Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Maatregelen warme weer

Coen Deurloo

Vandaag was het weer flink warm, 29 graden gemeten buiten. Dit soort temperaturen kunnen funest zijn voor de salamanders.

Ik heb de airco momenteel op volle toeren, wat extra gesproeid in de bakken en een aantal gevoelige Amerikaanse soorten tijdelijk in mijn koelkast ondergebracht.

Wat voor maatregelen nemen jullie om de salamanders te beschermen tegen deze temperaturen?

Kenny

Ik ben nog "salamanderloos" maar hou wel m'n bakjes cool om reeds te oefenen en ervaring op te doen eens het ervan komt.

dezer dagen gebruik ik volgende truukjes:
- rolluik en ramen dichthouden
- plexiglazen plaat tussen bakje en lichtkap
- plastic 2L flessen in de freezer( hier heb ik berekend dat ik om de 5uur de fles moet vervangen. De eerste fles zet ik waar de filter z'n water tegenaan kan spuwen -> verspreiding van de temp., 5uur later de 2de fles, nu zet ik de filter af...anders daalt de temp. serieus verder af). Raar maar waar, zo hou ik de watertemperatuur rond 19-20 graden  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alibombali

Ik heb toevallig vandaag alle bakken verschoond, maar normaal gesproken doe ik niks ivm de temperatuur..
Gezonde salamanders kunnen deze extremen temperaturen best lang verdragen, de zwakke dieren zouden eraan kunnen bezwijken, en dat zou je kunnen zien als een natuurlijke selektie...

Erwin Bakker

Citaat van: Coen Deurloo op juli 01, 2008, 06:45:32 PM
een aantal gevoelige Amerikaanse soorten

Welke soorten bedoel je dan en heb je daar ervaring mee?

Coen Deurloo

Ik heb de scutatums, rubers en fuscus in de koelkast gedaan. Ik weet niet precies wat je bedoeld met de vraag of ik hier ervaring mee heb. Ik heb deze dieren nog niet zo lang, en heb er dus over het algemeen nog weinig ervaring mee. Ik weet wel dat ze koelere temperaturen prefereren.

Jari B

Ik spuit mijn buitenterrarium elke avond en ochtend een kwartier lang nat.

®ob

Hoe doe je dat Jari, heb je een tuinslang met sproeier of gebruik je een plantenspuit?

Jari B

Ik doe het met een tuinslang en dan mijn duim erop zodat je een soort regen krijgt.

Coen Deurloo

Het is weer eens flink warm...eergisteren heb ik een gat in de muur van ons huis geboord om de afvoerslang met hete lucht van de airco netjes naar buiten te laten lopen, stukken efficienter dan de slang uit het raam te hangen ;)

's nachts zet ik meestal de airco uit, en zet ik een raampje open, net als gisteravond. Het zou 15 graden worden, dus een welkome afkoeling. Vanochtend was het echter al 23.5 (!!) graden in de kamer...snel het raampje dicht gedaan en de airco weer aangezet dus.

Sergé Bogaerts

Ik doe eigenlijk niks ;-) Dieren op het land zitten droger, ze krijgen vooral problemen als de luchtvochtigheid en temperatuur hoog is vermoed ik. Verder staan jonge dieren buiten, in de schaduw. Bakken zijn van boven open, zodat fruitvliegen vrij naar binnen vliegen en de warmte naar buiten. In princiepe kunnen salamanders tijdelijke verhoging prima doorstaan. Ik heb dat al eens geschreven in POD@RCIS aan de hand van verzamelde gegevens. Ga vooral niet te veel rommelen in de bakken. Extra stress in de vorm van je gerommel kan naast de warmte te veel zijn. Verplaats  liever de bak zelf of  koel de kamer als je denkt dat het te veel wordt.

petro pees

Ik heb met die warme dagen toch ook maar het nodige gedaan, om mijn salamanders en larven op een temparatuur tussen de 20 en 23 graden te houden.
Nu is het helemaal niet zo erg dat bij dit soort(T.Shanjing)de temparatuur eens wat hoger is,maar langer dan weleens wil ik toch wel voorkomen.
Hiervoor gebruik ik koelbox elementen die ik onder mijn bakken plaats,verrassend genoeg voelen die na een 5 tal uren nog koel aan.
Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Die koelelementten zijn inderdaad super :)