Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamanders Zoeken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sala-fan

Hallo allemaal,

om mee te beginnen
Ik hou van Salamanders
ik vind ze echt geweldig :D
maar mijn vraag is
waar en hoe kan je ze t beste vinden in de natuur  ???
ik vraag geen plaatsen, (hoewel ik wel veel naar Frankrijk ga)
ik zou graag veel tips krijgen om ze in hun natuurlijke habitat te vinden
(bijv. sloten? vijvers? stenen? enz.)
ik hoop veel tips te krijgen om uit te proberen en deze geweldige beesten
met eigen ogen in de natuur te zien  :D
alvast bedankt
Maarten  ;)

Robkeulers

Maarten, je vraagt het op een voor salamanders niet super gunstig moment. De dieren zijn zich al langzaam aan het klaarmaken voor de winterrust, de voortplantingsperiode, en de opgroei van larven is voorbij. De dieren zijn nu het land opgegaan.

Toch zijn er ook uitzonderingen. In de vijver bij ons thuis heb ik nog vrij kleine T. alpestris larven gevonden van een cm of 2 groot. Zoeken kan dus altijd!

De grootste kans om dieren te vinden heb je in het voorjaar, vanaf half/eind februari vind je de eerste amfibieƫn, maar voor salamanders kun je beter rond maart/april eens gaan zoeken.

Salamanders zitten in uiteenlopende biotopen, afhankelijk van de soort. Over het algemeen kun je stellen dat ze een voorkeur hebben voor poelen, beken en plassen waar weinig/geen vis in zit. Een visvijver, daar zul je waarschijnlijk geen salamanders aantreffen, hoogstens een bruine pad.

Maar om heel eerlijk te zijn, we zijn hier wel wat op de hoogte van de inheemse amfibieƫn, maar als je uitgebreide tips en handvaten nodig hebt om te zoeken, bezoek dan eens www.RAVON.nl. Daar vind je gegarandeerd meer info dan hier..

succes, en laat even horen of je wat gevonden hebt!