Tylototriton kweichowensis op het land na 2 maanden

Harry

Vorige week begonnen de eerste dieren aan land te gaan die nog geen 2 maanden oud waren (geboren 1 april)

Inmiddels zitten er 16 op het land zie foto's 6 tot 7cm
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

nog een paar

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

®ob

wat een mooie grote dieren Harry..

Coen Deurloo

Die zien er erg goed uit, een mooi succes! Proficiat!

alibombali

®ob

Om ze snel aan het eten te krijgen gebruikte ik ovenvisjes, daar zijn ze gek op!

Harry

Net uitgekomen wasmotten zijn verdwenen ik heb ze nog niet zien eten. Hoe kom ik aan ovenvisjes?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

®ob

mail me je adres maar, dan denk ik dat dat wel goed komt Harry...

Harry

Het viel me op dat de dieren na de metamorfose regelmatig terug gaan in het water. na navraag bij alan cann bleek hij ook deze ervaring te hebben dat ze bij hoge temperaturen terug gaan in het water

Ik heb nu de helft in een landbak gezet en de andere in een aquaterrarium op een warme plaats.
Hier enkele foto's van de inrichting van de bak waarin de dieren tot volwassenheid moeten blijven (dieren 2 maanden oud!!)

Bak van een meter gesplitst met een glasplaat
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Pamela

Wat ik al vermoedde werd vandaag waarheid.
Mijn bijna 3 maanden oude kweichowensis juvenielen die nu 2 weken aan land zijn heb ik eindelijk wasmotrupsen zien eten

en waarschijnlijk deden ze dat al eerder want er zitten er al bij van 8cm en ze zien er prachtig uit.
Ik heb ze in een grote blokkerkist met dichte deksel (om de luchtvochtigheid hoog te houden) bodem tuinturf. rechts gestapelde turfblokken met mos erover en links kurkschors op de bodem (droog deel) Ze zitten hoofdzakelijk tussen de turfblokken.

Overigens zelf wasmotrupsen kweken (de grote) levert je heel veel voer op in alle maten
Hier nog even het recept (zet het op de site coen)

Wasmotten

Doe in een wokpan 2 potten honing op het vuur verwarmen
Voeg ook kunstraat of honingraat toe (2 tot 4 plakkaten)
Voeg toe 1 pak havermout toe en 1 pak brinta (of albona van de aldi)  en 1 theelepel poedergist  en roer het geheel goed door terwijl je steeds kleine beetjes toevoegt

Er blijft een droog geheel over dat maanden lang houdbaar blijft dus je kunt een voorraad maken

Doe de voeding in een emmer met minimaal 15 poppen of vlinders. Uit de deksel snijd je een groot gat en plakt daarop met een lijmpistool ijzergaas (Pas op, kleine wasmotjes kunnen hier wel doorheen)

Zet het geheel zo warm mogelijk weg. Na 3 weken komen de eerste wasmotrupsen uit en je staat versteld ervan hoeveel het er zijn.
Als de rupsen groter worden, produceren ze erg veel warmte. Dit kan leiden tot vochtigheid in je kweek en dan is je kweek verpest. Daarom scheur ik de bodem elke dag in stukken zodat het weer wat kan doorluchten.

Kunstraat kun je via internet bestellen bij:

Bijenhuis
GRINTWEG 273, 6704 AP WAGENINGEN, NEDERLAND.
tel: (0317) 422733 fax: (0317) 424180

GEGOTEN KUNSTRAAT,Dadant Hon.k   €8.75

bijenhuis

Harry

Mijn kweichowensis nakweek dieren zijn 3 maanden en 5 dagen oud en groeien als kool met eigen gekweekte wasmotrupsen. )8cm Hier enkele foto´s. )overgens houd ik de dieren in een plastic box met volledig dichte deksel bij 20/24 graden
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

DannyS

Wat een schatjes :)
Hou je de kweichows in een volledig dichte bak? is dat niet te benauwd dan?
Waar heb je dat mos vandaan? Het ziet er prachtig uit.