Dwerklauwkikkers en Javakikkers

capra hircus

Aangezien er weinig tot geen Nederlandse fora zijn over deze beesten vraag ik het hier, ik verwacht wel dat er op het forum nog meer mensen zijn die ook andere amfibiën houden. Kikkers in dit geval.

Heeft iemand van het forum ervaring met het kweken van Dwergklauwikkers en of Javakikkers?

Ik ben namelijk op zoek naar kweekervaringen.

Groeten,
Jasper

Ingrid

Het is een oud topic maar ik ben nog maar net lid dus kon niet eerder reageren ;D

Ik kweek dwergklauwkikkertjes.
Ik heb op dit moment zo'n 30 kikkervisjes zwemmen en 2 kikkertjes van een paar dagen oud.
Als je nog geïnterresserd bent wil ik mijn eerste kweekverslag hier wel plaatsen van de laatste kweken heb ik geen verslag gemaakt maar ik kan je wel ongeveer zeggen hoe ik het gedaan heb.

capra hircus

Nog een dwergklauwkikkerkweker, erg leuk!

Ik heb zelf 5 kikkervisjes zwemmen van verschillende grootte. Ik ben erg benieuwd naar hoe jij het doet. Blijkbaar succesvol aangezien je al twee opgekweekte kikkers hebt. Ik ben dus erg geïnteresseerd naar je kweekverslag.

Zelf voer ik ze met watervlooien en tubifex. Aan de buikjes kan ik dan zien of ze goed gegeten hebben of niet (rode buikjes zeggen dat ze goed gegeten hebben).

Ingrid

Kweekverslag dwergklauwkikkers

In 2007 heb ik dwergklauwkikkertjes gekweekt. Het was erg arbeidsintensief maar ook erg leuk om te zien hoe larvjes van een paar mm uitgroeien tot echte kikkertjes.

Dag 1 's Morgens om 6.15 heb ik 15 eitjes uit het kikkeraquarium geschept en in een bakje van 45x25x25 gedaan.
De bak waar ik de eitjes uithaalde was 22 graden, de kweekbak 26 graden en de waterstand in de kweekbak is 10 cm.
4 eitjes zijn tijdens het overplaatsen gezonken dus die zijn al verloren.

Dag 2 Larvjes al zichtbaar als komma's maar nog wel in de eizak, ik heb er 11 geteld.

Dag 3 De jongen zwemmen! Azijnaaltjes en kleine waterdiertjes uit een aquarium van buiten gevoerd.
's Avonds artemiakweek opgezet

Dag 4 10 jongen overgezet in een plastic kweekbakje wat ik laat drijven in het 45x25x25 bakje het 11e jong is verdwenen.
Azijnaaltjes en microaaltjes gevoerd.

Vanaf hier elke dag 2x voeren, 1 keer 's morgens en 1 x 's middags, elke middag het dode voer wat is achtergebleven verwijderen en elke avond de visjes overzetten in een bakje met vers water wat ik haal uit een goed ingedraaid aquarium van dezelfde temperatuur.
Het achtergebleven voer haal ik weg met een plastic pipetje. De jongen haal ik ook met het pipetje uit het bakje en zet ze gelijk over in het bakje met het verse water.

Dag 5 Artemia en azijnaaltjes gevoerd
's middags de kikkervisjes over gezet in 2 drijfbakjes, in ieder bakje zwemmen nu 5 kikkervisjes.

Dag 6 Artemia en azijnaaltjes gevoerd

Dag 7 's Morgens artemia en azijnaaltjes gevoerd. Helaas vergeten de luchtpomp bij de artemia weer aan te zetten dus bij thuiskomst waren alle artemia's dood. Gelijk een nieuwe kweek opgestart.
Gelukkig heb ik in het buitenaquarium genoeg kleine watervlooien zwemmen dus die 's avonds gevoerd met azijnaaltjes.

Dag 8 's Morgens azijnaaltjes gevoerd, 's middags verse artemia gegeven en ik heb ze ze zien eten!

Dag 9 Alleen artemia gevoerd, het lijkt erop dat de eerste aanzet tot de benen begint te komen

Dag 10 Artemia gevoerd

Dag 11 Artemia gevoerd en nieuwe artemia kweek opgezet.
's Avonds azijnaaltjes gegeven

Dag 12 t/m 18 Artemia en azijnaaltjes gevoerd

Dag 13 4 kleine kikkervisjes in een derde bakje gezet omdat ze gisteren dood leken te gaan, gaat nu weer goed.
Ik heb nu 3 bakjes 1x4 en 2x3

Dag 14 1 kleintje doodgegaan

Dag 15 De grote zijn nu 1 cm de groei van de kleintjes stagneerd.

