Hydrokorrels.

Jari B

Ik heb gisteren hydrokorrels gekocht bij het tuincentrum zijn die goed voor in een aquarium?
Ik heb ze 2x met heet water en 2x met koud water uitgewasen.
Ik heb ze in een aquarium gedaan maar er drijven er nog een hoop.
En ik heb hydrokorrels gebruikt in een kleine bak met een laagje water.
Mijn vraag is of ze niet schadelijk zijn in een groot aquarium.

Robkeulers

Er is geen verschil tussen gebruik in een klein of een groot aquarium Jari, maar da's toch nogal logisch of niet?

Hydrokorrels zijn in principe niet schadelijk voor je dieren, als ze goed uitgewassen zijn is het prima. Het nadeel van deze korrels is wel dat ze vrij groot zijn. Tussen de kieren van deze korrels in kan voedsel en afval snel verdwijnen naar de bodem waar het kan rotten.

Persoonlijk zou ik geen hydrokorrels gebruiken. Als je ze gebruikt, doe het dan in een dun laagje, dan kun je bij het schoonmaken ook goed met je hevelslang op de bodem komen om het afval afte zuigen.

Jari B

Maar zinkt het ook want maar een klein gedeelte zinkt?

Robkeulers

hmmm... Lees je eigen zin eens terug en vind het antwoord!

zinkt het ook, want een groot gedeelte blijft drijven?
Het antwoord is dan, nee het zinkt niet, want het merendeel blijft drijven.

Die hydrokorrels zitten vol kleine gaatjes waar lucht in zit. Lucht is lichter dan water dus...... (roffelderoffel...........)........................... het blijft drijven....

Hugo

Heerlijk! :)

petro pees

Oke,
VERRASSING, hydrokorrels zijn niet geschikt als bodembeddekking en wel om de
reden die Rob al aangaf.(DRIJVEN) :o
Maar daar zal je ondertussen wel achter zijn gekomen. ;D
Petro
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Volgens mij word dat effect wel eens tegengegaan door een laag grind of zand erboven te doen...maar ik weet niet precies wat de toegevoegde waarde van hydrokorrels in een aquarium is...

StijnH

In een landbak heb ik het wel eens, maar in een aqua stijl had ik het persoonlijk niet gedaan; je kan wel doen wat coen zei gewoon een laagje grind erboven doen misschien helpt dat om ze tegen te houden?

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

De vraag is alleen waarom je ze dan nog in de bak doet?  het probleem van rommel die tussen die grote korrels komt is nog steeds niet weg..

Jari B

Ik haal alles uit het aquarium en doe er kleine kiezels in.

Gerrit Krips

Op deze site, onder Huisvesting, wordt ook nog iets over hydrokorrels verteld.

fftzz

Citaat van: Jari B op september 16, 2008, 04:29:49 PM
Ik haal alles uit het aquarium en doe er kleine kiezels in.

Hoi Jari,

Waarom koop je niet een zak zilverzand bij een tuincentrum, dat is een mooie bodembedekker, het ziet er goed uit, goedkoop (3 euro een zak van 10 KG).
Allen moet je het even goed uitspoelen voor je het in je bak doet.

Groeten
Ronald

Robkeulers

Hey Ronald,

ruikt je bak dan niet naar vogelkooi, of gestampte muisjes?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Heb zo'n afkeer van die anijslucht he...

fftzz

Citaat van: Rob Keulers op september 17, 2008, 07:20:50 AM
Hey Ronald,

ruikt je bak dan niet naar vogelkooi, of gestampte muisjes?  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Heb zo'n afkeer van die anijslucht he...

;D ;D ;D
Hoi Rob,

Het zand wat ik koop is geen vogelkooien zand, daar gooien ze iets doorheen denk ik.
Ik haal gewoon van die 25 kg zakken en het ligt bij het ophoogzand en speelzand en zo.
Dus geen gestampte muisjes in mijn bakken   ;) (al zou het best goed voer kunnen zijn).

Groeten
Ronald

Jari B

Ik heb substraat gebruikt als bodembedekking.
Het is erg natuurlijk en mooi ik had het nog over van het substraat wat ik in mijn waterval buiten heb.