voedsel en overwinteren van volwassen axo's in vijver?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

barttuyaerts

Hallo allemaal,
Ik heb ondertussen gelezen dat volwassen axo's perfect kunnen leven in een vijver, mits die visvrij en voldoende groot en diep is.
Bij mij is dat het geval. Er zijn zeer veel verstopplaatsen en waterplanten aanwezig. Uit noodzaak heb ik mijn twee axo's (wild) begin juli daar dus ook gehuisvest.
Nu heb ik toch wel twee prangende vragen;

1) moet ik die dieren voederen ? Of leven ze van wat ze vinden ? (het is een natuurlijke vijver, dus geen pomp of filtersysteem) Ik heb ze af en toe eens wat pellets gegeven (dat waren ze gewoon van toen ze nog in het aquarium zaten), maar bijlange niet met regelmaat zoals ik dat vroeger deed. Vanaf het donker is ga ik met een lamp de vijver verkennen en zie ik ze steeds duidelijk zitten. Ze zien er zeker en vast gezond uit, niet vermagerd of wat dan ook ! Dus voorlopig gaat alles goed. Maar weldra wordt het herfst, en wat dan ?

2) moeten de dieren uit de vijver als het wintert ? Deze vijver kan ik wel wat verwarmen zodat die zeker niet gaat dichtvriezen, maar ik wil er echt wel zo veel mogelijk over weten

Kan iemand mij duidelijke antwoorden verschaffen omtrent vraag 1 en 2 ?  Liefst wel vanuit eigen ervaring want op het internet verkopen ze nog wel eens wat onzin, en daar heb ik niks aan.

Mercikes ! ;D

alibombali

Ik heb jaren Axo's in mijn vijver gehouden..tot wel 50 volwassen dieren..de winters waren nooit een probleem (ik hield wel altijd een stukje ijsvrij)
Bijvoeren deed ik met grote douwpieren, stukjes runderhart en kilo's watervlooien.
Kijk hier voor een foto:
http://members.chello.nl/a.kente/salamanders-in-de-vijver.htm