Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



de keizer..

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Interessante discussie hier...
Ook mijn mening is: Vele mensen roepen dat wildvang uit den boze is en zéker met zeldzame soorten zoals de kaiseri. Maar wat blijkt? ALS er ergens kaiseri word aangeboden, al is het wildvang, dan springt iedereen er wel direct op... zelfs als de prijzen uitermate hoog liggen. Ik wil hiermee niemand aanvallen, maar het is wel een feit.
Nakweek word niet snel verkocht en als het dan verkocht zou worden, dan is het ook aan woekerprijzen. Waarom zouden mensen dan een handelaar passeren zonder de diertjes mee te nemen? Ik weet niet, want nakweek word niet van de hand gedaan én als je dan eens kaiseri nakweek kan kopen dan is het aan dezelfde prijs...
Wil je de wildvang inperken, stel dan samen een goed kweekprogramma op en verkoop de nakweek aan zachtere prijzen. Dat maakt het des te aantrekkelijker om nakweek te kopen en die wildvang links te laten liggen...


Mvg Steven

Coen Deurloo

Citaat van: Steven D. C. op juni 25, 2008, 03:45:03 PM
Wil je de wildvang inperken, stel dan samen een goed kweekprogramma op en verkoop de nakweek aan zachtere prijzen. Dat maakt het des te aantrekkelijker om nakweek te kopen en die wildvang links te laten liggen...

Met N. kaiseri gebeurd dit al gelukkig. Er zijn een aantal serieuze kwekers die selectief zijn aan wie ze de nakweek geven.

®ob

Mijn nakweek komt van een liefhebber die nog geen fractie vroeg van de wildvangprijzen.

Mark

CiteerNakweek word niet snel verkocht en als het dan verkocht zou worden, dan is het ook aan woekerprijzen. Waarom zouden mensen dan een handelaar passeren zonder de diertjes mee te nemen? Ik weet niet, want nakweek word niet van de hand gedaan én als je dan eens kaiseri nakweek kan kopen dan is het aan dezelfde prijs...

Dit klopt niet. Er wordt wel degelijk nakweek aangeboden, nog geen enorme aantallen, maar ze zijn er wel zeker. De prijzen die over het algemeen worden gevraagd zijn ook echt een heel stuk lager dan de prijzen van wildvang dieren. Al met al geen reden om nog wildvang te kopen...

Erwin Bakker

Ik zie het punt van de prijzen niet helemaal. Lijkt mij een hele andere discussie.

Kenny

Citaat van: Erwin Bakker op juni 25, 2008, 07:01:48 PM
Ik zie het punt van de prijzen niet helemaal. Lijkt mij een hele andere discussie.

Hoezo?

Wildvang = duur
-> minder aantrekkelijk indien
Nakweek = goedkoper

resultaat: minder verkoop wildvang en uiteindelijk minder wildvang.

(zeer simplistisch weergegeven natuurlijk)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Erwin Bakker

Ik had het idee dat de discussie over wel of geen wildvang ging. Als je die keuze maakt gaat het toch niet om de prijs. Als de prijs het verschil kan uitmaken om te kiezen voor wel of geen wildvang, dan is het welzijn van de salamanders in de natuur dus geen principiele kwestie.

Lijkt mij dus nog steeds een andere discussie of het moet zo zijn dat men als inbreng in de discussie bedoelt dat de keuze wildvang/nakweek op economische gronden wordt gedaan.

Coen Deurloo

Voor sommigen maakt de prijs inderdaad niet uit, je hebt immer principes of niet.

Het gaat hier ook niet voornamelijk om de 'serieuze individuen met principes', maar meer om de mensen die dit met grote aantallen importeren, of in een impuls op een beurs kopen etc, dit is volgens mij de grootste groep... laten we zeggen de groep met minder of geen verantwoordelijkheidsgevoel, maar des te meer gevoel voor winst of het puur 'hebben' van het diertje. Als deze de keus krijgen tussen wildvang en nakweek, is de prijs wel van belang.

Wouter

#38
Er is nu al discussie over deze soort sinds het moment dat ze voor de eerste keer particulier naar Europa kwamen, midden jaren '90 meen ik. Jammer genoeg, zeker na de massaimporten van de Oekrainers, zitten we in een situatie waar we niet terug kunnen; die illegale handel zeer moeilijk te stoppen. Ik geef deels de schuld aan jaren van discussie etc op internet van mensen die N. kaiseri willen en kennelijk niet op nk kunnen wachten, onafhankelijk of ze uberhaupt capabel zijn op het beestje te houden; de vraag was overduidelijk.   

Na veel jaren begint er nu pas regelmatig nakweek beschikbaar te komen, en zoals Mark zegt, die is er zeker wel, en de prijs is een stuk lager. Deze dieren hebben ook normale overlevingskans. Het is waarschijnlijk dankzij deze "vooraanstaande caudata leden" (niet alleen Nederlandse maar ook zeker Duitse, Spaanse en Franse van zusterverenigen) dat nakweek nu eindelijk begint toe te nemen. Je kunt er lang omheen draaien, maar door gebrek aan contacten schaffen beginners vaak beursdieren aan, die in het geval van N. kaiseri zo goed als altijd uit wildvang bestaan. Ervaren mensen in vereningen, en ook onervaren mensen die zich goed ingelezen hebben, komen eerder aan nk. Het overgrote deel van deze toekomstige ouderdieren zoals oa Mark, Coen en Rob al beschreven bestaat al uit nakweek.

