Mijn Triturus karelinii in beeld!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Van Harry en Pamela, u kent ze wel tv-persoonlijkheden 2008, heb ik vorig jaar 4 jonge Triturus karelinii overgenomen. Op dit moment zijn de eerste duidelijke geslachtonderscheidende kenmerken te zien. Dit geeft me goede hoop voor aankomend kweekseizoen.

De karelinii's zijn fantastische kamsalamanders, de staalgrijze ondergrond met verschillende kleuren vlekken maken van deze soort een spectaculair soort voor diegene die oog heeft voor salamanderschoonheid zonder al te veel opvallende sprankelende kleuren.

Met mijn niet al te dure camera in de aanslag heb ik mezelf losgelaten op de karelinii's vanavond.
Deze serie foto's wil ik jullie natuurlijk niet onthouden!
Voor degene die mijn enthousiasme deelt:


Wouter

Ziet er goed uit Hugo! Waar ik benieuwd naar ben; je noemt de dieren T. k. arntzeni, dat is dat naam van de Europese karelinii's. Ik dacht echter dat we alleen Noord-Turkse en Kaukasus karelinii's in de hobby hadden?

Hugo

Dag Wouter,

Ik heb me laten voorlichten door Harry hierover.
De exacte details weet ik niet, wellicht dat Harry kan reageren op jouw vraag.

Wat ik wel heb is een link naar een artikeltje dat Harry heeft geschreven.
http://home.hetnet.nl/~efr/karelinii.pdf

Als je gelijk hebt en mijn dieren vallen niet onder de arntzeni benaming dan wil ik dat zelf ook graag weten. Ben benieuwd....
Harry, kom maar op met de verhelderende inzichten!!

Wouter

Ik heb het even opgezocht, er is over genetische relaties van het T. karelinii complex gepresenteerd tijdens het Europese herp. congress in Porto vorig jaar. Dieren uit het Abantmeer horen waarschijnlijk tot een nog onbeschreven soort die langs de zuidoever van de Zwarte Zee voorkomt. De Europese T. k. arntzeni komen echter over de Bosporus bij Istanboel en uit het gebied net westelijk van Abant zijn hybriden bekend tussen deze twee vormen. Moeilijk dus te zeggen wat de "Abant dieren" voor soort zijn. Zoals Harry zegt, gescheiden houden is het beste!