mijn nieuwe tylototriton soort

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Vandaag hele bijzondere dieren gekregen.
Een nieuwe tylototritonsoort uit het asperrimus complex denk ik. 2 rode knobbels aan beide zijden van de kop. Ik heb er 9 en ze zijn goed gezond en verblijven deels in het water en ook op het land in een aquaterrarium.

hier de foto's van mijn nieuwe dieren
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

ze zitten een beetje in tussen taliangensis en asperrimus, eerst de dieren maar eens laten wennen alvorens ik naar de geslachten ga kijken. voordeel is dat het jonge dieren zijn die ook graag het water in gaan

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

driessens rudi

Wie was dat nu ook alweer die enige tijd geleden beweerde dat hij ging stoppen met salamanders........... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Harry

ach af en toe een beetje voor de hobby maar geen grote kweek meer binnen heb ik alleen kweichowensis en asperrimmus en buiten hoef ik niks te doen aan de buitenter. De kamsalamandersoorten doe ik niet meer kweken dat laat ik aan alex over. tyloprojecten doe ik nu.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

ja, ho ho...Alex en Petro zijn natuurlijk ook met een tyloproject bezig...

driessens rudi

Harry, ik bedoelde dit als grapje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;)

Harry

snap ik rudi,
en alex, maar dit is pas een echt unieke soort die volgens mij nog geen officiele naam heeft. Het zijn mooie gezonde dieren. Ik had er enkele in het water gezet om te kijken wat ze deden. ze zonken gelijk w 1 wilde in het water blijven en de andere gingen na een tijdje toch op land. Ik ga ze dus toch op land houden, maar wilde ze graag laten vervellen. Het zijn mooie jonge dieren net als alex shanjing en dat belooft meestal veel voor de kweek
dus volgend jaar een nieuwe tylosoort proberen te kweken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jef Janssens

spannend!
heb je ook een vindplaats?

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

®ob

wat een aparte soort Harry, cool!

Toch vind ik het eigenlijk niet juist dat er dieren in de hobby verschijnen die nog niet eens officieel beschreven zijn. Zorg maar dat je er goed mee kweekt, dan hoeven er niet al te veel dieren uit het wild gehaald te worden om een stabiele kweek op te zetten.

Enne, ik kan me inderdaad een heleboel mensen voor de geest halen die tylototritonsoorten kweken op het moment. Het lijkt wel of Alex en jij de enige kwekers zijn zo?

alibombali

oja...Rob.....als een onbeschreven soort bij Harrie terecht komt, komt hij natuurlijk niet in ''de hobby'' terecht!!!  ;)

Harry

Ben blij dat er eindelijk veel mensen met tylo's aan de slag gaan wat dat is hard nodig!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

®ob

Alex, ik bedoel alleen te verwoorden dat ik het jammer vind dat dieren al weggevangen worden voordat er ook maar enig wetenschappelijk onderzoek naar ze is verricht. Laten we hopen dat ze snel beschreven worden.

Harry

ze zijn al een jaar in omloop en heb ze ook op caudata.org gezien. Moet ongetwijfeld meer over te vinden zijn. Misschien weet wouter meer?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Mark

Tja ik heb hier ook altijd gemixte gevoelens bij. Soorten zoals deze, die wellicht in de toekomst ooit als (onder)soort beschreven gaan worden maar nu al uit het wild gevangen worden. Het is te hopen dat handelaren ze niet in het oog krijgen, want dat leidt tot grote schade aan de in situ populaties.

Jullie hebben inderdaad gelijk dat er tegenwoordig beter gekweekt wordt met Tylo soorten, en dat is ook zeker een goede zaak. Maar als je de balans opmaakt van het aantal geimporteerde dieren tegenover de nakweek dan is dat toch wel een zeer negatief saldo! Plus dat het nog bijna altijd verrucosus en shanjing betreft (en wat kweichowensis), met soorten als taliangensis, wenxianensis, vietnamensis en asperrimus wordt nauwelijks gekweekt.

Een ander puntje dat ik nog even wil opmerken is dat wildvang slechts zelden stopt door het aanbod van nakweek. Kijk naar verrucosus; vanuit het stamboek hebben we die weer helemaal terug gebracht in de hobby, ondermeer in Nederland, toch worden ze nog steeds geimporteerd...