Inrichting bakje

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kenny

Deze week wat beziggeweest een bakje klaar te maken voor notophthalmus viridescens die ik hopelijk binnekort zal gaan houden, ik weet dat je ze voornamelijk aquatiel kan houden als ze volwassen zijn maar wou sowieso een klein landgedeelte. Het landgedeelte is een 'eiland' van varenwortelplaat met mos erop die ik op enkele klinkers heb gelegd zodanig de wortelplaat voor de helft het water raakt.
Het kleine filtertje is achter de klinkers weggestopt zodat het geen/weinig stroming maakt en nergens in het oog springt

beplanting:
- Mentha aquatica (watermunt) (probeerseltje ;D)
- Ceratophyllum demersum (hoornblad)
- Microsorium Pteropus (javavaren)
- Echinodorus amazonicus (denk ik)

nog te doen: de klinkers camoufleren met javamos o.i.d. en een schuilplekje op het mos maken...






grtz, Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Ziet er al leuk uit Kenny! Die watermunt doet het overigens prima in een aquarium, ik gebruik het ook. Misschien kun je nog wat schuilplaatsen op het landgedeelte maken?

Chris Schouten

Erg leuk gedaan, maar ben je niet bang dat de waterpeil schommelingen invloed zullen hebben op je wortelplaat?. Dat hij gaat drijven of dat hij uitdroogt?

En is dat een steen wat ik naast de andere stenen zie staan? Zo ja wat voor steen is het?

Iig een leuke opzet om te onthouden.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Kenny

Citaat van: Chris Schouten op juni 22, 2008, 04:22:20 PM
Erg leuk gedaan, maar ben je niet bang dat de waterpeil schommelingen invloed zullen hebben op je wortelplaat?. Dat hij gaat drijven of dat hij uitdroogt?

En is dat een steen wat ik naast de andere stenen zie staan? Zo ja wat voor steen is het?

Iig een leuke opzet om te onthouden.

tgoh ivm die waterpeilschommelingen lig ik niet echt wakker van, de plaat is een 3cm dik dus heb ik wel ff tijd om het water bij te vullen. Drijven doet die niet, het ding zuigt water op en zinkt als een baksteen  ;D

Naast de klinkers ligt idd een dikke rotssteen waar ik wat mos laat overkruipen.

Aangezien het bakje te warm (nochtans koudste kamer) wordt (24c°) (pokkewarm hier in belgië vandaag :o) ben ik bezig met het installeren van ventilators om eens te checken of die goed gaan werken.
Als dit niet echt werkt komt er een mini airco op de kamer.

seffes pics van de ventilator setup
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

pics

zijn dus 2 venti's, eentje die lucht uitzuigt en eentje die blaast.


De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

®ob

Dat heb je mooi gemaakt Kenny!

volgens mij ben jij wel handig he?
Hoeveel graten scheelt het?

Kenny

Citaat van: Rob Keulers op juni 23, 2008, 07:30:39 AM
Dat heb je mooi gemaakt Kenny!

volgens mij ben jij wel handig he?
Hoeveel graten scheelt het?

Handig is een relatief begrip als je het juiste materiaal hebt  :D , het scheelt 2graden op de tijd dat ik het geprobeerd heb wat opzich niet slecht is MAARRRRRR m'n luchtvochtigheid daalde ook van 75% naar 35% waardoor het mos droger kwam... ik ga een plexiglas of glazen plaat tussen de lampkap en bakje zelf bevestigen om de warmte van de lamp te bufferen, daardoor wordt ook het luchtvochtigheidsprobleem opgelost.

Al bij al zal een kleine airco op de kamer de snelste en simpelste oplossing zijn maar experimenteren is leren  ;D en ondertussen blijven we bezig he.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

2de bakje zo goed als af...
pics:






nu nog geschikte waterplantjes erin
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

driessens rudi

Ga je ook een filter installeren of niet? Als je toch een filter zet, en je wilt je water "ontkleuren" dan doe je best wat actieve houtskool in je filter. Houtskool ontkleurt namelijk je water. Het kan zijn dat je dat "bronzen" kleurtje mooier vindt. Dan is dat natuurlijk overbodig. ;)

Kenny

Citaat van: Rudi op juni 24, 2008, 07:33:41 PM
Ga je ook een filter installeren of niet? Als je toch een filter zet, en je wilt je water "ontkleuren" dan doe je best wat actieve houtskool in je filter. Houtskool ontkleurt namelijk je water. Het kan zijn dat je dat "bronzen" kleurtje mooier vindt. Dan is dat natuurlijk overbodig. ;)

hehe jep I know, de kool ligt al klaar  ;D thanks
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

®ob

ZIet er erg natuurlijk uit Kenny.. top! Ik ben benieuwd hoe het zich houdt op de langere termijn.

Kenny

Citaat van: Rob Keulers op juni 24, 2008, 08:08:27 PM
Ik ben benieuwd hoe het zich houdt op de langere termijn.

ik ook  ;D ik zal m'n bevindingen af en toe noteren over de verschillende mossoorten en andere planten.

grtz
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Kenny

update: bakje ziet er nu alsvolgt uit



Heb dus wat met steentjes gespeeld, eentje daarvan had een gaatje waar ik dus een leiding naar getrokken heb zodanig ik een mini watervalletje kreeg.

Water wordt wel een beetje bruinig door het hout.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo


Kenny

dank je Coen ;)

Citaat van: Kenny op juni 24, 2008, 08:09:55 PM
ik ook  ;D ik zal m'n bevindingen af en toe noteren over de verschillende mossoorten en andere planten.

grtz

belofte maakt schuld:
Tot nu toe heb ik goede ervaringen met de verschillende mossen op 1 uitzondering na.
De mossoort in bakje 1. Op de foto het hogere mos achteraan dus, houdt niet goed...het beschimmeld!(waarschijnlijk is dit een soort die het beter doet in iets drogere omstandigheden) de andere mossoorten doen het super en groeien zich langzamerhand al vast op de ondergrond. Zeker in bakje 2 zie je dat het mos het echt lekker doet.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.