Kieuwen worden iets witter, kleiner??? foto's.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ferry87

Beste mensen,
Ik heb sinds ongeveer 2 weken een axolotl.
Aquarium is 60*30*40 cm groot.
Aquarium water heeft 2 weken gerijpt met veel planten, staat nu dus ong. 4 weken.
Voer mijn axolotl 1 keer per dag met pincet. Basis voer wormen, wissel af met een wasmot of krekel.
Heb een goede potfilter (hydor prime) Uitstroom buis heb ik zelf gemaakt van pvc met veel gaatjes aan de voorkant en wat gaatje aan de achterkant. Om de stroming tegen te gaan.
Bodem is van caviarzand. Water waardes weet ik nog neit maar dat wil ik zaterdag laten testen.

Voeg er 1x per week planten voeding aan toe volgens gebruiks aanwijzing 10ml per 100 liter.
Heb zel een aquarium van ongeveer 60 liter. Dus voeg 6 ml per week toe.
En elke dag 1 ml koolstof voeding (CO2). Hier groeien de planten goed van en blijven ze in goede conditie.
Dit heb ik altijd gedaan met de vissen en ben er erg over tevreden.

Maar nu na 2 weken vind ik dat de kieuwen wat witter en misschien ook een paar mm kleiner.
Waar kan dat een liggen? Te zacht water? (kan bijna niet want caviarzand geeft kalk af en kraanwater is ook best hard hier). Sexueel volwassen worden van de axolotl? Te warm? Water is nu 24 graden ga er vandaag een ventilator in bouwen uit mijn oude computer.

Ik hoop dat jullie iets weten. Misschien doe ik iets verkeerd of kan er iets beter??

Groeten Ferry



p.s. van de middelste kieuw aan de linker kant is een stukje afgebeten in de winkel. Maar dit is al een het terug groeien. Kon geen kwaad??

DannyS

24 graden is veel te warm. Het beste zou zijn rond de 15-18 graden.
Zover ik kan zien zijn de kieuwen nog in prima staat. Dat afgebeten stukje groeit vanzelf weer aan, dat is geen probleem. Ik zou wel oppassen met wat je toevoegt aan het water. Salamanders zijn erg gevoelig voor chemicaliƫn.
Als de bak goed 'op klimaat' is (dwz geen ammonia of nitriet), dan is plantenvoeding en koolstof niet nodig.
Waterpest groeit als kool, dus die hebben geen extra voeding nodig. Het vergroot alleen de kans op algen.

verder kan ik je aanraden om www.axolotl.org eens door te lezen. Hier staat heel veel nuttige informatie op.

Coen Deurloo

Waarom heb je eigenlijk een verwarming geplaatst?

Ferry87

Ik heb geen verwarming geplaatst. Het is gewoon warm in huis.
De temperatuur is nu 22 graden. Heb een computer ventilator in de kap van het aquarium geplaatst.
Zit en nu 1 uur in dus denk dat de temp nog verder gaat zakken.
Zo niet dan doe ik er nog een peltier element in.
Idee heb ik van deze site: zelfbouw koeling
Behalve de temp doe ik verder alles goed toch?

Groeten Ferry

Coen Deurloo

Ik dacht een verwarmingselement te zien in de achtergrond, vandaar ;)

Qua warmte zijn het moeilijke tijden momenteel. Ik gebruik bevroren colaflessen om te temperatuur acceptabel te houden. Het koelt niet veel, slechts 2 a 3 graden (afhankelijk van de grootte van je bak/aantal flessen natuurlijk...), maar alles is mooi meegenomen.

DannyS

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik heb geinvesteerd in een koeler.. kost flink wat, maar van deze zorgen ben je af..

Ferry87

#6
Ooohh zo, dat is de inlaat van de filter ;)
Het zijn idd moeilijke tijden en dat word alleen nog maar erger.

Temperatuur is nu 21 graden. Dus het werkt erg goed. Had ik niet gedacht ;D ;D
Dus daar ben ik wel erg blij om. Ik ga nog wel een peltier installeren. Dan koelt het water nog meer.

@Danny Stammers:
Dus de kieuwen zie er nog goed uit, pfffff gelukkig. :)
Hij eet ook nog erg goed en is erg actief.

Mijn nirtiet en niraat was goed van de week. Dus planten voeding is dan eigenlijk niet nodig?

Groeten Ferry

driessens rudi

Hallo,

Ik ben het eens met Danny wat betreft de koolstof en de plantenvoeding. Zolang de planten het goed doen zou ik die weglaten. Is voor niets nodig. Waterpest groeit inderdaad "als kool". Het heet niet voor niks water "pest". Je moet ook oppassen dat je je axo niet teveel voert. Alle dagen is volgens mij niet nodig. Ze lijken altijd hongerig, maar ze hebben het niet echt nodig. Ik moet zeggen dat je axolotl er prima uitziet hoor, je hoeft je geen zorgen te maken volgens mij.  ;) Veel succes verder!

Ferry87

Gelukkig maar. Dan ben ik gewoon een beetje overbezorgd geweest.
Temperatuur blijft hangen op 21 graden.
Is het misschien beter om, om de dag te voeren dan?
Koolstof en plantenvoeding doe ik er voortaan niet meer bij.
Bedankt.

Groeten Ferry

Salasander

Mooie axolotl. Ik zie niks wat verkeerd is aan hem. Hij ziet er gezond uit.
Ik geef mijn axolotls wekelijks eten. Maar als het water warmer is eten ze wel meer.