Nieuwe bakken voor de beestjes

Platoplato

Hallo, zal hier een kort verslagje bijhouden van mijn nieuwe bakken.

Op dit moment heb ik twee bakken, één kleine Jewel bak van 50 cm met Cynops Oriëntalis en één groot aquarium van 80 * 40 * 40 met Cynops Ensicauda Popei, allebei inclusief beestjes van Rob Bos overgenomen.

De kleine bak draait op zich goed, maar groeit wel vol met plantjes en diertjes ;-) De grote draait ook goed, maar zit geen kap op met verlichting en staat op een Karwei-rek dat niet helemaal mooi staat in mijn woonkamer.

That's why ik deze week twee Jewel bakken heb gekocht via Marktplaats, één voor € 75,-, inclusief pomp, extra lampen en verwarmingselement (helaas dus niet nodig) en één voor slechts € 30,-! Beide zo goed als nieuw.

Gisteren bij Heevis (dierenwinkel in Eindhoven) glasstrips laten maken en zojuist deze in de bakken geplakt om een voerstrook te creëren. Voor één grote Jewelbak had ik ook een achterwand gekocht. Ook op maat gesneden en erin geplakt. Kost wa, moar dan hèdde ok wa  ;D

Had ook nog een Superfish 65 staan, al met achterwand en nu ook voorzien van een voerstrook.

Nu kwestie van alles laten drogen, keertje schoonspoelen en beginnen met inrichten.

De grote Jewelbak staat nu op een Ikea PS-kast. In principe moet deze ca 60 kilo kunnen dragen, maar ben er zelf op gaan zitten en ging prima. Voor de stabilisatie wel een plaat piepschuim onder gelegd, ook om het gewicht beter te verdelen. Staat in ieder geval beter in de woonkamer haha.

Voor de Jewelbak nog een bodemfiltertje op de kop weten te tikken. Wil hierover grof granulaat leggen, dit afdekken met een dun laagje schuimplastic en daarboven zand doen. Eens kijken hoe dat gaat. Idee is om zowel de zuurstofminnende en de zuurstofmijdend bacteriën hiermee te plezieren voor een betere afbraak van stikstof en fostaat.

Zouden de Ensicauda's last hebben van een uurtje per dag wat subtiele bubbels? Ik ben benieuwd.

Mmm, wilde de foto's uploaden, maar zijn te groot. Snel eens uitvoegelen hoe ik bestandsformaat kleiner kan maken. Wordt vervolgd!

Coen Deurloo

Ziet er goed uit, ik ben benieuwd!

Platoplato

Leerpunt tussendoor: koop een grote spuitkoker ipv kleine tubes en breng de kit royaal aan.

Gisteren alles bijgewerkt, nu wachten en wachten en daarna de bak tot twee keer vullen met water en verschonen. Er staat drie keer, maar dat lijkt me wat overdreven als de kit eenmaal uitgehard is in deze beperkte hoeveelheden. Of word ik nu teruggefloten? ;-)

Een kunstof hoekprofiel gekocht en op maat gesneden en dit dwars, tussen achterwand en voerstrook, ingelegd. Foto volgt. Dit om een 5e deel van de bak rechts te vullen met granulaat met daaronder de bodemfilter. De rest vul ik met goed gewassen zandbakzand.

Dan houtstronken en de plantjes erin, laten draaien en de verhuizing van allereerst de Ensicauda's kan beginnen.

DannyS

Die tubes stellen helemaal niets voor inderdaad.. je kan beter zo'n spuit kopen, aangezien je het toch kan bewaren..

Platoplato

Nou, weer een stapje verder.

Vanavond het bodemfiltertje bedekt met schoongewassen, grofkorrelig granulaat en er wat grind uit een draaiende bak tussen gedaan.

Dit afgedekt met een filtermateriaal, gekocht bij de dierenwinkel voor vijvervilters, vervolgens de rest van de bak gevuld met gewassen rivierzand (ze hebben Maaszand bij de dierenwinkel!) en de filterdoek afgedekt.

Daarna een laagje aluminiumfolie er over heen gelegd met een schaal erop en de bak gevuld. Dit is een oud aquarianen-trucje waardoor de boel minder opwoelt. Mmmmm, had het zand echt veel en vaak gewassen en nog is het troebelig. Paar plantjes erin gedaan en hopelijk is het morgen helder! Luchtpompje aangesloten, maar weer uitgezet, moet zo'n klemmetje kopen om de luchtstroom af te zwakken.

