Caviar zand!? niet zo slim :(

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ferry87

Beste mensen,
Heb sinds gister een axolotl. Had gelezen dat de bodembedekking heel grof grind of zand moest zijn.
De verkoper in de dierenwinkel adviseerde mij caviar zand, dus heb ik dit erin gedaan.
Dat is grof rond zand, zie foto.
Zag toevallig net de de axolotl een hap zand nam ??? tufte het wel weer uit.
Maar het lijkt me niet zo goed voor hem.
Heb ook het zand getest op kalk en het bruisde heel erg met azijn. Dus er zit ook veel kalk in.
Dat ze bij de dierenwinkel dan dit zand aanraden >:(
Heb nu rivier zand besteld (bij een andere dierenwinkel) en dat komt dinsdag binnen.
Kan die hap zand kwaad?? En de kalk tot dinsdag?

Groeten Ferry

driessens rudi

Hallo,

Normaal kan "die hap zand" geen kwaad, je zegt zelf dat hij het meeste uitgespuwd heeft. Axolotls zijn gewoonlijk harde jongens. Ik kan je wel adviseren om in het vervolg je zand niet meer in een dierenwinkel te kopen. Je kan het veel beter, en vooral véél goedkoper, kopen in een winkel waar ze bouwmaterialen verkopen. Je vraagt gewoon achter rijnzand. Enkele keren wassen en het is klaar voor gebruik. In dierenwinkels verkopen ze vaak zand en kiezel in zakjes met mooie opdruk. Dat is net hetzelfde, het enige verschil zit hem in de prijs.
Succes!

Coen Deurloo

Het lijkt me persoonlijk sterk dat steentjes van deze vorm en grootte voor verstoppingen zullen zorgen.

Ferry87

Oke bedankt voor jullie antwoorden.
Lijkt mij ook dat het caviar zand niet voor verstoppingen zal zorgen. Maar omdat het zoveel kalk afgeeft kan ik het maar beter vervangen door zand.
Wist niet dat de bouwmarkten ook zand verkochten die in een aquarium kunnen. Daar ga ik eerst kijken voordat ik mijn zand ga halen bij de dierenwinkel.

Groeten Ferry



®ob

Wat is het probleem met de kalk dan volgens jou?

Ferry87

#5
als zand of stenen gaan bruisen als het in azijn ligt, dan geeft het kalk af aan het water.
(wam ik pas achter toen het zand al in mijn aquarium lag :()
En dit is niet goed voor de ph.
Heb op een ander forum gelezen dat caviar idd veel kalk afgeeft. Dus kan ik het er maar beter uit halen. Als ik goed waterwaardes wil hebben.

®ob

je axo's schieten echt niet meteen in de stress van wat kalk in het water hoor... Lees je even in op www.axolotl.org


Ferry87

CiteerAxolotls prefer somewhat hard water
Lees net dat ze juist hard water lekker vinden. Maar de exacte waardes staan er niet bij. Weet iemand dat? Dan kan ik testen of het water niet te hard word.

Groeten Ferry

®ob

Maak je maar niet druk. ALs die steentjes geschikt zijn voor een 'standaard' aquarium, dan is het qua hardheid ook prima voor axolotls