cynops ensicauda ensicauda

bart

hallo

heb momenteel weer larfjes van mijn ensicauda ensicauda.
voorlopig zijn het er een stuk of 30 maar er volgen er nog
foto's volgen probleempje met de pc (sorry)
wel enkele foto's van de trotse ouders

grtz bart

bart

hoi
zoals beloofd enkele foto's

grtrz

DannyS

Heel erg leuk :)
Hopelijk kan je er zo veel mogelijk opkweken!

bart

ja  zeer leuk .

heb ze vandaag ververst en telde er een 35 tal
dus zal zeker mijn best doen om er zoveel mogelijk groot te brengen

grtz bart

Jari B

Geef jij ze watervlooien voor een rode buik of wil je dat ze een gele buik krijgen?

bart

jari
heb daar als ik eerlijk mag zijn nog nooit iets van gehoord
leg eens uit als je wilt
grtz

Robkeulers

Het voedsel moet in het larvale en juveniele stadium bestaan uit kreeftachtigen om een rode buikkleur te krijgen. Krijgen de dieren hier wat minder van binnen, dan wordt de buikkleur wat geliger.

Het heeft verder weinig te maken met de gezondheid, alleen uit esthetisch oogpunt is dit iets om rekening mee te houden.

@ Jari, naar mijn idee probeert iedereen de dieren zo natuurgetrouw mogelijk op te kweken (met rode buik dus). ALs het voorkomt dat de dieren een minder intens rode buik hebben is dit een onbedoeld gevolg van de gekozen voersoort. Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die extra 'kiest' om gele buiken te krijgen.

@ Bart, bij nk bombina orientalis is dit erg treffend. Wildvangdieren hebben vaak een veel rodere buik dan nkdieren.

bart

hoi
rob: bedankt voor de uitleg ik voer ze inderdaad watervlooien maar ook  ander voer
want is nu niet zo makkelijk te vinden hier toch nu niet op deze tijd van het jaar.
in juveniele stadium wat is dan het beste om te voeren ?
ik geef ze dan enhytreeen en ook nog muggelarven maar nu ook al niet meer te verkrijgen
enkele tips ?

grtz 

Jari B

Ik heb zelf 5 juvenielen en die doen het goed op regenwormen.

Robkeulers

in de juveniele fase zou je ook nog kunnen denken aan ovenvisjes, stofkrekeltjes, springstaarten en tropische pissebedden. Als je een startportie wil PM je maar even.

bart

hallo
lang geleden
dus even laten weten dat vandaag  de eerste larf aan land gegaan is

grtz bart

stijnzeger

Als je echt een rode kleur wilt, dan kun je ook een poeder kopen die kanariefokkers gebruiken om de kanaries rood te krijgen. Is behelpen, maar je bent verzekerd van een rode kleur.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Kenny

Citaat van: stijnzeger op december 17, 2008, 10:11:17 PM
Als je echt een rode kleur wilt, dan kun je ook een poeder kopen die kanariefokkers gebruiken om de kanaries rood te krijgen. Is behelpen, maar je bent verzekerd van een rode kleur.

Je bedoelt dan voor het "gutloaden" van de voedseldieren? Dat wordt idd gedaan, zeker bij pijlgifkikkertjes...Ikzelf ben ook aan een "experiment" (voor zo ver je dat een experiment kan/mag noemen) bezig door voedseldieren te gutloaden met caroteenrijk voedsel.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

alibombali

Ik ken ook iemand die zijn wormen met caroteen inspoot...zelf vind ik het een beetje onzin...(een extra rode buik heeft weinig tot geen meerwaarde)

Gerrit Krips

In een grijs verleden van de Salamandervereniging (toen nog Doelgroep Salamanders geheten) hebben we geƫxperimenteerd met Intensiv (voor kanaries). Het resultaat was een lelijke, naar paars-rood neigende, buikkleur. Mijn larven en adulten voer ik wekelijks een keer met artemia's en het resultaat is, althans naar mijn mening, een prachtig rood gekleurde buik.