Hoeveel Cynops orientalis in een bak van 70x30x30?

Ingrid

Ik lees me suf hier op het forum en ik heb al veel geleerd maar wat ik niet kan vinden is hoeveel C. orientalis er in een bak van 70x30x30 kunnen.
Zelf zit ik te denken aan 5 stuks.
Kan dit of is dat te veel?

Groetjes, Ingrid

Coen Deurloo

5 stuks is prima voor die grootte Ingrid. Kun je foto's plaatsen wanneer het klaar is? Altijd leuk om te zien hoe mensen hun salamanders houden!

Ingrid

Bedankt voor je antwoord :)

Uiteraard ga ik foto's plaatsen, dat vind ik zelf ook altijd leuk om de bakken van een ander te bekijken.
De bak draait al een hele tijd met guppen in afwachting van de nieuwe bewoners, de guppen gaan straks natuurlijk in een andere bak.
Vorige week heb ik hem salamanderproof gemaakt, dat wil zeggen dat alle gaten dicht zijn en dat er een landgedeelte in is gemaakt.
Er zat al een hoop hoornblad in en verder heb ik er wat waterpest bij gezet die moet alleen nog even gaan groeien.
Zaterdag ga ik naar de aquariumbeurs in Duisburg en daar wil ik nog wat anubias planten kopen.
Die moeten dan eerst minstens 24 uur in een emmer met water staan om eventuele schadelijke stoffen weg te spoelen en dan zal ik de bak maandag afmaken en dan 's avonds de foto's maken en plaatsen in het fotogedeelte :)

Coen Deurloo

Je klinkt goed voorbereid, super! Ik ben benieuwd.

Roy van Grunsven

Klinkt goed inderdaad. Ze worden niet heel groot en 5 in zo'n bak is dan ook geen enkel probleem. Je zult alleen wat vaker schoon moeten maken dan wanneer er twee in zouden zitten.

Ingrid

Ik dacht ook dat ik goed voorbereid was maar helaas is het toch misgegaan  :(
Vrijdag kreeg ik bericht van een kennis van mij die stage loopt in een dierenwinkel in Antwerpen dat ze Cynops orientalis hadden binnengekregen en of hij er 5 voor mij mee zou nemen naar de beurs in Duisburg.
Ik heb foto's gemaild van de C. orientalis en gezegd waar hij op moest letten zodat het niet de C. pyrrhogaster zou zijn. Ik was alleen compleet vergeten dat ook de Pachytriton labiatus er erg veel op lijkt en helaas, ik heb nu dus 5 Pachytriton labiatus rondwemmen...
Vandaag ben ik dus druk bezig om mijn 80x35x40 om te bouwen tot salamander paradijs maar ik kan deze soort niet de omstandigheden bieden die ze nodig hebben.
Als straks de bak klaar is dan ga ik ze overzetten en een poging doen om te kijken of ik kan zien hoeveel mannen erbij zitten zodat ik die apart kan huisvesten in een andere bak. Gelukkig heb ik nog wat bakken leeg staan maar dat zijn kleine bakken maar ik moet toch even wat totdat ik een ander adres voor ze heb gevonden.

De foto's van de C. orientalis bak komt dus op zijn vroegst pas morgenavond, de inrichting van de 80cm bak gaat nu even voor.