De nakomelingen van mijn T.Shanjings

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Citaat van: Harry Dresens op september 25, 2008, 05:40:25 PM
bij mij nu de eerste larve gemetamorfoseerd bij 6cm
Het dier gaat echter terug het water vreemd genoeg en zit savonds op het amazonica. temo overdag 22 en snachts 10
das ook een experiment. Ik denk dat bij tylo's dag en nacht temp flink uiteen moeten liggen.


Wat het eerste gedeelte betreft,ook bij mij gaat het nochtans anders als bij de eerste nesten.
Bij mij zijn ook twee larven gemetamofoseerd,beidde ook 6 cm en niet het water uit te branden!
Wel zitten ze 's avonds en 's nachts op het schors of de planten boven water maar overdag zitten ze er weer onder.

En wat de temparatuur betreft is het niet zozeer een moeten,maar het lijkt ze zeker goed te doen.
In het gebied waar ze vandaan komen is er trouwens ook een groot verschil tussen dag en nacht temparaturen.
Kon niet vinden(tot nog)hoeveel het verschil was.
Tylototriton Shanjing

Harry

Ik heb de volgende verklaring. Als je tijdens de metamorfose dag en nacht hoge temperaturen hebt (onnatuurlijk) is het water zowel snachts als overdag minder zuurstofrijk en in die overgangssituatie kunnen de dieren dan in het water "verdrinken""

Koelt het snachts echter flink af, dan is het water veel zuurstofrijker en overbruggen ze op die manier de nacht en kunnen daardoor langer in het water.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

sanderfrog

#62
Hallo

Bij mij is nu de eerste lichting 10 stuks allemaal op het land waarbij de eerste krap 5 cm. was en de laatste 7 cm. Tot nu toe heb ik nog geen uitval gehad. Ze blijven allemaal op het droge onder het vochtige mos behalve als ze voer zien. Ik voer ze minikrekels (maat 2 tot 4) bepoederd met minerall, voor wasmotlarven tonen ze in tegenstelling tot de ouderdieren nog weinig interesse.De 2e lichting (ca. 30 stuks) zwemmen nog rond en zijn nog lang niet aan metamorfoseren toe.
Hier zijn nog wat fotos

groeten Sander

petro pees

#63
De twee juvenielen die eerst niet zo het land op wilden zitten nu in hun droge bak.
Sander!!gave beestjes he?
Tylototriton Shanjing

StijnH

zoooo, :o wat een mooie sallies!
word deze soort eienlijk veel gehouden de laatste tijd zie ik ze steeds meer.
laat ik ook maar eens een poging wagen om er een aan te schaffen.
@sander- mooie salamanders hoor :) maar in wat voor bak hou je de larven??

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

in grote aantallen gehouden worden ze al lang. Dit jaar is er voor het eerst op verschillende locaties tegelijk in Nederland mee gekweekt, dat is wel nieuw. Laten we hopen dat deze nakweek het begin is van een stabiele nakweekpopulatie.

sanderfrog

@Stijn  Deze soort wordt de laatste tijd redelijk veel gehouden maar iinderdaad vooral wildvang, maar dit jaar is voor het eerst dat ik redelijk wat kweekpogingen zie, het is nou eenmaal niet bepaald een beginnerssoort.
De bak voor de larven is de grootste maat slügis bak van Ikea, dit is uit praktische overweging(stevig, groot en overzichtelijk) ik gebruik deze ook om o.a. jonge (legale) Europese hagedissen in op te kweken.
@ Petro zeker gaaf, en het valt me op dat de juvenielen behoorlijk snel en wat schuwer zijn, waardoor ze wel weer in staatl zijn om de krekeltjes te pakken.



