Ommatriton ophryticus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Van Harry en Pamela heb ik enige tijd geleden enkele pas uitgekomen larven ontvangen van deze mooie soort. Op dit moment heb ik een stuk of 10 morphjes. Ik houd ze in een klein bakje met een stuk vochtig turf waar ze tussen en onder kunnen klimmen en enkele stukken gestapeld schors. Voor de rest gebruik ik geen bodembedekking. Ik voer met regelmatig met fruitvliegjes en ze lijken het er goed op te doen.
Sinds ze morphjes/juvenielen zijn geworden heb ik geen uitval. Om de 2 a 3 weken maak ik het bakje helemaal schoon en spoel het turf af, waarna het ook weer goed vochtig is.

Ik zal even een foto toevoegen waarop enkele diertjes te zien zijn.
Één larfje bleek wel heel bijzonder, deze bleef wit/leucistisch en groeit beduidend sneller dan zijn wildkleur broertjes en/of zusjes. Behalve dat dit diertje wit is en twee keer zo groot als de rest is hij ook neoteen en blijft dus tot op heden in het larve stadium met mooie rode kieuwen.

Voor de foto heb ik het beestje even kort uit het water gehaald, foto's met het dier in het water werden erg slecht van kwaliteit, vandaar!

En nu maar hopen dat ze mooi snel groeien.
Voor de ervaringen van Harry en Pam: http://home.hetnet.nl/~dresens/kweekverslag_triturus_vittatus_o.htm


Coen Deurloo

Gaaf Hugo! Mijn Ommatotriton ophryticus nesterovi dieren hadden wel enorm veel moeite met vocht, ik heb ze echt op het droge moeten forceren. Als ik ze de keus gaf, gingen ze in het vochtige gedeelte waar ze weer huidproblemen (denk ik...geen idee wat er precies aan de hand kon zijn..) kregen en doodgingen.