Nakweek koperen axolotls

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Door een mij onbekende schimmel en ondanks vele potjes esha 2000 en bakken verschoon-uurtjes ben ik redelijk wat dieren kwijtgeraakt onder mijn axolotls. Erg spijtig te zeggen dat onder de slachtoffers ook mijn 4 mooie koperen axolotls zijn en het dus niet gehaald hebben. Zonde want van deze dieren zijn er niet veel te vinden in Nederland en Harry en Pam hebben ze van kleins af aan opgekweekt!
De positieve kant is dat je van deze minder leuke ervaringen ook weer leert en daarom schroom ik niet om dit te vermelden.

Maar goed, voordat de schimmel ze teveel werd hebben ze nog wel eieren gelegd!
Hiervan heb ik nog wat nakweek zitten, helaas hebben de diertjes allen verlamde/verstijfde achterpoten.
Desondanks eten ze wel en tonen ze zich vitaal.

Voor jullie heb ik enkele pics toegevoegd zodat jullie een idee hebben hoe kleine kopertjes eruitzien!



Salasander

Als ze slechte achterpoten hebben is het denk ik beter at je er niet mee verderkweekt.
Wel spijtig dat de volwassen zijn gestorven, hoe komt het adt er schimmel inkomt? Ik heb dat nog nooit gehad.

Robkeulers

verlamde achterpoten kan een hoop oorzaken hebben, zolang het geen genetisch probleem is zou je met deze dieren kunnen kweken (normaal is dat niet slim, maar als er geen andere koperen axo's meer over zijn, denk ik dat je dat wel moet doen.. )

hans

Kunnen die achterpootjes niet veroorzaakt zijn door karperluis in je watervlooien?
Mischien iets om naar te kijken.
Heb je de dieren welke schimmel hadden nog geprobeerd om op een turf filtermedium te
houden??
Zonde van die koperen zeg . Ik heb er nog een stuk of 5 zitten. Ik heb dit jaar niet meer met axo's
gekweekt. Weinig gevoerd en niet vaak water ververst om de legsels tegen te houden. Ook heb ik de tl lampen erboven niet aangehad en gelukkig heb ik slechts twee  legsels gehad van toch zo'n 30 dieren. Heb nog wel steeds plannen om te kweken aan de andere kant ben ik erg druk met het houden van boids, kameleons ect.
Heb nu veel eieren liggen van verschillende dieren en een aantal boa's zwanger.Denk wel dat ik in de nabije toekomst misschien mijn hele axo kwekerij wegdoe daar ik voor te kweken te weinig tijd meer heb.
Het kweeksysteem van mij werkt verder goed. Goed voor meer dan 1000 dieren per jaar als je het goed
en dagelijks bijhoudt.
vr gr Hanss