Dag 17 De kleintjes hebben het niet gered, nog 6 kikkervisjes over

Dag 18 Ze hebben achterpootjes!

Dag 19 en 20 Kleine watervlooien gevoerd

Dag 21 t/m 27 's middags artemia gevoerd, 's avonds kleine watervlooien
Ze zijn nu 1,5 cm groot

Dag 23 Begin van de voorpootjes zichtbaar

Dag 24 's Avonds de dieren overgezet in 3 bakjes, nu 2x3. De grootste is nu 1,7 cm.

Dag 26 sommige kikkervisjes hebben al voorpootjes!
De eerste plantjes, najas quadalupensis erbij gedaan

Dag 28 Vandaag grote watervlooien gevoerd en ze konden ze eten

Dag 29 Alle kikkervisjes hebbe nu armen en ze worden steeds dikker, ze beginnen al een beetje op kikkers te lijken!

Vanaf hier voer ik nog 1 keer per dag watervlooien, 's avonds in het ververste water.

Dag 34 5 zijn er kikker geworden!

Dag 35 de laatste is ook kikker geworden, heb er in het totaal dus 6

Dag 36 De kikkers vanuit de plastic bakjes in een bakje van 45x25x25 gedaan met een sponsfilter erin en een waterstand van 10 cm.

Vanaf hier ben ik begonnen met het geven van diepvriesvoer. Helaas wist ik niet dat ze geen diepvries watervlooien aten, ze namen het wel in de bek maar spuugden het later weer uit. Doordat ik daar te laat achterkwam heb ik er alsnog 2 verloren.
Diepvries artemia wordt wel gegeten.

Dag 42 Waterstand verhoogd naar 20 cm

De paring

De eitjes 0,5mm

Dag 4 kikkervisjes 3mm groot

Dag 26 18mm groot

De kweekbakjes

Dag 32

Dag 34

Dag 36 1 cm groot

Het pipetje waarmee je de kikkervisjes uit de bakjes kan zuigen.

Als de kikkervisjes groter worden moet er een stukje van het pipetje afgeknipt worden zodat ze er goed door kunnen zonder ze te beschadigen en als ze te groot worden voor het pipetje vang ik ze uit met een theezeefje of een artemiazeefje.

De laatste kweken heb ik anders gedaan.
Ik had zoveel kikkervisjes zwemmen dat het niet meer te doen zou zijn om ze allemaal in bakjes te houden.
Ik heb toen 11 larfjes die uitgekomen waren in een aquarium met veel waterplanten gedaan en ze de eerste dagen niet gevoerd. Ze hebben toen gegeten van de organismen die tussen de waterplanten zaten.
Toen ze wat groter werden heb ik ze in een 40x25x25 bakje gedaan die ook al heel lang draaide met een waterstand van 20cm. Ik heb ze elke dag artemia gegeven en toen ze groot genoeg waren om watervlooien aan te kunnen heb ik ze die gevoerd. Tot nu toe heb ik in die bak geen uitval gehad.
Hetzelfde heb ik gedaan met 39 andere larfjes maar die zijn gelijk een 40x25x25 bakje in gegaan. In die bak heb ik wel veel uitval gehad, ik heb er daar nu nog 15 in zwemmen. Nu zaten er daar wel 8 'gouden' kikkervisjes tussen (dat zijn lichtgekleurde) maar het is me helaas bij geen één kweek gelukt om een gouden in leven te houden, ook niet in plastic bakjes.
De temperatuur in deze bakjes is rond de 22 graden en 's nachts rond de 20.

Een kennis van mij kweekt ze ook (ik had hem zo enthousiast gemaakt) en die heeft wel een gouden jong die het waarschijnlijk wel gaat halen.

Als het goed is gaat die er straks zo uit zien

Die kikker heb ik zaterdag op de beurs in Duisburg gekocht en ik hoop dat die een hoop 'gouden' kikkervisjes gaat geven die wel in leven blijven!

Nog wat foto's zodat je kan zien hoe klein de kikkertjes zijn na de metamorfose.