petro pees

Vandaag zijn er ook weer een drietal juvenieltjes aan land gekomen( 5.5 cm en 2 van 6.0 cm)
De eerste groep die ik zelf heb gehouden vertoont nu ook duidelijk een viertal achterblijvertjes.
Dit was in eerste instantie niet zo goed te zien omdat degeen die ik zelf heb gehouden(verkocht,etc.),nou niet direkt de niet de grootste waren.
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Bij mij zijn nu 4 larven gemetamorfoseerd de kleinste was 6cm en de grootste 6,5cm
Ik heb wel maar 5 larven per bak. (Ik heb de larven van Alex en van Petro gehad)

Ik voer rode mug op het land in het natte mos en wasmotrupsen (hele kleine het duurt even voor ze eraan wennen, maar als ze het eenmaal eten groeien ze hard)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Toen ik de juvenielen uitzocht de avond voor de  landdag voor Harry en Bart(Zie foto 1)en in de bak van de ouders keek om even te kijken hoe het met het vervellen van hun ging,zag ik kans om één van hen even op de plaat te zetten.Na zo'n vervelling.(foto 2)
Het zo goed mogelijk plaatsen van de bakken met nakweekdieren,is iets wat telkens toch weer wat verbetering kan hebben.Om de bakken wat overzichtelijker te kunnen plaatsen,heb ik eerst een stelling uit de box gehaalt.(foto 3)
Alex gaf me te kennen dat ik beter een stelling kon kopen als hij had staan en die raad heb ik opgevolgt en zo wiebelig mijn eerste stelling was ,zo stevig is deze.(foto 4)Hij kan 175 kilo per plank hebben!!Maar bij dat gewicht is het zeker van belang het geheel aan de muur te verankeren!
Mijn juvenielen en mijn larven staan er nu in,ik kan er makkelijk bij en het is veel prettiger alles bij elkaar te hebben.
Kon bv. mijn larven zonder veel moeite opmeten,heb erbij(viertal)die 6.9cm zijn!!! waarvan eentje 7.0 cm.
Ze hebben overigings geen haast om het land op te gaan,er zijn er pas 5 gemetamorfiseert.
Petro
Tylototriton Shanjing

Robkeulers

ziet er goed uit petro.. en in de andere bakken zitten je krekels en wandelende takken?



Coen Deurloo

Mooi gezicht Petro! De nieuwe stelling die je hebt, heb ik ook. Een gevuld aquarium van 60x30x30 zorgt er echter al voor dat de houten plaatjes al doorbuigen, die moet ik snel gaan vervangen. Met curverbakken zal het zo'n vaart niet lopen, maar 175 kilo redden de houten plankjes nooit.

Ingrid

Nou, ik heb zo'n zelfde stelling al 2 jaar staan met bovenop 3 volglasbakken van 40x25x25, daaronder een bak van 70x30x30, daaronder weer 3 van 40x25x25 en onderop een bak van 80x35x40 en dat houden die plankjes prima! Wel heb ik onder elke bak een stuk tempex liggen.
Een kennis van me heeft ook zo'n stelling en die heeft er 3 80x35x40 bakken instaan. Wel even verankeren aan de muur en dan is er niks mis mee!
Kleine tip, als de planken nat worden blijft er natuurlijk niet veel van over, daarom heb ik de planken beplakt met doorzichtig plakplastic.

Coen Deurloo

Vreemd dat mijn mijn planken dan wel doorzakken, misschien heeft het iets te maken met de vochtighheids graad in de kamer, die waarschijnlijk wat hoger ligt dan normaal.

petro pees

Citaat van: Rob Keulers op oktober 01, 2008, 09:38:30 PM
ziet er goed uit petro.. en in de andere bakken zitten je krekels en wandelende takken?




Ja Rob,
ik heb inderdaad het meeste bij elkaar,hoewel de krekelkweek zelf in de verwarmingskast staat.
De larven van de laatste twee nesten zijn nu aan het metamorfiseren(blijft een rotwoord >:()en met het gemiddelde van anderhalf per bak(twee bakken),vullen ze de juvenielenbak aardig op.
De larven zijn alle tussen de 5.8 en 6.9 cm.
Petro
Tylototriton Shanjing