Doorkweken kleurverschillen C. Oriëntalis

capra hircus

Ik heb een viertal Cynops Oriëntalisen.

Twee daarvan hebben op de boenkanten van de voorpoten oranje vlekken en ééntje heeft oranje puntjes op zijn neus en de zijkant van zijn staart.

Ik weet niet of dit veel voorkomt. Weet iemand of hier op door te kweken is? Dat je C. Oriëntalisen met vlekjes op de bovenkant (rug kop pootjes) met elkaar kruist en zo salamanders met gevlekte bovenkanten kweekt.

Het lijkt me in iedergeval wel erg interessant.

DannyS

Het zal door te kweken zijn. Afhankelijk hoe het er genetisch uit ziet krijg je veel of weinig nakomelingen met de mutatie. Gewoon proberen zou ik zeggen.

Wouter

Kijk even op http://home.hetnet.nl/~dresens/carnifex.htm. In dit voorbeeld worden leucistische Triturus carnifex gebruikt, maar het principe is hetzelfde. Waarschijnlijk zijn de vlekken op je C. orientalis recessief (neem ik aan aangezien het zelden voorkomt), dus dan is dat op dezelfde manier door te kweken als in bovenstaand voorbeeld.

capra hircus

Top, dan moet ik dat inderdaad proberen. Alleen moet ik dan wel een tijd wachten tot de juveniel geslachtsrijp is. Ik hoop er ook nog één te vinden die dezelfde mutaties heeft.

Bedankt voor de reacties.