Ik las dat jij ze met tubifex voert.
Ik heb dat zelf niet geprobeerd en ik weet niet of het waar is maar volgens een Duits kikkerforum en een schrijver van diverse kikkerboeken is tubifex en rode mug niet goed voor de kikkers.
Omdat dit voer vaak vervuilt schijnt te zijn kunnen de kikkers daar volgens hen ballonziekte van krijgen.
Ze zwellen dan op als een ballon en sterven.
Ze mogen het wel hebben maar dan wel in mindere mate en in combinatie met ander voer.

DannyS

Heel erg mooie foto's! Opgroei foto's zijn altijd erg leuk om te zien :)

StijnH

Idd erg leuk om te zien hoe ze op groeien, geweldig  ;)
succes alle twee!

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

capra hircus

Hardstikke bedankt Ingrid!

Goed kweekverslag, voor mij is het zeker erg nuttig. Leuk om de kweek te zien met foto's erbij. Na 36 dagen zijn ze de morfose, dat is best snel.

Bedankt voor de tip over het tubifex en de muggenlarven. Daar zal ik mee oppassen. Het hoofdvoer is nu kleine watervlooien, ik had hier eerst mijn twijfels over. Of het niet te groot zou zijn. Maar de watervlooien kleuren de buiken mooi rood.

En dan nog een vraagje over hoe jij je volwassen dieren houdt. Houd je ze alleen met soortgenoten of heb je er nog iets van vissen of garnalen of iets dergelijks bij?

Ingrid

Ik houd de kikkers samen met 2 appelslakken, die kunnen mooi de restjes voer opeten.
Eerder hield ik ze met Caridina multidentata (oude naam japonica) maar die zitten nu bij mijn gespoorde klauwkikkers omdat bij die kikkers geen appelslakken kunnen, die gaan daar namelijk mee voetballen  ::)

Nog een leuke link in het engels om eens door te lezen

African Dwarf Frog Breeding

En het verslag van mijn kennis Maarten die ik heb aangestoken met het kikkervirus met hele mooie foto's!

Kweek dwergklauwkikkers

capra hircus

Bedankt voor de links. De foto's maken het erg leuk.

Ik hoop zelf het zelfde succes te behalen.

Ik zit er ook aan te denken om 10 Corydoras Pygmeaus bij de dwergklauwkikers te doen. Het schijnt te zijn dat ze niet kweken als ze met vissen gehouden worden. Maar ik denk dat 10 visjes van 2 cm in een aquarium van 80 cm weinig stress veroorzaken.

Ingrid

In een gezelschapsbak kweken ze inderdaad niet, bij Maarten gingen ze pas paren toen hij ze apart gezet had maar ik denk niet dat ze zich laten storen door 10 kleine Cory's in zo'n grote bak.

Het is dat het teveel stress geeft voor de visjes maar anders had ik mijn Cory hastatus en pygmaeus even over kunnen zetten om te kijken wat er dan gebeurt maar dat wil ik de visjes niet aan doen ;)

capra hircus

Ik heb net nog een kikkervisje uit het aquarium gevangen. Blijkbaar zijn er deze week weer eitjes gelegd, helaas niks van gezien. Maargoed, dit maakt het aantal kikkervisjes tot een totaal van 8. Ik hoop dat ze het allemaal gaan redden.

Ik zal af en toe even een berichtje neerzetten over hoe de kweek verloopt (voor wie het interessant vindt).

Nog een vraagje, kweek je je corydoras ook?

Ingrid

Ik heb inmiddels 19 kikkertjes rondzwemmen en nog 18 kikkervisjes.
In de ouderbak zwemmen ook nog wat kleine kikkervisjes rond maar die ga ik niet apart zetten, ik heb er inmiddels wel even genoeg  ;)

Ik heb nog niet gekweekt met de corydoras maar ik ga het denk ik wel een keer proberen.
Van de week zag ik wel een paar eitjes in cory bak maar toen ik later weer ging kijken waren ze opgegeten.

Ingrid

kboycor

wow ingrid, erg indrukwekkend.
ik wist al langer dat het kweken wel aan je was besteed. maar met kikkers niet

gr cor

capra hircus

Mooie kikkers! Hoeveel ervan heb je er opgekweekt?

Kost je zeker klauwen vol levend voer om ze zo mooi dik te houden :D.

Hoe groot is het aquarium waar je ze in houd? Ik vindt het ook leuk om te zien hoe je ze schuilplaatsen heb gegeven.