Tijgersalamanders in een versimpelde set-up

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Hoi,

Een jaar geleden ben ik in het bezit gekomen van nakweek Ambystoma mavortium.
Alhoewel ik moet toegeven dat ik niet zeker ben van Tigrinum danwel Mavortium.
De contact gegevens van de kweker heb ik helaas niet meer, maar ik heb me laten vertellen dat zo goed als alle dieren in Nederland de naam Mavortium dragen, dus daar ga ik tot nu toe nog vanuit!

Ik heb de dieren altijd in een aquarium gehouden met veel stukken schors en mos.
de voederdieren, veelal wormen en krekels, vond ik niet snel meer terug in de bak.
Dit gold helaas ook voor de Tijgersalamanders leek het.
Alhoewel ze nooit echt dun werden zag ikz e ook niet aandikken en hard groeien.
Sinds kort houd ik ze op een minder fraaie manier, maar wel veel effectievere manier.

Ik houdt ze op 3 cm potgrond met 1 groot stuk schors om onder te schuilen.
Deze potgrond houd ik klam/vochtig, maar niet nat!
Ze zitten veelal half ingegraven onder het schors.
Dat ik ze niet veel zie neem ik voor lief, vooral omdat ik merk dat ze het enorm goed doen in deze nieuwe bak.

Ik heb ze in een curve van de blokker.
Het is een bak van 40cm x 25cm en 15 cm hoog incl deksel waarin ik een gat heb gemaakt en met gaas dichtgeplakt voor de ventilatie.

Deze week heb ik ze krekels gevoerd en ze schranzen er in!
Op de bijgevoegde foto's kun je zien dat ze er mooi stevig van zijn geworden, daarnaast hoe de bak eruitziet.

Hugo

Op dit moment zijn de dieren om en nabij de 14 cm!
Ze zijn stevig, levendig en mooi helder van kleur.
Ik kan nu ook al zien welk geslacht de dieren hebben, lijkt het, door de verdikking van de cloaca!

Hieronder eerst twee pics van een dier waarvan ik verwacht dat het een man is, daarna twee pics van een dier, van dezelfde lengte, waarvan ik verwacht dat het een vrouw is.

Let vooral eens op de mooie heldere aftekening!

Coen Deurloo

Mooie dieren Hugo! Ik hou mijn tijgersalamanders op een soortgelijke manier, maar dan met meer grond, waarin ik een PVC-pijp heb begraven, dit is dan een soort ondergrondse grot. Daarnaast graven ze zelf ook holletjes.

A34

#3
Hugo, Ik moest je de groeten nog doen van je tijger ;D

110109 220733