De nakomelingen van mijn T.Shanjings

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Citaat van: Rob Keulers op augustus 20, 2008, 11:19:17 PM
Petro, ik moet zeggen, de grootte waarop ze morphten is prima, en ze zien er gezond uit, dus ik neem mijn petje voor je af,  ??? <- dit poppetje vraagt zich af waar zijn petje nu is ;D

Maar bij shanjing moet je vooral niet te vroeg juichen, ze blijken het volledige 1e jaar niet gemakkelijk om groot te brengen...

Dit is het mooie van deze hobby!!!!!!
Vanaf het begin hoorde ik T.Shanjing is erg moeilijk en ze zijn niet de makkelijkste dat is waar.Toen kreeg ik te horen T.Shanjing?Nou daar is nog niet echt mee gekweekt,als ik jouw was zou ik maar niets verwachten.
Toen ze eindelijk eitjes legde,werd er gezegd;"nu maar hopen dat ze bevrucht zijn".
En ze bleken bevrucht,er kwamen larven en de larven groeide goed.Toen werd er gezegd;juich niet te vroeg!!"zie ze eerst maar eens door de metamorpfose heen te krijgen!.
En ja dat gebeurde en er ging gelukkig niets fout.Toen kreeg ik te horen dat ik eerst maar eens moest afwachten of ik ze aan het eten kreeg,dat was gelukkig nog op de zelfde dag dat ze uit het water kwamen!
En dan al die dingen tussendoor nog,over wat er allemaal fout kon gaan.
Vandaag zijn ze dan 4 weken;ze eten niet maar ze vreten!In de avond en vroege ochtend struinen ze de hele bak af,zijn allert en snel.En dan ?! ???(zie bovenstaande) ::)
Ja,ja mooie hobby,móóóie hobby!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D   Rob sorry  ;D  ;)
Tylototriton Shanjing

Robkeulers

Het is geen aanval Petro, het is een compliment, met een waarschuwing om je te behouden voor dompers, verder niks..

petro pees

Bij de laatste drie larven van het derde legsel die nog niet gemetamorfiseert zijn zitten er twee die anders zijn dan de anderen.
De één wat minder apart dan de ander maar desalnietemin?!
Bij die  dacht ik toen ik hem van bovenaf zag dat ie blind was,de oogjes leken helemaal zonder zwarte pupil.Bij nader onderzoek bleek die pupil dus wel degelijk aanwezig te zijn,maar alleen omgeven door een bredere koperen rand als normaliter.Waarvan foto.

De tweede is spectaculairder; inplaats van de ong.5.5 cm zoals zijn broertjes en zusjes is deze nog maar
3 cm.,en vertoont daarbij ook nog eens een vreemde kleur.Of eigenlijk juist bijna geen kleur,aan de onderzijde kan je zo zijn buikje inkijken en aan de bovenkant valt vooral de geelwitte kleur op met wat lichte vlekjes.Ook hiervan 2 fotootjes.
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

Ben benieuwd hoe deze gaan evolueren. :)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Robkeulers

Mijn ervaring tot nog toe is dat dieren er nog zo apart kunnen uitzien, dat verdwijnt meestal rond de metamorfose. Ik had een aantal bijna beige popei larven, een week voor de metamorfose gingen ze gewoon weer terug naar de 'standaard' kleur.

Ook de verrucosus kon flink verschillen in kleur, maar ook die werden uiteindelijk allemaal hetzelfde.

petro pees

Citaat van: Rob Keulers op september 06, 2008, 09:00:10 PM
Mijn ervaring tot nog toe is dat dieren er nog zo apart kunnen uitzien, dat verdwijnt meestal rond de metamorfose. Ik had een aantal bijna beige popei larven, een week voor de metamorfose gingen ze gewoon weer terug naar de 'standaard' kleur.

Ook de verrucosus kon flink verschillen in kleur, maar ook die werden uiteindelijk allemaal hetzelfde.

Ja,dat klopt inderdaad!Ik had er ook enige larven bij die prachtig oranje waren en nu hetzelfde gekleurd zijn dan de rest.
Maar bekant wit ben ik nog niet tegen gekomen,ben benieuwd wat die gaat doen.
Het is natuurlijk de vraag of hij uberhaupt blijft leven.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

Zoals ik al verwachtte heeft de ''witte'' Shanjinglarf het niet overleeft :'(.
Het dier lag vanmorgen op zijn rug,de andere twee zijn nu ook gemetamorfiseert en maken nu de landbak onveilig. :D
Bij de larven die aankomende week moeten gaan metamorfiseren zit er 1 met maar 1 kieuw,een makke die er voor zorgt dat ie steeds op zijn rug wentelt in vrij water.
Deze larf houdt zich dan ook alleen op tussen de beplanting,waar ie zich kan vasthouden en waar ie het perfect doet.Qua grootte doet ie niet onder aan zijn broertjes en zusjes. :)
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

Zou je ons een beetje op de hoogte willen houden van hoe groot je grootste dieren nu zijn. Het valt me op dat de larven die ik van alex heb veel groter worden. Ik heb er al een van 7cm (vergelijkbaar met hoe het bij mijn kweichowensus ging, maar jouw dieren zijn met 5,3cm toch een heel stuk kleiner gemetamorfoseerd. Had je ze ook met weinig bijelkaar in een bak? Ik heb maar 5 larven in een bak maximaal.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

De juveniele groep die ik zelf heb gehouden is nu 5.3 cm de kleinste en 5.9 cm de grootste.(8 stuks)
Van de larven die ik nog heb(40+),is de kleinste 5.3 a 5.4 cm en de grootste 6.2 a 6.3 cm.
De eerste larven heb ik met 5 stuks in één bak gehouden, ik bemerkte dat het nauwelijks of geen invloed had.(ik had ook bakken met meerdere bij elkaar)
De larven die ik nog heb,zaten eerst met zo,n 20 stuks bij elkaar en nu heb ik bv. een bak met 8 stuks maar ook een bak met 15 stuks.
De bak waar het grootst aantal larven in zit bevat tevens ook de grootste.
Van de  uitgekomen larven is er(tot nog toe) vanaf om en nabij de 7 dagen nog geen verloren gegaan.
Buiten een larf uit de eerste groep die niet groeide en bijna doorzichtig wit van kleur was.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

Correctie de larven die ik nu heb zijn groter(net gemeten!)
De kleinste die ik gemeten heb is 5.6 cm en de grootste 6.3 cm.
Petro
Tylototriton Shanjing

alibombali

tijdens de larvenfase heb ik nauwelijks uitval gekend, nu ze gemetamorfoseerd in de schuur verblijven, ben ik er toch een aantal kwijt geraakt..(toch waarschijnlijk te lage nachttemperaturen)

Harry

en hoe groot is bij jou de grootste morph? alex?. En hoe groot zijn ze gemiddeld? Meet ze ook eens op.
Je houdt toch van records
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Nou met mijn sjangjingmorphs verbreek ik geen enkel record (hooguit het aantal)
grootste rond de 60mm en gemiddeld zijn ze 55mm en ik heb niet het gevoel dat ze goed eten...

petro pees

Vandaag duidelijk verscheidene larven met omgekrulde kieuwn(uitwendig natuurlijk),dus morgen verwacht ik de eerste landingen.
Petro
Tylototriton Shanjing

Harry

bij mij nu de eerste larve gemetamorfoseerd bij 6cm
Het dier gaat echter terug het water vreemd genoeg en zit savonds op het amazonica. temo overdag 22 en snachts 10
das ook een experiment. Ik denk dat bij tylo's dag en nacht temp flink uiteen moeten liggen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan