mijn nieuwe tylototriton soort

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

®ob

Wie heeft dan nog import verrucosus Mark?

Harry

prioriteit 1 vind ik dat er kennis komt over hoe de soorten gehouden en gekweekt kunnen worden in gevangenschap. zodat bij verstoring van de biotoop of wildvang de soort niet verloren gaat. Wil je de handel stoppen dan moet je net als alex en ik grote hoeveelheden kweken en ook zorgen dmv kennisoverdracht en beursbezoek dat de dieren bij potentiele wildvangkopers terecht komen.

Immers na het kweken van een paar honderd T. dobrogicus is deze soort alleen als nakweek in de handel gekomen en zijn er nooit meer wildvangdieren verkocht evenals T. karelinii en T. carnifex
Zonder startdieren was dit nooit gelukt. en met kweichowensis gaat het nu ook al de goede kant op heb alweer 34 mooie dieren gekweekt

En iedereen weet hoe moeilijk het is om aan gezonde startdieren uit China te komen waar zowat alles wordt opgegeten!!

Ik vind de dieren een aanwinst. Als we in zo'n vroeg stadium van ontdekking al kunnen kweken met deze gezonde dieren kunnen we meerdere wildvang voor zijn.

Ben nog benieuwd of Wouter iets meer weet en Mark als je foto's van deze dieren wilt gebruiken voor tylototriton.org is dat ok

Ik wil graag meer over deze dieren te weten komen want ze zijn al 1 jaar geleden ontdekt. Daar moet inmiddels toch al iets over geschreven zijn????????

.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

#17
Eindelijk informatie gekregen waar de dieren zijn gevonden

Hunan Zuid China
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Mark

CiteerEindelijk informatie gekregen waar de dieren zijn gevonden

Hanan Zuid China

Als in het eiland Hainan?

Wouter

Terwijl ik aan het typen was plaatste Mark het bovenstaande bericht, ik moest ook meteen aan Hainan denken. De T. hainanensis die ik ken hebben dorsolaterale wrattenrijen, dat missen deze dieren. Dat sluit naar mijn mening T. hainanensis echter niet direct uit. Waar heb je deze dieren op caudata.org gezien Harry?

Alle zuid-Chinese en Vietnamese T. asperrimus varianten waarvan ik foto's heb gezien, hebben wel dorsolaterale wrattenrijen, dus het is nogal opmerkelijk dat deze dieren ze niet hebben.

Ik zat overigens een week op Texel, vandaar dat ik niet op mails/posts kon reageren.

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

wouter op caudata.org staat het by red dragon als new subspecies of T asperrimus

Het dier naast de larven

link caudata.org
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Wouter

Harry, de dieren die jij zelf hebt lijken door de grootte (ze zijn nog jong mailde je, volgens mij zijn ze al volwassen), de platte kop en het gebrek aan de dorsolaterale wratten enorm veel op Tylototriton wenxianensis!

Als je in de database van globalamphibians.org kijkt, zie je dat het verspreidingsgebied van T. wenxianensis uit 3 aparte gebieden bestaat, waaronder een heel klein noordelijk stukje van Hunan.

Ik vind de dieren op caudata.org wel duidelijk T. asperrimus... het lijkt wel of jij andere dieren hebt! De rode paratoiden zeggen niets, deze komen bij meerdere Tylototriton en Echinotriton soorten voor.

Pamela

Volgens mijn contact in Hongkong gaat het hier om een afwijkende en niet beschreven vorm van Tylototriton asperrimus. De lengte van de salamanders varieert van ruim 10 tot 12 cm. Mogelijk dat de dieren nog niet volgroeid zijn. De salamanders zijn donker grijs van kleur alleen de teenpunten, de onderkant van de staart en een knobbel op de verdikkingen achter de kop zijn oranje. De oranje knobbels die corresponderen met de uiteinden van de ribben die gewoonlijk wel aanwezig zijn bij T. asperrimus ontbreken bij deze vorm. Op basis van uiterlijke kenmerken (vorm van de kop) neem ik aan dat beide geslachten bij deze zending zijn vertegenwoordigd.

De knobbels aan weerszijden van het hoofd lijken bij de vrouwtjes minder fel rood gekleurd dan bij de mannetjes.

Daar ik ook wenxianensis heb gehad weet ik zeker dat het geen wenxianensis is. Ik denk dat ik 5,5 heb. De dieren doen het goed en eten al wasmotrupsen



Wouter

#24
CiteerDe oranje knobbels die corresponderen met de uiteinden van de ribben die gewoonlijk wel aanwezig zijn bij T. asperrimus ontbreken bij deze vorm.

Dit is heel apart, aangezien onder andere dit kenmerk T. asperrimus van T. wenxianensis onderscheid. Overigens hadden de individuen van deze nieuwe Tylototriton "soort" op caudata.org wel knobbels, dus ik raak hier even de weg kwijt?

CiteerOp basis van uiterlijke kenmerken (vorm van de kop) neem ik aan dat beide geslachten bij deze zending zijn vertegenwoordigd

Ik weet dat Ad hierover een artikel heeft geschreven in de nieuwsbrief, dit ging echter over T. shanjing, is niet bevestigd, en absoluut niet te gebruiken voor T. wenxianensis of T. asperrimus aangezien die een compleet andere schedelmorfologie hebben, in vergelijking met T. shanjing maar ook met elkaar.

Conclusie; ik snap het niet. Deze dieren lijken door afwezigheid van de knobbels niet op die van caudata.org, en kunnen door deze afwezigheid eigenlijk geen T. asperrimus zijn. Zeker een nieuwe vorm, daar heb je helemaal gelijk in, maar naar mijn mening eerder van T. wenxianensis. Daar komt bij dat T. asperrimus tot 200 mm groot word; als je echt geslachten kan zien bij deze dieren zijn het zeker T. wenxianensis, want die worden maar 160 mm en kunnen dus met 100-120 mm al geslachtsrijp zijn.

Wouter

Ik kom er overigens net achter dat ze deze dieren nu ook in een Duitse groothandel hebben; wel op sterven na dood.

Pamela

ik heb de dieren in duitsland niet gezien maar daar staan ze op de lijst onder de naam echinotriton wenxianensis


Harry

Heb vandaag de dieren verschoont en ze zien er prachtig dik uit (op wasmotrupsen)
wel een heel opvallend ding

de dieren vertonen direct zodra ik de bak opendoe een flinke unkenreactie. Staart omhoog krullen en verstijven en dan zien ze eruit of ze morsdood zijn en platgetrapt. Zo overdreven heb ik dit bij nog geen enkele soort gezien!!
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan