Axolotl vertoond vreemd gedrag

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Furcatus

Ik heb sinds een maand ongeveer een 2e Axolotl gekregen.
De ene die ik al had maakt het prima, maar de "nieuweling" doet nu heel raar.

Sinds een paar dagen wordt hij/zij steeds dunner en nu drijft hij/zij aan de kop.
Het ziet eruit alsof het beestje lucht in de bek heeft, de linker kant van de bek drijft op het water en de rest hangt naar beneden.

Het water lijkt in orde te zijn en heeft een temperatuur van 22 graden.
Ik heb een aquarium met rivier zand op de bodem en een soort grotje waar ze kunnen verstoppen.
Helaas geen licht in de bak, omdat mijn lamp stuk is.

Ik heb het idee dat ik misschien iets fout doe, maar zou echt niet weten wat.
Hoop dat iemand me kan helpen.

Robbin

Mijn axolotl heeft in het begin ook zoiets gehad, het beestje dreef iedere keer omhoog. Ik besloot om  'm een beetje meer te voeren en het probleem was opgelost, weet natuurlijk niet of het bij jou hetzelfde is. Maar als je axolotl lucht in z'n bek heeft, zou ik wachten op de reacties van wat meer ervaren houders. ;)

petro pees

Hoi,
Aan de hand van wat je schreef kan ik je wat betreft oorzaak niet helpen,maar over iets verkeerds
doen zou ik me in ieder geval geen zorgen maken.Aangezien de andere niets schijnt te markeren! :)
Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Axolotls hebben in feite geen licht nodig, dus daar zit het probleem niet. Zolang de nieuweling eet zou het goed moeten komen.

Zoals Petro zei zal je niets fout doen of gedaan hebben.

De axie ziet er niet raar uit verder? Daarmee bedoel ik rare bulten of zo iets. Kieuwen zien er goed uit?

Wat zou kunnen is dat er bij de vorige eigenaar steentjes op de grond lagen en dat die nu dwars zit in de darmen. Mijn axies poepten na 8 maanden nog wel eens een steentje uit, terwijl ik nooit steentjes in de bak heb gehad.

Het beste wat je kan doen is zorgen dat ie blijft eten, dan zou het goed moeten komen.

Furcatus

dat zou best kunnen denk ik.

de winkel waar ik hem/haar vandaan heb hadden inderdaad zwarte kleine korrels en een paar grotere
groene stukjes grind op de bodem.

het beestje zelf ziet er nog goed uit, alleen wat dunnetjes.
ik hoop maar dat ie gevoerd wil worden dan.

het drijven is ook niet van te wijnig eten denk ik.
het doet denken aan een flesje water met nog een beetje lucht in de dop.

Furcatus

Helaas moet ik mededelen dat de Axolotl in kwestie gistermiddag is overleden.

Ik heb nog geprobeerd te voeren, maar dit nam ie ook niet meer aan.
Ik denk zelf dat er een steentje dwars zat of zoiets.

Nu komt bij mij een nieuwe vraag op:
Gebeurd het vaak dat mensen een Axolotl kopen in een winkel en dat deze na een tijdje alsnog dood gaat door een fout van de winkel?

Bij mij is dit al 2 keer gebeurd en ik heb in totaal 3 axo's gekocht in die winkel.

DannyS

Winkels hebben over het algemeen geen flauw idee hoe ze voor axolotls moeten zorgen (dit geldt voor eigenlijk alle salamanders). Het beste is dat je ze via een hobbykweker of iets in die richting koopt.
Zelf ken ik geen dierenwinkels die het goed doen.

Coen Deurloo

#7
Mijn ervaring is dat het best de moeite loont om met wat opbouwende kritiek de betreffende verzorger(s) beter te laten zorgen voor de dieren die ze houden. Soms hebben ze er best oren naar...

Robbin

Ben het eens met bovenstaanden.

Was een poosje geleden in een tuincentrum waar ze leucisten hadden van zo'n 6cm om te kijken of ik er misschien een paar kon ophalen.
Ik had er wel vertrouwen in, want de man die het daar allemaal regelde zei zelf een groot salamanderliefhebber te zijn.
Toen ik daar aan kwam zaten de axo's bij enorme goudvissen en de beestjes misten allemaal pootjes en kieuwen.  :(

Toch heb ik er 2 gekocht om ze een soort van te redden van een zekere dood. Deze beestjes heb ik nu zo'n 2 maanden en ze doen het prima. Ze groeien enorm goed, ondanks de slechte omstandigheden voorheen.

Ik denk dat het ook ligt aan de gezondheid van de beestjes zelf, die van mij waren misschien wat sterker.
Volgende keer toch maar bij een echte liefhebber kopen, dan weet je zeker dat ze goed verzorgd zijn.  :)

®ob

Dieren die niet goed gehouden worden (zieke dieren dus) kopen omdat ze zielig zijn of om ze te redden is niet slim. De verkoper maakt op die manier winst en koopt opnieuw dieren in, houdt ze weer op de foute manier, er komen nieuwe mensen om ze te 'redden' ... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dieren die ziek zijn, niet goed gehuisvest zijn etc kun je het beste niet kopen. Het gevolg is dat ze doodgaan. Erg sneu, maar dat is de enige manier om dit soort praktijken tegen te gaan.

Salasander

Ik heb ook eens 4 axolotl van dezelfde winkel gekocht (vijvercentra) en er zijn er al 3 dood, 2 door hun fout en 1 waarschijnlijk door mij.
Steentjes zijn zeer slecht, ze gaan eraan dood.
Het beste kan je ze inderdaad beter bij een goede kweker gaan halen (ene die zand gebruikt).
Als je wil mag je mijn axolotl hebben, ik heb nog een mooi grijze met stipjes die je gratis mag hebben, geslacht weet ik niet.

petro pees

#11
Ik zie dat dit topic nieuw leven is in geblazen(om vervelende reden),wil toch even een opmerking maken over het kopen bij de winkel.
Regelmatig schijnen de dieren te sterven die in de winkel gekocht worden,dat is een heel vervelende bijkomstigheid.
Ik wil er even op wijzen dat er al geruime tijd een wet van kracht is,waardoor dierenwinkels verplicht zijn
om aldaar gekochte dieren te vergoeden als ze sterven.Tot zes maanden na aankoop!!!!!!!!!!!!!
Ik wil hier geen reclame maken om salamanders bij een dierenwinkel te kopen maar als je dat dan toch gaat doen;maak dan goede afspraken over het betreffende dier met de verkoper.
Vindt het toch al geen goed idee om te doen,maar maak goede afspraken en doe het anders niet.
Petro

Edit;dieren die sterven door verkeert handelen(heet water,chloor of laten vallen bv.)zijn daar natuurlijk niet mee bedoelt.
Tylototriton Shanjing