Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

kweken met "jonge" dieren

Jef Janssens

even mijn "probleem" uitleggen.
een tijdje geleden heb ik van een vriend die ermee stopte een groepje T. shanjing gekocht.de dag nadat ik de dieren bij hem had opgehaald ,belde hij me op om te zeggen dat hij larfjes had gevonden bij het schoonmaken van de bak.diezelfde dag ben ik de larfjes nog gaan halen,het betrof hier ongeveer een 20tal larven.de larven leken mij een paar dagen oud ,waren wel wat mager maar zagen er zeker niet slecht uit.
na mijn thuiskomst ben ik ook direct in het mos gaan kijken dat ik de vorige dag had meegekregen,en ook hierin zaten nog een x aantal eitjes.het mos werd in een bakje gelegd met ongeveer 1cm water,zodat het mos en de eieren goed vochtig zouden blijven.de larven werden ondergebracht in 8 opkweekbakken,
elke opkweekbak had een andere watersamenstelling(kraanwater,regenwater,oud aquariumwater enz.)binnen de 48u was ik al 1/3 van de larven kwijt.bij de net uitgekomen larfjes heb ik hetzelfde probleem ,deze sterven 1-2 dagen na het uitkomen.we zijn nu een paar weken verder en ik heb nog slechts 6 larven over,die het best goed doen.
deze dieren zitten verspreid over de opkweekbakken en sluiten slecht water dus uit.ik heb dezelfde ervaring gehad met notophthalmus,T. verrucosus ,triturus en C.c.cyanurus(telkens in versch.jaren).het betrof hier telkens jonge dieren die net geslachtsrijp waren.het kweekjaar dat hierop volgde waren de problemen weg,toch werden de larven op exact dezelfde manier opgekweekt.
om nu eindelijk mijn vraag te stellen,zijn er mensen die dit ook al hebben meegemaakt en wat is hun ervaring/conclusie hierover?is het zo dat een eerste legsel vaak volledig afsterft?waarom?
gr jef