Zoals Serge zei, veel van ons hebben bloed aan onze handen in meerdere of mindere mate, helemaal waar. In Iran gaat het echter (zover ik weet) niet om habitatdestructie, maar om wegvangen (evt ook vervuiling). In dit zeldzame geval zou kweek door particulieren dus wel eens de redding van de soort kunnen zijn, aangezien ze gereintroduceerd kunnen worden. Dan heb ik niets tegen ervaren salamanderhouders die F1 nk aanschaffen waarvan de levensverwachting veel hoger ligt dan bij wildvangdieren.

PATMAN

Hallo Allemaal!

Wat een discussies allemaal zeg.. hier was foto's van m'n kleine vriendjes.. nakweek uit Tjechie (voor degene die dit nog niet wisten)  toen ik ze kreeg waren ze rond de 5 cm.. nu is de grootste 13 cm.
Deze 3 keizertjes zijn de enige salamanders die ik heb.. meer soorten heb ik niet.
Maar goed.. hier wat foto's.. hopelijk maak ik jullie er blij mee.

®ob

Citaat van: John op juni 28, 2008, 06:10:51 AM
De voorgaande discussie gelezen hebbende kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat vooraanstaande caudata leden na een paar simpele deducties met de billen bloot moeten.

Ik was degene in dit topic die zei dat hij met de billen bloot ging, grappig dat het hier opeens uit zijn verband wordt gehaald.
Ik kies ervoor om bekend te maken dat ik kaiserii (nk!!) heb, voor hetzelfde geld had ik het verzwegen, en ik stuurde geen foto's bij, dus ik weet niet over welk ego je het hebt. Als je degene die met de billen bloot ging (ik dus, het waren mijn woorden) linkt met een groot ego, dan denk ik dat je helemaal mis zit.

Ik snap niet dat mensen met NK (!!) kaiserii worden aangepakt terwijl we samen nog steeds bizarre hoeveelheden van andere soorten importeren. Die soort is dan niet compleet uitgestorven, maar wel weggevaagd uit enorme gebieden, de genetische variatie wordt daarmee ook weggevaagd. Ik blijf het echt bijzonder vreemd vinden dat we het probleem alleen willen zien bij extreem bedreigde soorten, de andere soorten maken we zelf nu bedreigd, maar dat is dan een zorg voor later???

(wil iedereen hier in de zaal die zelf wildvangdieren thuis heeft even zijn hand opsteken?  ;) )

petro pees

#41
Rob,
Nee :D

Patrick prachtige foto,s van de nakweek die je hebt en succes met het kweken
daarvan!  ;)

Petro
Tylototriton Shanjing

®ob

John, nog een laatste bericht van mij. Ik erger me behoorlijk aan het feit dat je met het wijzende vingertje naar anderen zwaait, maar van jou weten we niks. Je hebt tot nog toe 3 berichten geplaatst die allen gaan over wat de leden van caudata.nl allemaal niet goed doen.

Welke dieren hou jij? heb je wildvang? niemand die het weet!

dus bij deze vraag ik je om je of écht in de discussie te mengen, dan moet je dus ook over jezelf vertellen, of stoppen met anderen veroordelen. Het enige dat nu gebeurt is dat je de discussie plat legt, en dat is net wat niemand wil, dit is een prima discussie die we vooral moeten blijven voeren.

®ob

Klopt John, we hebben het over het welzijn in en buiten de bakken. We vinden bejegening naar elkaar echter ook erg belangrijk.

Kun je je voorstellen dat de mensen die hier al lang met elkaar in discussie gaan vreemd opkijken als er een volledig nieuw iemand opeens heel pittige kritiek spuit er mensen zich erg beledigd voelen?

Je hoeft geen ervaren kweker te zijn om mee te doen in de discussie, integendeel. We verwachten wel dat je op een nette manier met de anderen omgaat, en dat ontbreekt tot nog toe een beetje in jouw inbreng. ALs je typt 'kweken jullie salamanders of ego's' dan vat ik dat als beledigend op. Ook van meerdere leden heb ik klachten gekregen over jouw harde toon, bij deze dus de vraag om je toon iets te matigen.

Dat betekent niet dat jouw standpunten niet het recht hebben om gehoord te worden op deze site!

Ik hoop dat we nu weer verder kunnen in de discussie.

Apocalyptica139

Ik vind het deze ronde eens prettig dat er flink gediscussieerd wordt over het hebben van ernstig bedreigde salamanders (nakweek en wildvang) en dat iedereen -zij het nu ervaren salamanderliefhebber of iemand zonder salamanders thuis- zijn eigen visie erover geeft. Ik was tenslotte degene die het heeft uitgelokt omdat ik me vaker mateloos kan irriteren aan posts en reacties van vaste members zonder dat daarbij verder wordt nagedacht.
Maar ik vind het wel raar Rob, dat je in de ene discussie zegt dat het hebben van wildvang kaiseri -waarvan er naar schatting nog maar 1000 volwassen dieren in het wild zijn- niet te vergelijken valt met het hebben van wildvang van andere soorten en dat je nu de opmerking plaatst -steek je handen op wie wildvang heeft. Dan gaat mijn handje inderdaad de lucht in, maar toch voel ik mij daar geheel anders bij dan wanneer hier wildvang kaiseri zat, maar toch complementeren we die lui met vier eitjes.