Keffers Cynops Orientalis

keffer

Ik ben van plan een 3tal cynops orientalis aan te schaffen.. heb al zowat heel internet doorgelezen over deze diertjes.. maar ik blijf toch met paar onduidelijkheden zitten..

- zoals op de ene website zeggen ze dat er in het water en filter nodig is.. op een andere website verbieden ze dat omdat de diertjes geen stroming in het water mogen hebben..

- wat is nu het meest geschikte voedsel? ik ben namelijk niet zo enthousiast om insecten te kweken in huis of levende insecten te houden.. is dat echt het enige dat ze eten of zijn er andere mogelijkheden? (ik heb ervaring met bevroren rode muggelarven.. (ik had klauwkikkers in het verleden) helaas vind ik dat die muggelarven een lastig geurtje nalaten) en hoeveel maal per week moet je de diertjes eten geven? dagelijks?

- geschikte huisvesting? 50 % water 50% land? want hier en daar zeggen ze dat 1 stukje drijvende kurk voldoende is.. wat me wel vreemd lijkt dat ze elders zeggen 50% land..

- ook nog info over onderhoud van aquarium aub en geurverspreiding van deze dieren!

weet je wat.. geef me gewoon alle correcte info.. dan ben ik zeker biggrin.gif

hopelijk snelle reacties!
groetjes

Coen Deurloo

Beste Keffer,

- Een filter wordt wel aangeraden over het algemeen. Je kan hem zo plaatsen dat de uitstroom niet hinderlijk is, bijvoorbeeld door hem op een steen te richten. Ook zijn er filters waarbij je de kracht van de uitstroom kunt regelen. Als je ervoor kiest om geen filter te nemen, moet je je bak vaker verschonen en je water vaker gedeeltelijk verversen.

- Geschikt voedsel voor salamanders staat hier een flink artikel over. Als je geen levende dieren wil voeren, kan ik je afraden om salamanders te nemen. Levend voedsel is veruit de beste keuze voor salamanders. Met alleen bevroren muggenlarven zorg je voor geen afwisseling.

- Voor de behuizing is een zo groot mogelijk aquarium met veel planten en een paar kleine landgedeelten nodig. 50/50 is waarschijnlijk niet nodig omdat de orientalis, zeker na verloop van tijd en bij goede verzorging, meestal aquatisch is, en slechts af en toe op het land rust.

- Over het onderhoud van je aquarium: Hier weet ik niet precies wat ik mee aan moet, maar zorg ervoor dat je regelmatig een gedeelte van je water ververst, 1/3 bijvoorbeeld. Ook moet je zo af en toe het geheel schoonmaken, de regelmaat hiervan hangt af van hoe groot je bak is, hoe het 'biologisch evenwicht' in je bak is, en of je een filter gebruikt, en zo ja, of dit een biologisch filter bevat etc. Probeer het zo schoon mogelijk te houden, maar gebruik nooit schoonmaakmiddelen, dit om logische redenen.

- Geurverspreiding is er niet, als je het schoon houd.

Citaat van: keffer op februari 09, 2007, 05:47:45 PM
<knip>

weet je wat.. geef me gewoon alle correcte info.. dan ben ik zeker biggrin.gif

hopelijk snelle reacties!
groetjes

Ik hoop dat het snel genoeg was, en ik hoop dat je voortaan wat minder eisend een vraag kunt stellen!

- Coen

keffer

bedankt voor snelle reactie.. en het was zeker men bedoeling niet om mn vragen op een eisende manier te stellen!

ik heb ondertussen een vuurbuik aangeschaft.. hij stelt het heel goed!

nu had ik nog een vraag.. hebben ze gezelschap nodig of kunnen ze gerust alleen leven?
en is mn bakje zowat goed? ik ga nog wel plantjes bijkopen!
(het water is gevuld tot randje van die steen.. hij kan op randje van potje zitte zodat hij nat en droog zit.. hij kan in het potje voor zn schuilplaats.. op de steen is zn volledig droge plek.. aan de overkant kurk waar hij een stukje nat en stukje vochtig kan zitten en ook helemaal droog)
kan ook zijn dat het een 'zij' is :D weet het nog ni!