Zodra het water wat ouder is en het chloor is verdampt, 'ent' ik het water met water uit de draaiende bak. Kienhout (reeds gebruikt) ligt al te weken om de bak mee in te richten. En ik ben ook op zoek naar zo'n mooie snelbouw-gaatjes steen!

Hierbij wat foto's, de tweede bak zonder filtergebeuren, alleen zand tot de voederstrook.

®ob

Dank je wel voor je uitleg, erg informatief voor iedereen!

Een bak met zandbodem is altijd troebel de eerste dag, dat valt niet te voorkomen. Ik zette zelf ook altijd alle flitering etc uit, zodat het zand de rust kreeg om te bezinken. Na een dag of 2 is het kraakhelder.

Platoplato

Hee Rob,

You're welcome! Ook leuk om het zo bij te houden en te zien ontwikkelen.

Gelukkig dat het helderder wordt, was al bang dat ik toch te ongeduldig was en te weinig had gespoelt. Maar ben doorgegaan tot het spoelwater in de emmer redelijk doorzichtig was.

Even een vraag, welke planten kan ik het beste in de bodem planten? Zag bij jouw bak van die crypto's als ik het goed heb. Alle tips en adviezen zijn welkom. Uiteraard komt er wat waterpest in (te drijven / hangen), maar zoek mooie bodemplantjes.

Greetz,

Sebastian

Segers

Leuk, zo'n verslag, keep us posted!
Zulke gatenstenen heb ik zien liggen bij een steenfabriek in Elst.

Grt

Platoplato

Thanks ;-)

Hierbij weer een update. Dit weekend toch al het water afgeheveld, aluminiumfolie op het zand gelegd en via een schaal met schoon kraanwater gevuld. Resultaat was toch weer wat helderder water, jiehaaaa  :D

Daarna ingericht en plantjes erin gedaan. Gisterenavond de eerste kleintjes overgezet. Deze zijn volledig aquatisch, maar een turtle-dock volgt (met dank aan moderator Rob voor de tip).

Wat me opvalt, is dat de salamanders op zand veel meer meters maken, ze zwemmen veel meer. Misschien dat grind toch uitnodigt om zorgvuldig tussen alle steentjes op zoek te gaan naar voedsel.

Wellicht heeft het er ook mee te maken, dat het water in deze bak door de twee tl-balken echt wat warmer aanvoelt. Anyways, ik houd het in de gaten.

Andere constatering: een slak had echt megamoeite met de zandbodem. Kwam echt niet vooruit en heb 'm maar eruit gehaald. Zand leek wel aan hem/haar ;-) te plakken.

Heb drie crypto's gekocht (bodemplantjes) en stekjes uit de bak van Rob Bos gehaald. Dit lijkt op valisneria, maar schijnt toch een ander plantje te zijn. Iemand een idee als het te zien is? Meer plantjes volgen, nu zit er ook dat mosselplantje en watervorkje in (drijvend). Hier wat foto's, w.o. foto van de bodemfilter in de zijkant. Heel voorzichtig geprobeerd hoe ze reageren op de bubbels, maar doet ze echt niks.

Coen Deurloo

Ziet er goed uit! Ik heb dezelfde Valisneria soort, Rob weet geloof ik welke soort het precies is...

Platoplato

Thanks! ;-)

Nog een opmerking, heb een speciale lavasteen gekocht met gaten erin. Kost wel € 12,95 maar ziet er wel redelijk natuurlijk uit (geen recht boorgat). Hopelijk doen ze er ook wat mee / in haha.

Hier nog een fotootje van de Rob-Bos-bak waar ze in zaten / de rest nog in zit.

Kenny

Citaat van: Sebastian Mol op juni 16, 2008, 06:39:04 PM

Andere constatering: een slak had echt megamoeite met de zandbodem. Kwam echt niet vooruit en heb 'm maar eruit gehaald. Zand leek wel aan hem/haar ;-) te plakken.

bizar, slakken plakken namelijk nergens aan, ze zweven over de bodem en komen eigelijk niet in contact. Nog nooit fotos gezien van slakken die over gilettemesjes kruipen?  :)

check this out: klik
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Platoplato

Cool plaatje, thanks!

Vind het ook bizar, maar had er twee ingegooid en waren niet van hun plek te krijgen. Kwamen niet overeind en toen ik ze eruit haalde, zat het zand op hun 'onderkant' vastgelijmd.

Zal het deze week nog eens proberen en foto's maken.

Greetz,

Sebastian