Informatie inrichting aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nynke

Het aquarium draaid nu goed. Heb er zo net wat aqua safe in gedaan. Zo dat het water, vis veiliger wordt gemaakt. En het water ook helder wordt. Vrijdag neem ik gelijk een potje water mee naar de dierenwinkel. Dan kunnen we kijken als het water van goede kwaliteit is. Als het water wordt goedgekeurd, neem ik de axolotls mee. En anders blijven ze nog een paar nachtjes logeren.


Nynke

#16
Hier een paar foto's van mijn bak. Is dit axolotl geschikt ?

Linker kant



Rechter kant



Geheel




®ob

ben geen expert, maar ziet er goed uit hoor.....

genoeg ruimte voor deze relatief grote dieren!

Nynke

Ik kreeg een tip om bloempotten er bij te doen. Zo dat de axolotls meer schuil plekken hebben. Ik zal een stuk van 6 bloempotten of andere schuilplekken er bij doen.

Nynke

Ben vandaag alweer druk in de weer geweest met een eheim potfilter 2213. Het ding aan het werk krijgen is nog niet zo makkelijk als het op gelijke hoogte is. Maar hij werkt.

Het water wordt bij de bodem ingezogen en het water komt uit bij de oppervlakte. De uitstroom van de eheim is naar de linker kant van me bak gericht. Aan de linkerkant staat me kleine binnenfilter ( helemaal boven bij de oppervalkte) horizontaal te filteren. Zo dat al het vuil van de bodem en van de oppervlakte wordt gefilterd.

Woensdag is het koninginnen dag met een grote bloemenmarkt hier. Hopelijk hebben ze ook nog mooie waterlelies te koop of andere drijf planten. Vandaag vraag ik me vader als hij wat pvc buizen van zijn werk wil mee nemen. Die zet ik dan morgen of woensdag ook in me bak.

In het filter zitten trouwens : 1 blauwe spons, keremische pijpjes, dunne laag filterwatten, biofiltervezels grof. en dan nog een blauwe spons.

Coen Deurloo

Ik ben net naar mijn externe Superfish Aqua-pro filter aan het kijken, en hoe krijg je dat ding in godsnaam aangeslingerd? moet je eerst de slangen vol laten lopen voordat je hem aanzet?

driessens rudi

Ik vermoed dat je een soort "potfilter" bedoeld. Het is dan de bedoeling dat je de aanvoer naar de filter in het water steekt en de andere kant (de terugloop) aanzuigt. De filterruimte (de pot) loopt nu vol water en dan hoef je gewoon maar de stekker in te steken en werkt het normaal. ;)

Roy van Grunsven

Het pompje zelf werkt alleen als er water in zit, je kunt er dus water in gieten of aanzuigen (wel het einde dat niet in je aqwuarium hangt boven het waterpeil houden anders heb je een hevel gemaakt).

Coen Deurloo

Bedankt, het werkt inderdaad alleen met water erin...helaas is de filter te groot voor de kast onder mijn aquarium, dus moet ik nog even een stuk bodem eruit zagen zodat het past.

Nynke

Mijn filter staat op gelijke hoogte met me aquarium. Aanzuigen wou bij mij niet. Mond vol water is niet prettig !!!!  :o Eerst slangen + afsluitklippen aan het filter bevestigen en alles klaarhangen in het aquarium. Doe de klippen op slot. Haal de pomp van het filter en gooi het filter vol met water.

Dan doe je de slang vol met water en doe je de klippen open. Als de slang leeg loopt gooi er extra water bij zo dat alles vol zit. Laat dan het filter lopen. Als dit niet werkt gewoon opnieuw bij vullen. In het filter zit allemaal lucht en die luchtbellen laten de stroming soms stoppen. Bij mij moest ik het 3 keer opnieuw bijvullen ( slangen).

Deze manier gaat bij de meeste makkelijker omdat het filter meestal lager dan het aquarium staat. Bij mij staat hij gelijk vloers. Zal straks wel even wat foto's maken. Van hoe mijn techniek er nu bij staat.


ps Vrouwen en techniek kunnen erg goed samen gaan  ::)

Nynke

Hier de beloofde foto's.

Mijn Eheim 2213 440l per uur.



De uitstroom.



Mijn oppervlakte filter.



Het draaid nu al een paar uurtjes zo. En mijn oppervlakte heeft helemaal geen vuil meer. Ik ben super tevreden zo.




Nynke

Er zwemmen nu 7 guppen in, (2 man 5 vrouw) om het opstarten te vergemakkelijken. Ze zwemmen door de hele bak en eten zelfs het eten op die ik ze aanbied.

Eindelijk krijg ik vandaag mijn waterlelie, en mijn vader neemt vandaag ook de pvc buizen van zijn werk mee.

Vanavond zal mijn bak dan "af" zijn.

Nu heb ik nog 1 klein vraagje. Wanneer moet ik beginnen met waterverversen. Vrijdag ga ik naar de winkel om mijn nitriet te meten.

Kenny

Elke week 1/5de van het water verversen zal ruim volstaan.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Nynke

Dankje, woensdag zal ik 30 liter water verversen. Vandaag al wel even de rommel in me bak weggezogen. (met zo'n zuurstof pomp stofzuiger) De mannetjes guppen voelen zich helemaal thuis. Ze zijn nu al aan het pronken met de dames. Ook de waterlelie staat al mooi op haar plaats.

Morgen zal ik op koninginnendag op zoek naar pvc buizen. Als dit niet lukt koop ik ze bij de bouwmarkt. Tenzij ik nog kokosnoten tegen kom.


Nynke

Mijn aquarium is helemaal klaar. Heb 30 liter water verwisseld en een beetje aan het verschuiven geweest in de bak. Daarom kan het wat mistig lijken.

Complete overzichtsfoto



Linker kant



Middenstuk



Rechterkant





Mijn kleine opstart vriendjes.