Coen Deurloo

Voor zover ik kan zien ziet het er goed uit. Pas wel op dat hij niet ergens klem in kan komen te zitten. Salamanders hebben geen gezelschap nodig.

Andy W.

Citaat van: Coen Deurloo op februari 11, 2007, 08:00:08 PM
Salamanders hebben geen gezelschap nodig.

Sorry, Coen, but I have to contradict you.

During my time of breading Triturus I found out, that it is positive, to keep them together in groups.
Individuals which were kept allone, didn´t get coloured as some, which were living in groups. Also lonesome kept individuals didn´t grow as fast as individuals in groups. That´s what I monitored with my animals.
During pairing season I keep my Triturus species together. That means T.cristatus, M.alpestris, L.helveticus and L.vulgaris as they live in nature also together in same ponds.(for example Teverener Heide)

Greetings, Andy

Coen Deurloo

That can be Andy, but they don't need company, e.g. it is not needed for successful keeping. Of course it is visually more pleasing and better if you want to mimic their natural way of life, and personally I would always choose to have more than one together.

The question Keffer asked wasn't if company was needed for their survival, just if it was needed.

Andy W.

Ok, sorry.
Maybe I missunderstood his concern.
I think my Dutch ain´t that good, I always thought  ::)

Greetings, Andy

keffer

mja maar als het beter is om in gezelschap te leven schaf ik er nog wel 1 of 2 aan..!

keffer

kheb net men bak aangepast.. iets natuurlijkere look.. fotos komen nog!

jemull

Wat voor veranderingen heb je aangemaakt dan in je bak ?

keffer

iets meer natuurlijkere look.. meer plantjes en wat stenen erin.. dat bloempotje stukgeklapt (scherpe kanten weggedaan met vijl) zodat salamander eronder kan zitten.. foto komt straks wsl!

keffer

zoals beloofd.. hier 2 fotos.. ze zijn niet echt duidelijk.. betere fotos komen nog!

links achter zie je enkele zwarte stenen met een plantje ertussenin met daarnaast op de bodem een filtertje met een potscherf over om de stroming beetje tegen te gaan! (zoals coen zei! maar ik vraag me af of het 'geruis'/'vibratie' van de filter niet storend is voor het diertje???)
daarnaast een halve pot met daaruit plantjes waar mn cynops tussen/op/en onder kan! ie kan ook in de bloempot om zich te verstoppen ie kan ook onder en op de kurk en vooraan heeft ie plek om te zwemmen..
het is nog volledig zoals het hoort denk ik.. maar ik ga erop vooruit denk ik! (kijk maar naar de foto hierboven van hoe de bak ervoor was!) het is ook niet gemakkelijk om zo'n klein bakje een leuke inrichting te geven!

--!!tips zijn altijd welkom!!--

jemull

Beste Keffer,

Naar mijn mening ziet de bak er inderdaad een stuk mooier uit.
Veel natuurlijker zo, en wat meer groen.

Groetjes Jeffrey

Qwertu

Ja, het is al een stuk beter. Ik weet niet hoe hard jouw pomp "ruist", maar ze zal er niet veel last van hebben (daar kunnen de meningen nog wel eens over verschillen trwns). Er zit wel een redelijke laag grind in.

Voor tips met het beplanten zijn aquarium forums altijd wel handig  :)

keffer

thanks femke
ja ik heb langs 1 kant de grind hoger opgestapeld zodat ik gemakkelijker een droog stuk kan creeeren! maar ik twijfel om een glasplaatje te lijmen zodat ik echt een afscheiding kan maken tussen droog en nat deel!