Een grote kleine, verrassing!!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petro pees

Toen ik voor het donker werd nog even gauw wat naaktslakjes ging zoeken en daarvoor een boomstammetje in mijn tuin omkeerde,wachte mij wel een zeer overwachte verrassing.
Inplaats van een eventueel slakje zat er een juveniele Shanjing onder!!!Kerngezond en flink aktief(begon gelijk te"rennen")en 5 cm.
De enigste manier waarop hij in de tuin terecht kan zijn gekomen,is met het verschonen van bakken van de larven.Dat was ergens halverwege Juni en de enigste keer dat ik de"lege"bakken met water in de vijver heb gekiept.(aangezien er nog watervlooien inzaten)
Wat inhoudt dat het dier er als larf is terecht gekomen en gemetamorfiseerd is in de vijver en (voor mij)met veel geluk als juveniel weer binnen belandt. ;D
Ik heb hem bij de groep geplaatst die ik voor mezelf heb behouden.


Tylototriton Shanjing

DannyS

Dat is wel heel gaaf om dat zo te vinden :) Gebeurt mij nou nooit :p. Ik vind alleen maar pissebedden enzo :p.

StijnH

Ja inderdaad he Danny, gebeurde dat ons nou maar eens :P
maar wel geluk nartuurlijk dat je hem weer vond! En ook zo gezond ook (wat ik van de foto kan aflezen).
nou maar hopen op een herhaling ;)

gr. Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Het is bijzonder dat het kleintje het gered heeft Petro.

Toch moeten we voorzichtig zijn met dergelijke zaken. Het is bij wet verboden om dieren uti te zetten in de natuur. STel je voor dat ontsnapte dieren zich voortplanten en zich verder kunnen verspreiden, dan hebben we een probleem!

Op www.ravon.nl is hier een goed voorbeeld van te vinden. Er zijn al plaatsen in Nederland waar de italiaanse kamsalamander concurreert met de inheemse kamsalamander.