overleven axo's.

hansswaak

Ik heb verleden jaar in mijn axo's kwekerij wel eens het een en ander aan uitval gehad.
Dit waren dieren welke aangevreten pootje hadden ect.
Ik heb een aantal van deze dieren in de waterbak van een fontijntje gegooid.
Dit fontijntje bestaat uit drie molenstenen op elkaar.
De bak waar het water in zit is een 1000 liter vat van kunststof welke ik doormidden gezaagd heb.
Deze water bak bestaat uit de helft blad en modder en water. Moet hem ook schoonmaken daar ik dit de laatste 3 jaar niet meer gedaan heb.
Dieren welke ik afgeschreven heb verleden jaar heb ik toen maar in deze bak onder de molenstenen gegooid.
Gisteren zag ik per toeval enkele Axo's door de bak heen zwemmen. eerst zag ik alleen wat albino's maar later ook de wildkleuren.Dieren zagen er volwassen en groot en sterk uit.
Deze dieren hebben weten te overleven en herstellen. Ik praat dan wel over Axo's welke ik daarin heb gegooid met 5 cm grootte en welke er behoorlijk gehavend uit zagen.
Dit soort gehavende dieren heb ik wel geprobeerd zelf op te knappen door ze apart te zetten maar de schimmel aan de gehavende poten bleef dan vaak doorgroeien.
Waarschijnlijk zal het oude blad in de bak looizuur afstaan welke misschien deze schimmels weer tegen werkt.
Hoe dan ook de beste opknapresultaten blijken nu dus toch behaald te zijn met een waterbak onder een waterloopje.

Salasander

Kan je misschien eens foto´s nemen van de dieren?

yipee-ki-yay

Hier ben ik ook wel naar nieuwsgierig.....