Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Grasgroen en ....

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris Schouten

Vandaag was een van van mijn sala's het water aan het verkennen. Of dat per ongeluk ging of bewust was is me niet duidelijk.

Maar hoe zien ze eruit. Ik kan het alleen maar hier vragen aangezien ik weinig tot geen vergelijkingsmateriaal heb. Na het voeren van alleen muggelarven en vliegjes wil ik wel ook wat alternatieven voeren. Misschien kleine krekels die ik dan kan behandelen met vitaminen en mineralen? En wat voor extra mineralen kan ik dan toevoegen. Voor mijn hagedissen had ik altijd wit poeder met kalk en andere belangrijke bouwstoffen.

IIG hier de paar foto's. Ik heb ook een filmpje gemaakt, maar moet nog zien of die youtube opkomt.







Edit: ik was dus te laat met het nemen van een foto. De desbetreffende salamander was dus net uit het waterval gedeelte geklommen.

Triturus marmoratus - 0.0.5

DannyS

Ik ben geen marmoratus kenner (heb ze zelf niet), maar volgens mij zien ze er prachtig uit.

®ob

Die dieren zien er inderdaad goed uit. Ik ben benieuwd of ze nu aquatiel gaan...

Chris Schouten

Ik vond het zonde om een nieuw topic te openen voor deze foto's dus zie het als een update.

Ik merkte al een tijdje dat een van de salies wat kleiner bleef, maar het verschil was niet groot. Nu ben ik ze van het weekend gaan opmeten en begin toch te twijfelen of het wel goed gaat met deze. Hieronder staan ze allen afgebeeld zodat het verschil duidelijk te zien is.



Een closeup met een indicatie van de grootte van de marmers.












Wie kan een indicatie geven van de gezondheid van de marmers en misschien ook het geslacht. Daarop volgt de vraag of ze de koude periode aankunnen of dat ik beter kan wachten.


Triturus marmoratus - 0.0.5

alibombali

normaal gesproken hoeft het geen probleem te zijn, je hebt altijd snelgroeiers en achterblijvers...zorg vooral dat je klein voer blijft voeren...


Joey Immers

Heej cris.

Zien er goed uit.

En inderdaad je hebt snelgroeiers en achterblijvers maar dat zij alex al !

Gr joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

StijnH

Heej Chris!

Je hebt maar geluk met die Pracht van een beestjes. ;)
Marmers zijn idd Geweldig mooie beestjes...
zijn ook wel plannen voor mij om ze te nemen, maar moet eerst ruimte crieéren ;D
veel succes!

Gr.
Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Chris Schouten

Volgende update dan maar.

Vanavond vond ik de kleine op zijn kop proberend rechtop te komen.
Toen ik hem recht draaide leek hij verkrampt. Ik kon verder geen opstoppingen of iets dergelijks ontdekken.

Wel viel me op dat er verdikkingen waren bij de kop en staart. Leek wel of de ruggengraat scheef was gedraaid. Hieronder een foto ter verduidelijking.


Deze salamander heb ik laatst ook nog uit het water moeten vissen nadat ik hem een paar dagen niet heb kunnen vinden. Hij was er dus waarschijnlijk ingevallen.

Weet iemand wat er met deze salamander aan de hand is en/of er wat aan te doen is?

Triturus marmoratus - 0.0.5

Wouter

Ook gezien de geknikte staart lijkt dit beest flink rachitis te hebben (kalkgebrek). Daar kun je jammer genoeg niets meer aan doen. Je kunt dit voorkomen door tijdens opkweek van de dieren zo nu en dan je voederdieren met kalksupplement te bepoederen.

Coen Deurloo

Dit heb ik ook wel eens gehad met T. marmoratus, vreselijk gezicht. Ik bepoederde mijn voedseldieren wel voldoende, wellicht ontstond het probleem al in de larvale fase o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Uiteindelijk is het dier gestorven aan de gevolgen van zijn immobiliteit.

Wouter

Citeerwellicht ontstond het probleem al in de larvale fase

Dat zou goed kunnen. nk S. corsica krijgen ook nogal snel rachitis, het zou best kunnen dat er in de larvefase al een gebrek aan kalk kan optreden.

Chris Schouten

Ik bepoeder regelmatig met amfibien kalk/voedings supplement spul.

Vita totaal heet t.

Het dier at al vanaf het begin minder en bleef klein, maar dit had ik er nog niet achter gezocht.
Ook waren de verdikkingen nooit zo duidelijk te zien. Kijk maar naar de andere foto's.
Waarschijnlijk heb ik ook een minder getraind oog om dat soort dingen te kunnen ontdekken.

Is het dier nu ten dode opgeschreven? Is het beter om het dier dan uit zijn lijden te verlossen?
Triturus marmoratus - 0.0.5