Welke salamanders kunnen in deze bak?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik had dit terrarium gemaakt voor T. dobrogicus, alleen toen hij klaar was, kwam ik er achter dat dorbo's overwegend aquatiel zijn. Mijn bak is dus niet erg geschikt voor de dobro's.
Mijn vraag is vrij simpel: wat voor sala's kunnen er wél in deze bak?





Zoals in een ander topic al is vermeld heb ik nog problemen met de waterdichtheid, maar daar ga ik binnenkort epoxy op smeren.

Chris Schouten

Ziet er leuk uit.

Ik denk dat je het in de hoek moet zoeken van de landsalamnders die alleen het water zullen gebruiken tijdens de paring en het leggen van de eieren.

De caresheet van de Noord-Afrikaanse Vuursalamander, Salamandra algira lijkt wel van die opzet te profiteren.

Maar ik ben absoluut geen kenner dus ik hoop dat er wat meer reacties komen aangaande je bak.

Ik hoop ook dat je de problemen met de lekkage kan oplossen.
Triturus marmoratus - 0.0.5

®ob

De salamandra algira is in mijn ogen en heftige soort om mee te beginnen, hij wordt (nog?) niet vaak gekweekt, en de dieren die worden aangeboden zijn rechtstreeks uit Marokko gejat waar hele bossen tegelijk leeggeroofd worden om aan de vraag te voldoen. Als er al me t de soort wordt gekweekt is er vaak een enorm lange wachtlijst.

De dobrogicus is redelijk aquatiel, maar wat dacht je van een marmoratus? die heeft zijn tijd op het land wel nodig door het jaar heen.

Er zijn vele salamandersoorten te bedenken voor in deze bak, kwestie van inlezen. Ik zou in elk geval wel zoeken in de lijst met soorten die regelmatig als nakweek wordt aangeboden.

Roy van Grunsven

waarom zit er een hoge glasplaat tussen het water en landgedeelte?

Qwertu

Citaat van: Roy van Grunsven op mei 08, 2008, 07:46:04 AM
waarom zit er een hoge glasplaat tussen het water en landgedeelte?

Dat vroeg ik me ook af. Ik denk dat hij het watervolume daardoor wil vergroten ofzo? De overgang van water naar land en andersom is daardoor wel wat bemoeilijkt.

DannyS

die glasplaat zit er inderdaad om het waterniveau te verhogen. het is op de foto's lastig te zien, maar ik heb bij de rode plant een trap gemaakt waardoor ze er overheen kunnen klimmen. Als alles waterdicht is dan zet ik een steen in het water, zodat ze ook er weer uit kunnen.

@Rob: Ik heb inderdaad gedacht aan T. marmoratus, maar dat is mij destijds afgeraden omdat ze nogal lastig te houden zouden zijn. Vanuit dat oogpunt is mij aangeraden om dobro's te nemen.

Kenny

Citaat van: splinter op mei 22, 2008, 10:01:42 AM
Zou ik mogen weten hoe de rode plant heet
want hij zou een mooie aanwinst zijn voor mijn bak.

MVG


Hey dat lijkt mij een rode fittonia  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Chris Schouten

Citeer@Rob: Ik heb inderdaad gedacht aan T. marmoratus, maar dat is mij destijds afgeraden omdat ze nogal lastig te houden zouden zijn. Vanuit dat oogpunt is mij aangeraden om dobro's te nemen.

Mischien is het een idee om een soort van bergje te maken tegen de glasplaat aan voor de natuurlijke overgang. Ik zie niet in waarom er geen marmoratussen in zouden kunnen dan. Wel moet je de bak dan afsluiten of een glasplaatje aan de zijkanten aanbrengen zodat ze er niet uit kunnen.

Het is mij ook afgeraden omdat het een moeilijke soort zou zijn. Als je gewoon de caresheet volgt en wat fora leest kom je al een heel end. Het beste is nog vragen aan mensen die ze houden en natuurlijk mensen die ermee kweken. Die zullen wel beter tips hebben voor je inrichting van je bak. Het enige wat ik nog zou doen is wat schors voor schuilplaatsen. Ik vindt mijn salamanders regelmatig met zen drieen onder een stuk schors.

Tot nu toe gaat bij mij alles goed. Overdag verstoppen ze zich totdat de schemering komt en ze langzaam naar eten op zoek gaan. Erg leuk om te zien. De rode muggenlarven gaan er ook in als koek.
Ik zeg tot nu toe omdat het altijd fout kaan gaan(moeilijke soort of niet). Ik heb namenlijk vorrige maand een bacterie in men aquarium gehad en daaraan zijn 4 vissen gesneuveld. Na behandeling is alles weer goed.

Aan levende dieren zit altijd een risico en natuurlijk een verantwoordelijkheid. Ik ben benieuwd wat er nu in gaat komen. Update!

Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Risico's zijn er altijd, een van mijn axies heeft nu ineens schimmel, terwijl het water prima is etc. Komt wel weer goed, maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal.

ontopic:
Misschien een raar vraagje, maar is dit ook een goede bak voor T. kweichowensis? Ik sta nl bij Andy op de lijst van geinteresseerden in morphs (hij heeft nu een zooi larven en eieren)...

Sergé Bogaerts

Denk ook aan welke temperaturen je biedt: veel soorten willen graag koel en dat kan binnen in de woonkamer niet altijd.

Mark

De bak is in principe geschikt voor volwassen T. kweichowensis. Maar wees er wel van bewust dat het een tijdje (lees: wellicht enkele jaren) duurt voordat de morphs groot genoeg zijn om in een dergelijke bak te kunnen. Tot die tijd kun je ze beter kleiner houden zodat je een hoge voedseldichtheid kan garanderen.

Mark

Als je overigens niet aan T. marmoratus wilt beginnen omdat je die nog te lastig vindt dan zou ik zeker niet aan kweichowensis beginnen, die zijn vaak nog een heel stuk moeilijker te houden, met name juvenielen. Wellicht is het beter om met een eenvoudigere soort als T. verrucosus te beginnen, die zijn ook geschikt voor deze bak.

DannyS

verrucosus is toch hoofdzakelijk/volledig aquatiel?

Als het jaren kan duren voordat kweichow juvenielen in deze bak kunnen dan kan ik er rustig marmers in doen. Over een paar jaar heb ik vast plek zat voor een andere bak.

hoeveel marmers kunnen er in deze bak?

Coen Deurloo

T. marmoratus heb ik in het begin ook veel moeite mee gehad, en ik las me écht wel in, ik zou hier toch voorzichtig mee zijn. Maar als je een kort lijntje met het forum houd om eventuele problemen de kop te drukken is het wellicht de moeite waard. Het is geen 'rocket science', maar je moet het wel in de vingers krijgen.

Chris Schouten

Kan je die moeite verwoorden.

Iedereen claimt van sommige soorten dat ze lastig of moeilijk zijn.

Wat is de essentie van die claims?

Lastige eters?
Lastig mee te kweken?
Lastig te huisvesten?
Lastig in leven te houden?
Lastig te hanteren?

Ik ben net even wezen kijken en er zaten er 2 vrolijk te eten, maar ik kan met geen mogenlijkheid zeggen of dat voor allemaal geldt. Ik ben nu wel erg nieuwsgierig.
Triturus marmoratus - 0.0.5