Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Salamandra atra

salamandre

En nog een foto van een Salamandra atra.

deesse

dit is een van mijn favoriete specie. De kleur en textuur vochtig is cute! Ik heb 2 atra thuis. :)

Wouter

Leuk Diplocaulus, heb je deze zelf gevonden? Ben benieuwd waar, hopelijk in Italie :P. Ik heb dit topic helemaal gemist!

salamandre

Volgens mij hebben wel meer mensen deze (of dit) topic gemist.  ;D
Dit is een exemplaar uit de kweek groep van mijn Opa. Hij woont in Oostenrijk en houd al een jaar of 40 atra's in zijn tuin. Ik heb de foto daar gemaakt, een paar jaar terug. Ik had een hele serie maar ze zjin met een analoog toestel gemaakt en dit is de enige die ik op mijn computer nog kon vinden. Ik heb zelf ook een hele kweek groep gehad van 10 dieren, maar daar van is de helft tijdens een hittegolf bezweken. De overige 5 heb ik toen weer terug gebracht naar mijn opa. Maar ik heb nu een huis met kelder waar het nooit warmer word dan 18 graden, dus ik neem volgend voorjaar weer een nieuwe groep mee.
Mijn opa heeft er op het moment denk een stuk of honder in zijn tuin, dus die kan er wel 10 missen.

Ik heb er in het wild trouwens ook een hoop gezien, in Oostenrijk en Zwitserland maar niet in Italiƫ.
Zou graag eens een aurorae in het wild zien.

Wouter

Klinkt interessant... Ja, voor deze beesten moet je inderdaad een kelder hebben, ze kunnen wat temperatuurtolerantie betreft nog minder hebben dan Vuursalamanders.

S. a. aurorae is nu zo goed als onmogelijk om te vinden; behalve op een paar lokaliteiten zijn de dichtheden over het algemeen enorm laag of de beesten erg moeilijk te vinden. Dit komt vooral door habitatdestructie! Overigens is bijna de gehele habitat wel "beschermd".

StijnH

super leuk joh die atra! ik zou bijna zeggen neem er voor mij ook maar wat mee :P
(mijn oom deed het een beetje het zelfde, alleen deed hij het met Padden, in een kas. Dit was trouwens niet de ''gewone pad'')

groetjes,
stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Trouwens, welke soorten ''salamandra'' hielt je voor dat je naar nederland ging allemaal? (gewoon een beetje nieuwschierig) ;D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

salamandre

Dan moet je even hier en hier kijken:

salamanders

foto's

Ik heb trouwens slechts tussen tijdig 3 jaar in Engeland gewoond.
De rest van de tijd gewoon in nederland.