notophtalmus viridecens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jef Janssens

de eerste notophtalmus is ook aan land.ben benieuwd wanneer ze hun oranje kleur krijgen.

Qwertu

Leuk!
Mijn noto's hadden/hebben trouwens wel al meteen de oranje kleur...

Erwin Bakker

#2
Erg mooie salamander. Goed om ook voor deze soort kweekresultaten te zien.

Ze worden niet allemaal (even) oranje. Ik geloof dat de dieren uit het noorden van het hun gebied van voorkomen het meest oranje worden. Ook heeft het te maken met hoe ze gehouden worden. Ik heb gelezen dat als ze na metamorfose aquatiel worden gehouden ze niet oranje kleuren. Weet niet waar ik dit heb gelezen.

Coen Deurloo

Hoe hielden jullie de larven Jef en Femke? Ik hield de net uitgekomen dieren in een curver, met water uit de ouderdieren bak en wat plantjes. Dit ging prima, maar bij de eerste waterverversing stierf minstens de helft. Hebben jullie dezelfde problemen gehad? Misschien beter om ze in een al draaiende bak groot te brengen?

Qwertu

#4
Ik houd ze ook in een curver met wat planten, maar in de eerste weken met water uit de visloze vijver.....later stap ik langzaam over op leidingwater. Tot nu toe nog geen sterfte gehad (alleen wel door een ontsnapping vorig jaar)

Ik ga eens proberen een foto te posten van eentje die net aan land was. Deze is later nog wat meer oranje geworden. Ik hoop dat het een beetje te zien is. Ik krijg ze nooit goed op de foto  :-[

[verwijderd door de beheerder]

Jef Janssens

ik houd ze van zodra ze gemetamorfoseerd zijn volledig op het land .
dwz een curverbox van 30*35*17cm hierin een laag turf met een springstaartenkweek,kurkschors gestapeld
met een paar lagen mos.de eerste juveniel is pas 3 dagen op het land dus mischien is het nog wat snel voor de rode kleur.

Segers

Schitterende beesten!!
Ik dacht dat ze de rode kleur krijgen als je na een tijd het waterniveau laat dalen.
Anders krijgen ze meteen hun volwassen kleur.