axolotl pallets

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans

misschien wel grappig om te vermelden. Een tijd geleden ben ik iemand tegen gekomen in een dierenspeciaal zaak welke al een tijdje axolotl's heeft. Zij vertelde dat ze een tijdje de dieren bolletjes schapen vet had gevoerd om ze wat dikker te maken. dit werkte erg goed zij ze en de dieren aten het schapenvet erg goed. Grappig wat je al niet hoort wat mensen zoal geven.
Misschien geeft een van jullie zijn beesten iets wat niet standaard op een axo menu staat en waar de dieren het toch goed op doen.

Coen Deurloo

Schapenvet, of welk vet dan ook, lijkt mij persoonlijk niet echt geschikt. Misschien alleen als je een vermagerd dier wil laten aandikken maar over de voedingswaarde heb ik mijn twijfels.

hans

ja weet ook niet wat schapenvet ook op lang termijn doen.
De pellets van Dhr. Ambrock moeten van het ambystoma stock centre zijn uit Kentucky.
Ben benieuwd of dat ook zo is. Ik heb correspondentie met de curator en heb hem gevraagd
of hij mij wat meer informatie erover kan geven. ben benieuwd wat eruit komt.
op de korrels welke hij verkoopt doen mij axo het goed. Heb daar verder niet over te klagen.

joep

ik koop voer bij de duitse ``the petfaktory`
vinden ze lekker

Henk Wallays

De axolotl colony destijds uit Indiana , USA voerde zijn hele collectie uitsluitend op axolotl pellets ( de echte dan) en dat waren een flik pak dieren hoor. Dit voeder werd samengesteld door de firma Rangen in de US en de pellets waren volledig voeder. Ik heb er destijds een kilo of 2 besteld en de rest gewoon ingevroren , da's nu meer dan 2 jaar geleden en ik heb nog wel voor een beetje. Het klopt dat er een redelijk deel vis in zit , verder ook een soort olie/vet  die maakt dat ze niet snel uit elkaar vallen. Ik geef deze korrels vnlk aan salamanders die aquatiel gehouden worden zoals Paramesotriton, Pachytriton, Cynops, Axolotls en het lukt zelfs met andere soorten. Ik geef de korrels eerder tegen de valavond, dan blijken de dieren voor het zoeken naar voedsel eerder over te gaan op reukzin ipv van op zicht . De dieren moeten er wel eerst een beetje aan wennen en ik geef ze om de 3 a 4 dagen een paar korrels per dier. Ook mijn Typhlonectes zijn er gek op (en die eten een pak meer).

Coen Deurloo

Henk, in de pellets van The Pet Factory zit: Vismeel, weizen, visolie, rapskuchen, sonnenblumenschrot, bloedmeel, sojaschrot, sojaolie. (paar Duitse ingrediƫnten die ik niet helemaal kan vertalen..)

Komt dat een beetje overeen met jou pellets?

Salasander

Zonnebloemscheuten?
Dat is plantaardig en dus niet echt goed voor axolotls, denk ik.
Steurkorrels bevatten ook plantaardige bestandelen en zijn dus ook niet echt bedoeld voor axolotls.
Ik geef mijn axolotls , huisjesslakken (ontdaan van hun huisje), regenwormen en diepvries rode muggen larven? Dit vind je het hele jaar door.

Henk Wallays

#22
De Rangen pellets zijn helemaal niet plantaarodig hoor ; kijk hier maar eens naar
http://www.ambystoma.org/AGSC/pellets.pdf

Vooral vis bestanddelen en wat olie

Coen Deurloo

Ik begrijp de ingrediƫnten ook niet helemaal...maar kwaad kan het niet, mijn Axolotls doen het er al een jaar goed op (niet als hoofdvoedsel, maar als afwisseling)

Henk Wallays

Wel Coen , misschien is dat het verschil, deze Rangen pelletes dienen eigenlijk als hoofd voedsel. Indiana kweekte zo maar eventjes een paar (tien)duizend dieren per jaar op met deze korrels ... om maar een idee te geven  ;D

joep

wanneer moet je steriel voren,wanneer met wormen,dafnia`s etc
hoe te handelen met parasieten??????

Coen Deurloo

Citaat van: joep op mei 31, 2008, 10:09:17 PM
wanneer moet je steriel voren,wanneer met wormen,dafnia`s etc
hoe te handelen met parasieten??????

?