizen er boven hangen want het is wel erg donker nu.

Voor de rest dwarreld er nog erg veel zand door het water, ik hoop dat het morgen wat tot rust is gekomen.

De ario aerator (zuurstof pomp) doet het helaas niet helemaal. Kom er alleen nu net achter dat de winkel mij geen bon gegeven heeft. Nu kom ik er vaker en kennen ze mijn gezicht wel, maar ik voel me veiliger met een bon. Voor de rest doet het filter het prima.